سرویس موسیقی هنرآنلاین: در نخستین سئانس چهارشنبه 30 بهمن‌ماه گروه تیدا به سرپرستی ترگل خلیفی و خوانندگی فایضه کامیاب روی صحنه رفت.

پس از خاموش شدن چراغ‌های سالن و پخش تیزر، اعضای گروه در میان تشویق حضار وارد شدند. هر یک از نوازندگان ساز خود را به دست گرفتند و بعد از مطمئن شدن از کوک بودن آن، سراغ نخستین قطعه رفتند. رپرتوآری که این گروه برای مخاطبانش در نظر گرفته بود ترکیبی از قطعات لری، آذری، کردی، ... داشت.

تیدا شروعی پرشور داشت و توانست حاضران را با خود همراه کند. نوازندگی هنرمندانه گروه و همگامی در فراز و فرودهای هر قطعه از نکات قابل توجه این کنسرت محسوب می‌شد. مخاطبان پس از به پایان رسیدن برخی قطعات، خواستار نواختن مجدد آن بودند و در میانه قطعات با زمزمه‌های خود با خواننده گروه، هم‌صدا می‌شدند.

قطعات "از کفم رها"، "عشق گل"، "دیدی که رسوا شد دلم"، "از خون جوانان وطن"، "دوش دوش" با آهنگسازی، آهنگسازان ایرانی نواخته شدند و نیمه دوم اجرا به موسیقی نواحی اختصاص پیدا کرد.

این گروه بعد از به اجرا درآوردن قطعاتی با تم‌های لری و آذری، کنسرت خود را با موسیقی از تم‌های کردی به پایان برد.

ترگل خلیفی، سرپرستی و نوازندگی تار و رباب، فایضه کامیاب، خوانندگی، عسل ملک‌زاده، نوازندگی دف و دایره، بیتا قاسمی، قیچک باس، سمانه گلکار، نوازندگی تنبک و روژان محمدی، نوازندگی کمانچه را در گروه موسیقی تیدا بر عهده داشت.

معصومه ابتکار و فاطمه هاشمی رفسنجانی از مهمانان این اجرا بودند.

درخشش ستاره قطبی در شب آخر موسیقی بانوان

آخرین اجرای بخش ویژه بانوان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر را گروه ستاره قطبی بر عهده داشت. این گروه موسیقی در سئانس دوم روی صحنه فرهنگسرای نیاوران به اجرای قطعات خود برای مخاطبانش پرداخت.

شور و تشویق سالن، گروه را برای روی صحنه آمدن دعوت می‌کرد. ستاره قطبی در میان این تشویق‌ها برای نواختن آماده شد و اجرای شب را با قطعه همنام این گروه، ستاره قطبی آغاز کرد.

ترکیب و رنگ‌بندی در نظر گرفته شده برای پوشش اعضای گروه به زیبایی اجرای صحنه‌ای افزود. به‌نوبت هر یک از خوانندگان هندی، فارسی، عربی و محلی، انگلیسی و فرانسوی پشت میکروفون حاضر شدند و با خواندن قطعه مخصوص خود، فضای سالن را به حال و هوای آن قطعه نزدیک کردند.

 تنوع ساز و قطعات، ریتم اجرا را از یکنواختی خارج می‌کرد و هماهنگی اعضا، اجرایی کم نقص را پدید می‌آورد. مخاطبان به‌خوبی با هر قطعه ارتباط برقرار کرده و ستاره قطبی را همراهی کردند.

"پلاریس"، "دختر بویراحمدی"، "حالا بی‌قرارم"، "بلچوریا"، "ژتیم"، "زن"، "لیالی"، "ستاره"، "رعنا"، "می‌خواهم"، "شعله"، "امشب"، "سکینه دایی قیزی"، "ای لیلی" و "عاشق بودم" یک به یک شنیده شدند.

بهار ایلچی سرپرست، خواننده و نوازنده پیانو و هارپ، سپیده ایلچی نوازنده گیتار باس، پگاه ابراهیم نوازنده ویولن، سحر دزوارئی نوازنده گیتار آکوستیک، الکتریک و دارمز، آوا منبری نوازنده پیانو و کیبورد، ثمیلا تحویلداری نوازنده ساکسیفون، شانیا شهریاری نوازنده ترومپت، سارا پارسایی نوازنده فلوت، مینا نعیمی، نوازنده گیتار اسپنیش، فریده سرسنگی نوازنده درامز، پرکاشن و ادوات کوبه‌ای، اعضای گروه ستاره قطبی بودند.

مهشید مولایی، به‌عنوان خواننده هندی، نگین رشیدی، به‌عنوان خواننده فارسی و محلی، جیران سیاوش پور، به‌عنوان خواننده محلی و عربی و مهسا احمدپور، به‌عنوان خواننده انگلیسی و فرانسوی کنار گروه قرار گرفتند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه 23 بهمن در تهران آغاز شد و پنجشنبه اول اسفند به کار خود خاتمه می‌دهد.