سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب با مقدمه ژان پییر تیبودا و یادداشت مترجم فرانسوی کتاب ماری- ترز ویدو- ژوسکا آغاز می‌شود و با عناوین "زیست نوشت من"، "صندلی و داستان آن"، "ماشین ویرانی"، "راه من به سوی تئاتر مرگ" "سخن گفتن از خود به عنوان سوم شخص"، "واقعیت از نظر ویتکیه ویچ"، "تخیلات کانتور"، "صحنه، نه. یک مکان، آری."، "ساختار درام‌های ویتکیه ویچ و ساختار نمایش‌های کانتور"، "خاطره"، "کسی در نهایت"، "اولین بازیگر"، "نجات از فراموشی"، "از همان ابتدا در باور من"، "داستان کوتاهی از زندگی من" و "یادداشت زندگینامه‌ای" ادامه می‌یابد. کتاب‌شناسی گزیده آثار تادئوش کانتور نیز در صفحه 109 ارائه شده است.

کتاب "اتاق محقر خیال من" ارائه دهنده مقدمه‌ای بر زندگی و آثار کانتور براساس سخنان و نوشته‌های اوست هنرمندی که به نحو پایداری بر هنر زمانه و قرن خود تاثیر گذاشته است. این اثر به لحاظ تکنیکی سیر کار کارگردان و دوره‌های ترتیبی او را نشان می‌دهد. در واقع این کتاب روایت کانتور از خودش است و درباره سبک، دوره‌ و روش‌های کاری خود سخن می‌گوید. در بسیاری از آثار کانتور مرگ، خاطرات کودکی، اشیا و طنز سیاه نقش مهمی ایفا می‌کنند و آثارش مملو از وحشت و تنهایی است.

در بخشی از "زیست نوشت من" آمده است: "من یک کارگردان-نقاش نیستم. من یک نقاش- کارگردان نیستم. من کارگردان نیستم. از زمره کارگردانانی هم نیستم که سابقه آموزش تجسمی دارند و از این توانایی مضاعف برای حرفه تئاتری‌شان بهره می‌برند. متاسفانه از این قبیل کارگردان‌ها با دایره تجسمی ابداعات محدود و صرفا تزیینی، خیلی وجود دارد. کارهاشان اصلا اصالت هنری ندارد. بیشتر آن‌ها، از اساس، کارهایی پرمدعا و چاپلوسانه می‌کنند. من از آن سنخ نقاش‌هایی هم نیستم که فقط به خاطر میل وافر به تئاتر یا اشتیاق و علاقه شدید به هیجان‌های آن، به سوی تئاتر آمده باشند، اما آن‌ها- دست کم- با طرح‌ها و اشکال معتبر و موثق خود به تئاتر خدمت کرده‌اند".

تادئوش کانتور (1915-1990) کارگردان لهستانی، شاعر، مجسمه‌ساز، نظریه‌پرداز و بنیان‌گذار تئاتر کریکوت 2 است. در سال 1942 زمانی که لهستان در اشغال نازی‌ها بود، همراه با گروهی از نقاشان جوان، گروهی زیرزمینی به نام "تئاتر مستقل" را در کراکوف پایه‌گذاری کرد. با انتشار نخستین بیانیه تئاتر مرگ در سال 1975 مسیر تجربیات خود را تغییر داد و با اجرای "کلاس مرده" شهرتی جهانی پیدا کرد.

کتاب "اتاق محقر خیال من" نوشته تادئوش کانتور با ترجمه محمدرضا خاکی در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 29هزار تومان توسط انتشارات روزبهان روانه بازار کتابفروشی‌ها شده است.

کتاب اتاق محقر خیال من