علیرضا شجاع نوری تهیه کننده سینمای کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و هنر هنرآنلاین اظهار کرد: زمانی که از جنبه صنعتی به سینما بنگریم و سینما را فارغ از وادی هنر مورد بررسی قرار دهیم، مشاهده می شود که ارتباط سینما با مخاطب است که می تواند تداوم این صنعت را در پی داشته باشد. در واقع ارتباط مخاطب با سینما و درآمدهای حاصل از این ارتباط، همواره تضمینی برای ادامه حیاط صنعت سینما است.

وی ادامه داد: کاربرد اقتصادی برای هنر یکی از مکانیزم هایی است که برای ساماندهی هنر در نظر گرفته می شود. نتیجه ارتباط هنر با مخاطب موجب درآمدهای مالی برای هنر شده و می توان این درآمدها را با هزینه کردن در راه تولید آثار دیگر وارد گردونه تولید آثار هنری کرد. فروش و درآمد مالی هر اثر هنری دلیلی برای ادامه حیات آن هنر محسوب می شود.

این تهیه کننده سینما در ادامه صحبت هایش با اشاره به راه های پیشرفت اقتصادی در سینمای کشور اظهار کرد: سینمای کشور ما نیز خارج از این قاعده اقتصادی که گفتیم نیست، اما آنچه درباره سینمای ما مهم است این که سینمای ما برای پیشرفت های بیشتر در زمینه اقتصاد باید به سمت سینمای خصوصی حرکت کند.

وی افزود: اگر سینما به سمت اقتصاد خصوصی حرکت کند رقابت در این عرصه بیشتر می شود و سطح کیفی آن هر روز بالاتر می‌رود. در چنین وضعیتی چون مخاطب تعیین کننده موفقیت مالی فیلم ها می شود هنرمند نیز تمام تلاش خود را می کند تا فیلمش بهترین ارتباط را با مخاطبان برقرار کند.

شجاع نوری درباره تاثیر سینما بر اقتصاد کلان کشور گفت: سینمای ایران می تواند مخاطبان بسیار زیادی از داخل و خارج کشور را به سوی خود جذب کند که این مخاطبان سرمایه بسیاری را وارد چرخه اقتصادی این عرصه و در نتیجه اقتصاد کشور می کنند. زمانی که آثار سینمای ایران در خارج از کشور با فروش خوبی مواجه شوند در واقع سرمایه بسیاری وارد اقتصاد کشور می شود و همین امر می‌تواند تاثیرگذاری بسیاری بر رونق اقتصاد کلان کشور داشته باشد.

وی در پایان گفت: ادامه حیات سینما بدون فکر اقتصادی در این بخش امکان پذیر نیست، سینما برخلاف هنرهای دیگر به پول و ابزار زیادی نیاز دارد و هنری پر خرج است که بدون حضور سرمایه محکوم به شکست می‌شود.

علی‌رضا شجاع‌نوری متولد ۱۳۳۴ در شیراز است. وی فارغ‌التحصیل زیست‌شناسی از دانشگاه شهید بهشتی، هنرهای دراماتیک از دانشگاه UDC و ادبیات ایتالیایی از دانشگاه تهران است. وی فعالیت سینمایی را با بازی در فیلم بی بی چلچله به کارگردانی کیومرث پوراحمد آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به مدیریت بخش بین‌المللی بنیاد سینمایی فارابی از سال ۱۳۶۲ تا سال ۱۳۷۴، مدیریت جشنوارهٔ بین‌المللی سیما فیلم از سال ۱۳۷۴ تا سال ۱۳۷۹و مدیریت جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان به مدت هفت سال اشاره کرد. شجاع‌نوری همچنین تهیه‌کنندگی بسیاری از فیلم‌های سینمایی ایران و بازیگری در برخی از آنها را برعهده داشته‌است. وی همجنین مدتی در خبرگزاری جمهوری اسلامی و واحد تأمین فیلم‌های خارجی شبکهٔ اول سیما فعالیت می‌کرد.

انتهای پیام / 42