سرویس سینمایی هنرآنلاین: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه‌شب در یک همایش انتخاباتی در کلرادو پیروزی تاریخی فیلم کره‌ای "انگل" به کارگردانی بونگ جون هو در نود و دومین دوره جوایز اسکار را به سخره گرفت.

به گزارش ورایتی، او از هواداران خود در این گردهمایی پرسید: جوایز آکادمی امسال چقدر بد بود؟ دیدید؟ برنده... یک فیلم از کره جنوبی است! این دیگر چه کاری بود؟ ما سر مسائل تجاری به‌اندازه کافی با کره جنوبی مشکل داریم. آن‌وقت آن‌ها جایزه فیلم سال را به کره‌ای‌ها می‌دهند؟ فیلم خوبی بود؟ نمی‌دانم؟ اجازه بدهید "بربادرفته" برای ما باشد. می‌شود لطفاً "بربادرفته" را به ما برگردانید؟ یا "سانست بولوار" را. چه فیلم‌های خوبی هستند."

ترامپ با افسوس ادامه داد: این‌همه فیلم‌های خوب ولی برنده از کره جنوبی است! فکر کردم جایزه بهترین فیلم خارجی را به آن داده‌اند، درست است؟ بهترین فیلم خارجی. قبلاً اصلاً چنین اتفاقی افتاده بود؟

عملاً قبلاً چنین اتفاقی نیفتاده بود. "انگل" در تاریخ جوایز آکادمی اولین فیلم خارجی‌زبان است که برنده اسکار بهترین فیلم شد؛ همچنین اولین فیلم خارجی‌زبان است که در هر دو بخش اسکار بهترین فیلم و اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی برنده شد. "انگل" در جوایز اسکار امسال در شش بخش نامزد بود و جوایز بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را نیز دریافت کرد تا یک شگفتی بزرگ در تاریخ جوایز اسکار رقم بخورد.

ترامپ در همایش انتخاباتی خود برد پیت و موفقیت او در جوایز اسکار امسال را هم مسخره کرد. پیت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل را برای فیلم "روزی روزگاری در هالیوود" را برد. او در سخنرانی بعد از دریافت جایزه با اشاره به استیضاح ترامپ و ممانعت مجلس سنا از شهادت جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، به شوخی گفت: به من گفته‌اند که فقط 45 ثانیه فرصت دارم صحبت کنم، که 45 ثانیه بیشتر از مدتی است که مجلس سنا این هفته به جان بولتون وقت داد. به این فکر می‌کنم که شاید کوئنتین در نهایت فیلمی درباره این موضوع بسازد، بزرگسال‌ها بهترین کار را می‌کنند.

ترامپ با اشاره به سخنرانی پیت در جوایز اسکار گفت هیچ‌وقت طرفدار او نبوده است. ترامپ گفت: او بالا آمد و جوری حرف زد که انگار عقلِ کُل است. او یک عقل کل کوچولو است.

به دنبال صحبت‌های ترامپ، شرکت نئون پخش‌کننده فیلم "انگل" در یک توئیت نوشت "قابل درک" است که ترامپ از یک فیلمِ با زیرنویس سر در نیاورد. "او نمی‌تواند بخواند".

انتقادهای ترامپ از جوایز آکادمی در تقابل با روسای جمهور پیش از اوست که اسکار را نادیده نمی‌گرفتند یا حتی در آن مشارکت داشتند. فرانکلین روزولت با یک سخنرانی در کاخ سفید مراسم اسکار سال 1941 را آغاز کرد، در حالی که سخنان ضبط‌شده رونالد ریگان در مراسم اسکار 1981 پخش شد. میشل اوباما همسر باراک اوباما در 2013 از کاخ سفید جایزه اسکار بهترین فیلم را اعطاء کرد و در 2016 جو بایدن معاون اوباما اجرای لیدی گاگا در مراسم را معرفی کرد.

کمیته ملی دموکرات نیز از اظهارات ترامپ درباره "انگل" انتقاد کرد و گفت: "انگل" یک فیلم خارجی درباره این است که افراد بسیار ثروتمند چه آشکار با طبقه کارگر وارد تقابل می‌شوند و به دو ساعت خواندن زیرنویس نیاز دارد. ترامپ باید هم از آن متنفر باشد.