سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "بدون نام" به کارگردانی ندا هنگامی و ایسمنه شل از 20 بهمنماه ساعت 20 در سالن جوانمرد خانه تئاتر روی صحنه است.

سما آقازمانی، زهرا ایران‌نژاد، مریم پولات (Meryem Polat)، امیر تک‌فلاح، محمدحسین ثمری، محمد حبیبی، رامین خوشبین (Ramin Khoshbin)، کسو کینتیبیدز (Keso Khintibidze)، نیلوفر دهار، ویتیکو شل (Vitiko  Schell)، محدثه علی بابازاده، یوس مغربی (Youssef Maghrebi)، دژان مارسانیچ (Danijel marśanić )، نیما میرزاحسین و الکساندر هینت (Alexander Hundt ) بازیگران این نمایش هستند.

ندا هنگامی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "بدون نام" گفت: این نمایش از تجربه ورک‌شاپ دو هفته‌ای با عنوان "لحظات خصوصی" با حضور خانم ایسمنه شل از کشور آلمان در مرداد سال جاری در خانه یرما آغاز شد. از آنجا که شیوه‌های آموزشی من و خانم شل بسیار به هم نزدیک بود تصمیم گرفتیم تا به یک کار مشترک فکر کنیم و براین اساس خانم شل پس از برگزاری ورک‌شاپ‌ها با حضور تعدادی از هنرجویان قبلی خانه یرما، تعدادی از آن‌‌ها را انتخاب کرد و سپس به آلمان بازگشت و در آنجا با بازیگران آلمانی وارد تمرین شد.

او همچنین افزود: من نیز در اینجا، با بازیگران ایرانی وارد تمرین شدم و در این پروسه با یکدیگر تبادل نظر داشتیم و بر آن شدیم این کار را به یک پروژه مشترک اجرایی میان دو فرهنگ تبدیل کنیم. سپس گروه آلمانی در 14 دی‌ماه پس از برنامه‌ریزی‌هایی به میزبانی و تهیه‌کنندگی خانه یرما به ما پیوستند و تصمیم بر آن شد تا حتی اسم این نمایش را "بدون نام" بگذاریم.

کارگردان نمایش "باغ وحش شیشه‌ای" درباره موضوع و مضمون نمایش "بدون نام" عنوان کرد: "بدون نام" براساس تمرین‌های گروهی، بداهه‌پردازانه و حتی در بخش‌هایی سایکودرام و تئاتر درمانی شکل گرفته است. این اثر کاملاً براساس بداهه‌هایی است که در ذهن دو کارگردان این اثر بود به اجرا رسید. موضوع این نمایش از یک گروه بازیگر شروع می‌شود و به مسائل اجتماعی پیرامون‌ آن‌ها در روند تمرین یک تئاتر پرداخته می‌شود.  

او در ادامه افزود: این نمایش مضمونی فراانسانی، بدون جنسیت‌زدگی و بدون مرزهاست؛ یک سری بازیگر آلمانی در کنار تعدادی بازیگر ایرانی بدون نیاز به اینکه کلام هم را بدانند قرار گرفته‌اند. بسیاری به من گفتند که بخش‌های آلمانی نمایش باید به فارسی ترجمه شود اما من بسیار مقاومت کردم چراکه این اثر اساساً هدف‌اش قصه‌گویی نیست و مقصد از آن تعامل و ارتباط میان دو فرهنگ و دو گروه است که به نظرم این نمایش در این حوزه بسیار موفق عمل کرده است.

هنگامی با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود شش هفته به صورت فشرده به طول انجامید، گفت: از آنجا که گروه آلمانی باید به کشورشان بازگردد امکان تمدید این نمایش وجود ندارد. این نمایش اولین اثری است که خانه یرما به منظور پروژه‌های ادامه‌دار بین‌الملی خود آغاز کرده است. کماکان در حال مذاکره به منظور پروژه‌های بعدی با گروهی در نپال و همچنین با گروهی در آلمان هستیم.

