کیوان ساکت نوازنده تار و سه تار و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره موسیقی رمضان گفت: مردم برای ایام سوگواری، عیدها، شهادت ها و ... از موسیقی آیینی و مذهبی استفاده می کنند و موسیقی رمضان نیز در این دسته جای می گیرد و منفک شده از دیگر موسیقی ها نیست.

این آهنگساز افزود: موسیقی رمضان شامل مرثیه ها و آوازهای سوگ نامه ای برای حضرت علی(ع) است که این آوازها در شب های قدر به وسیله آوازخوان ها و مداح ها و نوحه خوان ها در شب های سوگواری برای مردم خوانده می شد تا با این سوگواری ها مردم به یاد ائمه(ع) عزاداری کنند، همچنین خواندن این اشعار در وصف ائمه اطهار به نوعی در بین مردم ثواب و پاداش اخروی داشت.

این نوازنده تار خاطرنشان کرد: بیشتر قطعات در موسیقی رمضان در دستگاه شور و سه گاه است زیرا این قطعات پرسوز، غم انگیز و تاثیر گذار است، همچنین آوازهایی که در موسیقی رمضان خوانده می شود در دستگاه ماهور و بیات ترک است.به طور مثال اذان موذن زاده اردبیلی در گوشه روح الرواح و مایل به دستگاه شور است زیرا این قطعات غم انگیز است.

کیوان ساکت در ادامه درباره سازهایی که در موسیقی رمضان استفاده می شود، گفت: در بیشتر قطعاتی که در موسیقی رمضان اجرا می شود از هیچ سازی استفاده نمی شود اما در بعضی از مواقع از سازهایی از قبیل سرنا، دهل و نی استفاده می شده است و در شب های قدر فقط از ساز نی استفاده می کردند؛ زیرا این ساز غم و اندوه را به خوبی نشان می‌دهد.

این آهنگساز در ادامه گفت: موسیقی رمضان شامل مراسم، مناسبت‌ها و انواع دعاها، ندبه‌ها و استغاثه‌ها، انواع دعاهای افطاری، سحری، دعاهای گشودن روزه، تلاوت قرآن در قالب مراسم ختم قرآن و مناجات‌ها و سحرخوانی‌های خاص ماه رمضان است و این مراسم و موسیقی از مهمترین و تأثیرگذارترین لحن‌ها و آوازهای مذهبی ماه رمضان به شمار می آید.