سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محسن هجری نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که رمان "بی نشان‌های ارس" را در انتشارات سوره‌مهر در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: موضوع این رمان که برای مخاطب نوجوان نوشته شده برمی‌گردد به چهار نفری که در مرز جلفا در برابر ارتش شوروی مقاومت کردند و از بین آن‌ها سه نفر شهید شدند و یک نفر فرار کرد. درباره این شهیدان اطلاعات کمی موجود است و کتاب با آنچه که خودم از این واقعه تصور کردم، تکمیل شده است.

او با بیان این‌که رمان "بازیگر پنجم" را نیز با مضمون تاریخی آماده چاپ دارد، افزود: این رمان که برای مخاطب نوجوان نگارش یافته از سوی انتشارات به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) نشر می‌یابد.

به گفته او، داستان این کتاب در مورد نوجوانانی است که می‌خواهند در مدرسه تئاتر کار کنند ولی با یک‌سری مشکلات روبه‌رو می‌شوند.

هجری با این توضیح که رمان "خدمت‌کار مشیرالدوله" را برای بزرگ‌سالان نوشته است، ادامه داد: داستان این کتاب به دوران فعلی بازمی‌گردد ولی در آن شخصی وجود دارد که به نوعی با گذشته ایران در دوره مشروطه هم ارتباط برقرار می‌کند. این کتاب از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر خواهد شد.

او یادآورشد: سال 97 هم یک رمان به نام "سایه‌های باغ ملی" از من منتشر شد که آن هم مضمون تاریخی دارد و به حوادث سال‌های 49 تا 52 و پیش از انقلاب پرداخته شده است.

محسن هجری نزدیک به پنجاه عنوان کتاب منتشر دارد. رمان‌های "چشم عقاب"، "اقلیم هشتم"، داستان‌های "سربداران" و "فکر ایرانی" از جمله آثار این نویسنده برای نوجوانان است. مخاطب آثار پژوهشی او بزرگ‌سالان هستند و بازنویسی "تنبیه الامه و تنزیه المله" تحت عنوان "درآمدی بر بیداری مردم"، نگارش مقدمه‌ای بر دیدگاه‌های شیخ اسماعیل محلاتی با عنوان "در پرتو مشروطه‌خواهی"، "آسیب‌شناسی تبلیغ دینی برای مخاطبان کودک و نوجوان"، "موانع شکل‌گیری هویت صنفی نویسندگان ایرانی" و چند پژوهش دیگر از عناوین کتاب‌های او برای این گروه سنی هستند.