شیرین بزرگمهر درباره وضعیت فعلی تئاتر در دانشگاه‌ها به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: مهمترین مشکل نظام آموزشی دانشگاه‌ها مربوط به پذیرش دانشجو برای رشته نمایش است. به طوریکه اغلب دانشجویان بدون حداقل تجربه تئاتری و تنها به واسطه موفقیت در آزمونی چندگزینه‌ای به دانشگاه وارد می‌شوند.

بزرگمهر تعداد دانشجویان مستعد و شایسته برای ادامه تحصیلات تئاتری را نیز درخور توجه دانست و گفت: به جرئت می‌توان گفت که هیچ کجای دنیا به اندازه کشورمان داوطلب تحصیل در رشته تئاتر ندارد اما به واقع نوع پذیرش دانشجو و شیوه کنکور فعلی نامناسب است.

وی تصریح کرد: مشکل بعدی مربوط به مرحله مصاحبه حضوری با داوطلبان است که آن هم به واسطه اعلام ظرفیت بالای پذیرش از سوی وزارت علوم برای داوطلبان به سهولت انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر تئاتر با اشاره به پذیرش غیرمنطقی دانشجویان تئاتر در کشور گفت: در ادامه باید گفت طی سال‌های اخیر و درکنار رشد کمی دانشجویان رشته تئاتر، فضای مفیدی در اختیار دانشگاه‌های کشور برای ارائه خدمات آموزشی قرار داده نشده است. به عنوان مثال دانشگاه تهران یا هنرهای دراماتیک که در سال‌های دور ظرفیت پذیرشی معادل 10 تا 15 نفر برای رشته تئاتر داشته، امروز به مرز 50 نفر رسیده و این در حالی است که هیچ فضای مفید و جدیدی به فضاهای آموزشی گذشته اضافه نشده است.

بزگمهر به اقدام اخیر دانشگاه هنر در توسعه فضاهای آموزشی اشاره کرد و افزود: ابتدا این دانشگاه فضایی را در شهر کرج برای توسعه در نظر گرفت که به دلیل دوری راه به انجام نرسید و اکنون یک بنا در خیابان فرهنگ سخایی در حال آماده‌سازی است تا برخی کلاس‌ها و پلاتوها به آنجا منتقل شود.

وی در خاتمه به لزوم تجدید نظر در نحوه پذیرش اساتید عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های هنر اشاره کرد و گفت: مدرسی که می‌تواند عضو هیئت علمی دانشگاه هنر شود باید سابقه قابل قبولی در زمینه ارائه مقاله، حداقل سه سال تدریس و سخنرانی‌ داشته باشد تا حضوری مفید و درخور را از خود نشان دهد و دانشجویان در دوره تحصیل از وی بهره علمی، تئوری و عملی برند.

انتهای پیام/52/53