سرویس سینمایی هنرآنلاین: در سال 1398 در مجموع 74 فیلم روی پرده سینماهای کشورمان رفتند و روی هم 296 میلیارد و 437 میلیون و 578 هزار و 63 تومان فروش داشتند. این رقم معادل 25 میلیون و 910 هزار و 687 نفر تماشاگر است.

البته این آمار عملا 11 ماه سال را شامل می‌شود، چرا که فیلم‌هایی که در هفته آخر بهمن و پس از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر روی پرده سینماها رفتند، به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماه کمتر از یک هفته روی پرده بودند.

در این گزارش با توجه به ارقام درج‌شده در سایت سینماتیکت نگاهی به 10 فیلم پرفروش سال داریم که سهم آن‌ها از 296 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها  190 میلیارد تومان است. فیلم "مطرب" ساخته مصطفی کیایی با اختلاف صدرنشین فهرست پرفروش‌های سال شد.

فیلم مطرب

1- فیلم کمدی "مطرب" ساخته مصطفی کیایی در ماه آبان روی پرده رفت و با 38 میلیارد و 545 میلیون و 834 هزار تومان فروش موفق شد صدرنشین جدول فروش فیلم‌ها در سال 98 باشد. پرویز پرستویی، محسن کیایی، الناز شاکردوست، مهران احمدی، حسین امیدی، امین مقدم بازیگران این فیلم هستند که داستان آن در دهه 1360 روی می‌دهد.

متری شیش و نیم Just 6.5

2- "متری شیش و نیم" به کارگردانی سعید روستایی در آخرین روزهای سال 1397 اکران شد و در 21 هفته اکران 27 میلیارد و 720 میلیون و 239 هزار تومان فروش داشت. پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، فرهاد اصلانی، مازیار سیدی، هومن کیایی و... در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ مردمی شد.

تگزاس 2

3- "تگزاس 2" به کارگردانی مسعود اطیابی در فروردین اکران شد و در مدت 22 هفته موفق به فروش 25 میلیارد و 88 میلیون و 112 هزار تومانی شد. در این فیلم کمدی، مهدی هاشمی، سام درخشانی، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، گابریلا پتری، بهرنگ علوی، رضا ناجی، امید روحانی، آدریانو تولوزا، سهیل قنادان، تی آگو متوس و نادر سلیمانی به ایفای نقش می‌پردازند.

رحمان 1400

4- فیلم کمدی "رحمان 1400" ساخته منوچهر هادی نیز در آخرین روزهای سال 1397 به نمایش درآمد و در حالی که حدود یک ماه روی پرده سینماها بود، به دلیل تخلف به خاطر آنچه نمایش نسخه بدون ممیزی اعلام شد، توقیف شد. فیلم تنها در چهار هفته 22 میلیارد و 542 میلیون و 218 هزار و 539 تومان فروش داشت. نسخه اصلاح‌شده "رحمان 1400" به‌تازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. محمدرضا گلزار، سعید آقاخانی، یکتا ناصر، بهرام افشاری، غلامرضا نیکخواه، ساره بیات و مهران مدیری بازیگران این فیلم هستند.

شبی که ماه کامل شد

5- "شبی که ماه کامل شد" ساخته نرگس آبیار خردادماه روی پرده رفت و پس از 20 هفته، مجموع فروش خود را به 19 میلیارد و 12 میلیون و 982 هزار و 546  تومان رساند. این فیلم که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هفت سیمرغ را از آن خود کرد، روایت دختری جوان از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی‌است که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد. هوتن شکیبا، الناز شاکردوست، پدرام شریفی، فرشته صدرعرفایی و آرمین حیدریان در "شبی که ماه کامل شد" به ایفای نقش‌ پرداختد.

سرخپوست

6- "سرخ‌پوست" به کارگردانی نیما جاویدی نیز در خرداد ماه اکران شد و پس از 20 هفته نمایش موفق به فروش 14 میلیارد و 981 میلیون و 321 هزار و 248 تومان شد. نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ستاره پسیانی، آتیلا پسیانی، مانی حقیقی و حبیب رضایی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. قصه فیلم درباره زندانی است در یکی از شهرهای کشور که باید طی مدت زمانی کوتاه تخلیه شود، اما در میان جابه‌جایی زندانی‌ها، یک زندانی فرار می‌کند و...

فیلم چشم و گوش بسته

7- "چشم و گوش بسته" ساخته فرزاد موتمن آبان ماه به روی پرده رفت و مدت 15 هفته، 12 میلیارد و 835 میلیون و 623 هزار و 949 تومان فروش داشت. داستان این فیلم کمدی درباره مردی است که  توسط یک زن تبهکار کشته می‌شود و دو غریبه را به جرم قتل بازداشت می‌کنند. یکی صحنه قتل را ندیده چون نابیناست، آن یکی هم فقط صحنه را دیده چون ناشنواست! آن‌ها یک صبح تا غروب فرصت دارند که از این مهلکه جان سالم به در ببرند... امین حیایی، بهرام افشاری، آناهیتا درگاهی، مسعود کرامتی، لیندا کیانی، محمدرضا صولتی، مانی حقیقی و پوریا پورسرخ بازیگران "چشم و گوش بسته" هستند.

فیلم چهارانگشت

8- "چهارانگشت" ساخته حامد محمدی یکی دیگر از فیلم‌های اکران نوروزی سال 98 بود  و در مدت 11 هفته موفق به فروش 10 میلیارد و 696 میلیون و 652 هزار و 538 تومانی شد. جواد عزتی و امیر جعفری بازیگران اصلی فیلم "چهار انگشت" هستند. این فیلم درباره قصه دو دوست است که برای اتمام یک کار ناتمام به کامبوج سفر می‌کنند و در این سفر درگیر مشکلاتی می‌شوند.

ما همه با هم هستیم

9- فیلم "ما همه با هم هستیم" ساخته کمال تبریزی نیز در ماه خرداد روی پرده رفت و در 13 هفته 10 میلیارد و 662 میلیون و 141 هزار و 983 تومان فروش کرد.  این فیلم کمدی رازهای مسافران یک هواپیمای درحال سقوط را روایت می‌کند. مهران مدیری، محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، جواد عزتی، سروش صحت، حسن معجونی، مهران غفوریان، نادر فلاح، سیروس گرجستانی، علی شادمان، رضا ناجی، سام نوری، فرزین محدث، بهادر مالکی، یداله شادمانی، محمدمهدی حسینی‌نیا، شیرین آقا کاشی، بهزاد قدیانلو، اشپیتیم آرفی، لیدا فتح‌اللهی، شیوا بلوچی و دانیال کاظمی بازیگران "ما همه با هم هستیم" هستند.

فیلم زیر نظر

10 - "زیر نظر" ساخته مجید صالحی دی ماه روی پرده رفت و در مدت هشت هفته، هشت میلیارد و 418 میلیون و 697 هزار و 184 تومان فروش داشت. رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی، سروش جمشیدی، علی استادی، امیر نوری، سیاوش مفیدی، علی صالحی، سامیه لک، مصطفی راد، عباس جمشیدی و آزاده صمدی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

"جهان با من برقص"، "سامورایی در برلین"، "ایکس لارج"، "ماجرای نیمروز2: رد خون"، "زهرمار"، "منطقه پرواز ممنوع"، "هزار تو"، "بنیامین"، "زندانی‌ها" و "ایده اصلی" از دیگر فیلم‌های پرفروش سال بودند.