به گزارش هنرآنلاین به نقل از واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نشست‌های پژوهشی دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از امروز کار خود را آغاز می‌کند و تا روز 5 اسفند هر روز، به‌جز روز جمعه دوم اسفند، ساعت 16 در محل برپایی جشنواره در موسسه صبا برگزار می‌شود و هر روز به یک موضوع اختصاص دارد. این دوره از نشست‌های پژوهشی جشنواره با عنوان کلی "گفت‌وگوی هنرها" و موضوع کلی "آفرینش تجسمی نوین با نگاهی بین‌رشته‌ای" در پنج عنوان مجزا برگزار می‌شود.

امروز و در اولین نشست دکتر الهه پنجه‌باشی با موضوع "زیستگاه ما و هنر معاصر" ساعت 16 سخنرانی خواهد داشت.

دکتر داریوش فرد دهکردی که مسئولیت این جلسه را به عهده دارد درباره این بخش گفت: نشست‌های علمی این دوره از جشنواره با نگاهی متفاوت نسبت به یک برنامه سخنرانی کلاسیک برگزار می‌شود و خارج از ایده و محتوایی که اساتید در سخنرانی‌های خود مطرح می‌کنند، ایده کلی برگزاری نشست‌ها این بود که تعامل میان بیننده و شنونده و مبحثی که ارائه می‌شود ایجاد شود برای همین نشست در فضایی مجزا برگزار نمی‌شود و در دل جشنواره برگزار شده تا بازدیدکنندگان حین بازدید از آثار جشنواره در صورتی که بحث آن‌ها را جلب کند، وارد نشست شوند. این‌گونه فضایی پویا و کاربردی را در این نشست‌ها خواهیم داشت.

وی درباره موضوعات این دوره نشست‌ها گفت: بحث اصلی گفتمان هنرهاست اما در موضوعات گریزی خواهیم داشت به تعهد هنرمند و محیط زیستگاهش که امروزه به یک دغدغه جهانی تبدیل شده است و زیست‌گاه امروز ما در معرض خطر و هجوم از جانب خود ما انسان‌هاست و این موضوع بسیار هم مورد توجه هنرمندان قرار دارد. درباره معماری و هنرها و جایگاه هنرهای تجسمی در معماری ایرانی بحثی را خواهیم داشت و همچنین درباره نشانه‌ها و نمادهایی که رمز و رازهایی در هنر معاصر هستند. همچنین بحث‌هایی در نوع منظر هنرمندان سنتی ما و منظریابی نگاه آن‌ها خصوصاً در نگارگری خواهیم داشت. بحث تعاملات جهانی هنر معاصر ایران که با گسترش ارتباطات مجازی تغییراتی کرده است، تغییراتی گرفته و تغییراتی در این فضا ایجاد کرده است، نیز بحث دیگر این نشست‌هاست.

وی در پایان با تأکید بر اینکه بحث هنرهای تجسمی جدای از تفکر و مطالعه و بررسی نیست، گفت: این بحث مهمی است که هنرمند امروزی بر عکس هنرمند دوران گذشته، نیاز به دانستن و تفکر و تعمق دارد و برای همین است که هنر مفهومی جایگاه ویژه‌ای در این دوران دارد. در همین جشنواره در ورودی نمایشگاه مخاطب با اثری مفهومی روبه‌رو می‌شود و در ادامه نیز در جای‌جای نمایشگاه با آن مواجه می‌شود.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از 29 بهمن کار خود را آغاز کرده است و تا 5 اسفند در موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان طالقانی، ابتدای خیابان برادران مظفر برگزار می‌شود و ورود برای عموم مردم در بازدید از آثار این جشنواره و شرکت در نشست‌های پژوهشی آزاد است.