سرویس سینمایی هنرآنلاین: "سایبریا" (Siberia) تازه‌ترین ساخته ابل فرارا کارگردان کهنه‌کار آمریکایی روز دوشنبه در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم برلین روی پرده رفت.

فرارا 68 ساله همراه تعدادی از بازیگران خود شامل ویلم دافو، دونیا سیکوف و کریستینا کیریاک (که همسر فرارا است) و دخترش آنا در مراسم فرش قرمز اولین نمایش جهانی "سایبریا" شرکت کرد. این فیلم 92 دقیقه‌ای تولید مشترک ایتالیا، آلمان و مکزیک است.

"سایبریا" ششمین همکاری فرارا و دافو بعد از فیلم‌هایی چون "پازولینی" و این اواخر "تومازو" است که به ترتیب در جشنواره‌های ونیز و کن روی پرده رفتند. دافو در "سایبریا" نقش مردی به نام کلینت را بازی می‌کند که وقتی زندگی‌اش در دنیای متمدن نتیجه نمی‌دهد به دنیایی غریب و سرد در سرزمین‌های وحشی شمال کانادا فرار می‌کند. او با پوست حیوانات و آتش خود را گرم نگه می‌دارد؛ یک غار پناهگاه اوست. او مردی درهم‌شکسته است که می‌خواهد تنها باشد، اما حتی انزوا نمی‌تواند به او آرامش بدهد. او بار دیگر راهی یک سفر می‌شود، این بار سفر به درون خود. او رؤیاهای خود را کندوکاو می‌کند و با خاطراتش روبرو می‌شود. معدود برخوردهای او با آدم‌های دیگر به زبان‌هایی است که از آن سر درنمی‌آورد.

Siberia

"سایبریا"

فرارا فیلمنامه "سایبریا" را با همکاری کرایست زویس نوشته است. آن‌ها پیش از این فیلم آخرین بار در فیلم "به نیویورک خوش آمدید" (2014) همکاری کردند. سینماگر نیویورکی خالق فیلم‌های تلخ و خشن مانند "خانم 45"، "سلطان نیویورک"، "ستوان بد"، "ربایندگان جسم" و "اعتیاد" است. او سال 2005 در جشنواره ونیز برای فیلم "مری" برنده چهار جایزه شامل جایزه بزرگ هیئت داوران شد.

روز گذشته همچنین فیلم "سابقه را پاک کن" (Delete History) به کارگردانی بنوا دلپین و گوستاو کرورن فیلمسازان فرانسوی در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله نمایش داده شد. این فیلم تولید مشترک فرانسه و بلژیک است و بلانش گردن، دنی پودالیدس و کورین ماسیرو در آن بازی می‌کنند.

داستان درباره سه قربانی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که تصمیم می‌گیرند با شرکت‌های بزرگ فناوری مبارزه کنند. یکی از آن‌ها زنی به نام ماری (با بازی گردن) است که با مقرری خانواده همسرش زندگی می‌کند و نگران است به خاطر یک فیلم خصوصی، احترام خود را پیش پسرش از دست بدهد. دیگری مردی به نام برتران (پودالیدس) است که نمی‌تواند به تماس‌های تبلیغاتی نه بگوید و می‌جنگد تا از دخترش که به‌صورت آنلاین تهدید شده است، محافظت ‌کند. نفر سوم کریستین (ماسیرو) است که همه چیز خود را به خاطر اعتیاد به مجموعه‌های تلویزیونی از دست داده است و تعجب می‌کند چرا به عنوان یک راننده اوبر امتیازهای بالا دریافت نمی‌کند.

فیلم سوئیسی "خواهر کوچک من" (My Little Sister) به کارگردانی استفانی شوا و ورونیک ریموند یکی دیگر از 18 رقیب جایزه خرس طلایی این دوره جشنواره برلین است که روز دوشنبه نمایش داده شد. نینا هوس، لارس آیدینگر، مارته کلر، ینس آلبینوس و توماس اوسترمایر بازیگران این فیلم هستند.

داستان درباره لیزا نیلسن (با بازی هوس) یک نمایشنامه‌نویس بااستعداد و عالی است که دیگر نمی‌نویسد. او با خانواده‌اش در سوئیس زندگی می‌کند، اما دلش در برلین و پیش برادر دوقلویش اِسوِن (آیدینگر) است. این پیوند از زمانی که پزشکان تشخیص داده‌اند اسون به یک نوع تهاجمی سرطان خون مبتلا شده بیشتر هم شده است. او یک بازیگر تئاتر شناخته‌شده است و لیزا حاضر نیست سرنوشت او را بپذیرد و زمین و زمان را به هم می‌دوزد تا او را روی صحنه برگرداند. او همه چیز خود را فدای برادرش می‌کند و برای این کار هر چیز دیگری را نادیده می‌گیرد، حتی زندگی زناشویی خود را به خطر می‌اندازد.

"خواهر کوچک من" دومین فیلم بلند داستانی مشترک شوا و ریموند و اولین فیلم آن‌ها بعد از فیلم به همین اندازه شخصی و بی‌تکلف "اتاق خواب کوچک" در 2010 است که آن سال نماینده سوئیس در بخش فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار بود. هر دو سینماگر بازیگر هم هستند و در یک دهه گذشته در عرصه سینمای مستند نیز حضوری فعال داشته‌اند.

روز گذشته همچنین سریال مستند "هیلاری" (Hillary) به کارگردانی نانت برستاین در بخش نمایش‌های ویژه برلیناله روی پرده رفت.

این سریال 252 دقیقه‌ای درباره هیلاری کلینتون سیاستمدار آمریکایی و نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 است که از رقیب جمهوری‌خواه خود دونالد ترامپ شکست خورد. او از 1993 تا 2001 در دوره ریاست جمهوری همسرش بیل کلینتون بانوی اول ایالات متحده بود و از 2009 تا 2013 در دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا بود.

سریال مستند "هیلاری" شامل لحظه‌هایی از انتخابات سال 2016، فصل‌هایی از زندگی کلینتون و مصاحبه‌های اختصاصی با بیل کلینتون، دوستان و حتی دشمنان اوست. کلینتون روز گذشته در مراسم اولین نمایش این سریال در برلین همراه برستاین کارگردان پروژه شرکت کرد.

هفتادمین جشنواره فیلم برلین 20 فوریه تا 1 مارس (1 تا 11 اسفند) برگزار می‌شود.

علی افتخاری