به گزارش هنرآنلاین ، منصوره حسینی، از نسل نقاشانی که استمرار و مداومت در تولید و ارائه آثار هنری از خصوصیات عمده آنها به حساب می‌آید، 10 تیرماه درگذشت و یک ماه بعد در 12 مردادماه مراسم بزرگداشت این بانوی هنرمند در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: فقدان منصوره حسینی در بین کسانی که به هنر نقاشی علاقه و دلبستگی دارند، فقدان عظیمی است.بنده توفیق داشتم که چند ماه پیش از درگذشت او به خانه‌اش بروم و حتی قرار شد او نمایشگاهی را در خانه هنرمندان برپا کند. چرا که سلسله نمایشگاه‌هایی پیرامون نقاشی مدرن و بانوان تاثیرگذار این حوزه، با نمایش آثار ایران درودی در این خانه برگزار شده بود اما متاسفانه این افتخار نصیب ما نشد که منصوره حسینی هم در خانه هنرمندان نمایشگاهی برپا کند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: منصوره حسینی در نقاشی مدرن ایران جایگاه رفیعی داشت که هم به لحاظ تجربی و هم از لحاظ علمی نقاشی قابل توجه است. او از جمله کسانی بود که در کنار کار نقاشی در حوزه نقد هم صاحب رای و عقیده بود. من به عمق نگاه و بینش او از نظر عملی و نظری پی برده‌ام.

سرسنگی خاطرنشان کرد: هر کدام از این هنرمندان که از میان ما می‌روند در واقع ضایعه‌ای برای هنر ما محسوب می‌شود. برای همین است که در اغلب کشورها مسوولان برای جایگاه هنر احترام زیادی قائل هستند. موضوع از دنیا رفتن این بانوی هنرمند دل تمام هنردوستان را به درد آورد. کسی که سال‌ها در اوج آثار بدیعی را خلق کرده بود در کنج عزلت دار فانی را وداع گفت. عجیب است که یک هنرمند با چنین توانایی‌هایی این گونه از دنیا برود.

سرسنگی اضافه کرد: در حال حاضر سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌هایی وجود دارند که کار فرهنگی هنری نیز انجام می‌دهند اما کسانی که باید بیش از همه به درد هم برسند، همین اعضای جامعه هنری هستند و باید از حال یکدیگر خبر داشته باشند.

سرسنگی اذعان کرد: سال‌ها باید صبر کنیم تا هنرمندانی مانند کسایی، منصوره حسینی، سرور احمدی و محمد فراهانی دوباره به وجود آیند، چرا که رسیدن یک هنرمند به قله‌های افتخار کار بسیار دشواری است اما در خانه هنرمندان ایران اعلام آمادگی می‌کنیم تا به اندازه امکانات‌مان از طریق انجمن‌هایی که عضو شورای عالی خانه هنرمندان هستند در خدمت پیشکسوتان هنر باشیم.

در ادامه این مراسم همایون ثابتی مطلق؛ رییس انجمن هنرمندان نقاش ایران ‌در سخنانی یادآور شد: سال گذشته وقتی به بیمارستان رفتم تا از منصوره حسینی عیادت کنم، گپ و گفت ما یک ساعتی به طول انجامید. چرا که او معانی خاصی به من منتقل می‌کرد. معانی‌ای که فقط در رابطه با یک هنرمند معاصر اتفاق می‌افتد. تصمیم دارم در این فرصتی که به من داده شده درباره مفهوم معاصر صحبت کنم.

رییس انجمن نقاشان با بیان اینکه همه هنرمندان نمی‌توانند عنوان معاصر را بر دوش بکشند توضیح داد: به معنای تاریخی هر کسی که با ما هم دوره باشد معاصر است اما باید تاکید کنم که واژه معاصر یک کیفیت است و باید تلاش کرد تا به آن رسید. در واقع باید معاصر شد. منصوره حسینی جزو هنرمندان معاصر ایران است و از ویژگی‌های بارز او این است که تلاش زیادی کرد تا یک آدم معاصر باشد.

وی افزود: او با مفاهیم مدرن نسبت پیدا کرد. توانست پای آن بایستد و این کار بسیار سختی است زیرا هنرمند باید آزادی خاصی را جستجو کند و بر آن ثابت قدم باشد. منصوره حسینی جزیی از تاریخ معاصر ایران است و آثاری که در منزلش وجود دارد گویای این مطلب است.

ثابتی مطلق همچنین اظهار کرد: آثار هنری زیادی وجود دارد که به صیانت و نگهداری نیاز دارد. بنده بر این موضوع تاکید دارم که هر نهادی باید برنامه‌ای برای این آثار هنری داشته باشد.

در ادامه خداوردی، که خود را پرستار این هنرمند معرفی کرد و میزان آشنایی‌اش را با منصوره حسینی 20 سال دانست، تاکید کرد که منصوره حسینی، تمام هنرمندان را عاشقانه دوست داشت.

خداوردی گفت: منصوره خشت خشت خانه‌اش را خودش طراحی کرده بود و با همسایگانش در ستیز مانده بود چرا که می‌خواست خانه‌اش را به یادگار بگذارد. او دوست نداشت تابلوهایش را بفروشد چرا که تاکید داشت آن‌ها باید برای نسل آینده باقی بماند، ما باید به نام این هنرمند مرحوم افتخار کنیم و رهروی منصوره‌ها باشیم.

مشهدی‌زاده هنرمند نقاش نیز در این مراسم حضور پیدا کرده بود و تاکید کرد که باید بیش از این حواسمان به هنرمندان پیشکسوت باشد.

پیکر بی‌جان منصوره حسینی،‌ روز 5 ‌شنبه هشتم تیرماه، 15 روز پس از درگذشتش در خانه شخصی‌اش پیدا شد و بلافاصله به پزشکی قانونی در کهریزک منتقل شد و 13 تیر ماه به خاک سپرده شد.

این هنرمند 86 ساله متولد 1305 و دانش آموخته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای تهران و آکادمی هنرهای زیبای رم بود.

انتهای پیام/31