به گزارش هنرآنلاین، علی شریعتی‌منش، امروز پنج شنبه 15 اسفند، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نامه تحویل این بنای تاریخی 14 اسفند ابلاغ شد و با این دستورالعمل، دور ارگ و محدوده کوچکی از اطراف آن فنس کشی می‌شود تا برای بازدید گردشگران آزاد باشد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، درخواست شده است تا در بودجه سال آینده برای مرمت و بازسازی ارگ کلاه فرنگی اعتبار پیش‌بینی شود، افزود: برای مرمت این بنای تاریخی، با نصب تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، نورپردازی و سایر موارد به 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ارگ کلاه فرنگی به عنوان دارالحکومه محل حکمرانی امیر معصوم‌ خان بوده که در اواخر دوره زندیه احداث شده است و بنای آن به طور کلی از نظر فرم معماری با سایر بناهای شهری متفاوت است.

شریعتی‌منش ادامه داد: این ساختمان در شش اشکوب بنا شده، دو اشکوب آن فضادار و بقیه طبقات جهت تکمیل فرم نمای بیرونی بر روی گنبد حوض‌خانه ساخته شده است.

وی افزود: بخش همکف آن از یک پلان مربع شکل که اتاق‌های متعددی آن را احاطه کرده، تشکیل شده است و در همین طبقه چهار هشتی به شکل قرینه به چشم می‌خورد که اصلی‌ترین بخش ساختمان یعنی حوض‌خانه نیز در آن واقع شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: حوض‌خانه دارای پلان هشت ضلعی است که طاق‌نما و سکوهایی آن را احاطه کرده‌اند، یک حوض در وسط و گنبد با تزئینات مقرنس، رسمی‌بندی و کاربندی‌های زیبا به شکوه آن افزوده است.

شریعتی‌منش اظهار کرد: طبقه دوم شامل یک هشت ضلعی است که چند اتاق را در خود جای داده و بخش‌های فوقانی تنها سمبلیک و زیبایی داشته با پنجره‌هایی کوچک و کم عرض که برای تأمین نور حوض‌خانه تعبیه شده و به کلاه فرنگی موسوم است.

وی یادآور شد: بخش محوطه و باغ مجموعه بر اساس اسناد قدیمی آن به شکل چهارباغ بوده که به دلیل تغییراتی که در آن ایجاد شده شکل اصلی خود را از دست داده است.