کارگردان نمایش "خانه‌ای در انتهای خیابان بهار" در ادامه اضافه کرد: نمایش "بدون نام" در حوزه کارگردانی و بازیگری تجربه خوشایند، نو و در عین حال سخت و پیچیده و پر از کشف و شهود برای هر دو گروه ایرانی و آلمانی بود.  

ندا هنگامی درباره طراحی صحنه نمایش "بدون نام" اظهار کرد: طراحی صحنه این نمایش را امیرحسین دوانی انجام داده است. طراحی صحنه بسیار با مضمون اثر همراه است. تکه‌های لباس‌های مندرس با جنسیت‌های متفاوت از نوزادی تا بزرگسالی تبدیل به یک بادبانی برای یک حرکت شده که هم‌پوشانی بسیار جذاب و قابل توجهی با اثر دارد.

او درباره موسیقی نمایش "بدون نام" تصریح کرد: موسیقی این نمایش با مشاوره آنکیدو دارش و طراحی و ساخت ویتیکو شل از کشور آلمان انجام شده است. تمام عناصر این نمایش براساس مشارکت اتفاق افتاده است. بچه‌های گروه با فضای اثر مواجه شدند و خودشان خلق‌هایی را انجام دادند. کما اینکه الکس که یکی از بازیگران نمایش است در طول این پروسه آهنگ و ترانه‌ای را نوشت و آن را با گیتار نواخت و ما اکنون شاهد خوانش گروهی آن ترانه در صحنه‌ای از این نمایش هستیم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: بسیار مشتاق هستم که این تعامل ادامه پیدا کند و امیدوارم که شکل‌های اجرایی نوین، تجربه‌گرایانه و بداهه‌پردازانه که تئاتر ما به شدت در آن نقص دارد و جسارت و تجربه آن را ندارد، نهادینه شود. هر چند که گروه‌هایی در این حوزه فعال هستند اما واقعیت این است که نسبت به حجم سالن‌ها و تجربه‌هایی که حداقل روزانه در شهر تهران در حال اجراست، به نظرم بسیار محدود است و باید جسورانه‌تر عمل شود. شاید تعامل فرهنگی در زمان‌هایی که احساس می‌کنیم دشوارتر است منجر به خلق پروژ‌های جذاب‌تری شود. علاقمند بودم این نمایش مورد حمایت تماشاگران قرار می‌گرفت البته انتظاری ندارم چراکه تماشاگر معاصر، مخاطب در حال گذاری است و شاید تماشاگر حقیقی نباشند در نتیجه انتظار نداریم این تماشاگر به دنبال یافتن تجربه‌های نو باشد اما از گروه دانشجویان، تجربه‌گرایان و هنرجویان مایل به تجربه‌های جدید می‌خواهم که از این کار دیدن کنند.

 دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: خانه یرما، مجری طرح: پونه قاسمی و رها جهانشاهی، طراح صحنه: امیرحسین دوانی، طراح نور: علی کوزه گر، طراحی صدا: ویتیکو شل، مشاور طراحی صدا: آنکیدو دارش، طراح لباس: سعیده خان بابایی، مشاور طراحی حرکت: مصطفی شب خوان، گروه کارگردانی: پونه قاسمی، نرمین اسماعیل زاده، کیان اسماعیلی و نیلا حسنی، گروه صحنه: مریم برومند و مهدی فومن بهجت، دستیار لباس: الهه احدی فرد، مدیر امور بین‌الملل: پونه قاسمی، مترجم: رامین خوشبین، طراح لوگو و پوستر: محمد موحدنیا، عکاس: مهدی آشنا، مدیر روابط عمومی: ایلیا شمس و ساخت ویدیو: مهدی آشنا و ایمان قابشی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را که تا 4 اسفند ماه در از سایت تیوال تهیه کنند.