سرویس موسیقی هنرآنلاین: در هفتمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر نوبت به اجراهای بانوان رسید و در سئانس ابتدایی گروه نوشه و در دومین سئانس هم گروه‌های کوک ماه و چریکه سنه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفتند.

ورود اعضای گروه به صحنه فرهنگسرای نیاوران با تشویق حاضران رقم خورد. هر یک از نوازندگان سازهایشان را به دست گرفتند و پریچهر خسروی، نوشین نامی، فروغ فضلی، شهره خیری، پگاه بزرگ و پریچهر خلوتی به‌عنوان خوانندگان این گروه، به‌نوبت پشت میکروفون قرار گرفتند.

قطعات انتخاب‌شده برای رپرتوآر از تنوع و ریتم خوبی برخوردار بود و نشاط و شور را به سالن آورد. رنگ‌بندی مناسب و زیبای لباس اعضای گروه با هنر نوازندگی آن‌ها آمیخته شد و مخاطبانی را که با دست‌هایشان ریتم موسیقی را همراهی می‌کردند، بیشتر به صحنه جذب کرد.

قطعات یکی پس از دیگری نواخته شدند. نوازندگان با نظم نت‌ها را به گوش رساندند و خوانندگان به‌خوبی هم‌صدا شدند. زمزمه اشعار قطعات معروف بر لب‌های حاضران شنیده می‌شد و تشویق آن‌ها پس از هر قطعه نشان می‌داد که چه اندازه از اجرای آن قطعه لذت برده‌اند.

"آیریلیق"، "دلم"، "دیوانه"، "یک رنگی"، "قرص قمر"، "شهزاده رؤیا"، "قصه عشق"، "گل‌واژه"، "دل دیوانه"، "راوی"، "ستاره"، "فولکور آذری"، "فولکور جنوبی"، "عاشق مکرده"، "چه بخوای چه نخوای"، "tamallymaak" و "number one- 13" نام قطعاتی بود که در این کنسرت به اجرا درآمد.

نیوشا بریمانی، سرپرست و نوازنده کمانچه، مینو قاسم پور، نوازنده قانون، رخساره رستمی، نوازنده عود، نیلوفر ابراهیمی، نوازنده فلوت، فروغ فضلی، نوازنده پیانو، آرمیتا فهیمی، نوازنده گیتار بأس، سپیده شایگان، نوازنده کیبورد، حدیث کرمی، نوازنده درامز و کیمیا صرافی، نوازنده پرکاشن اعضای گروه را در این اجرا تشکیل می‌دادند.

گروه موسیقی نوشه از سال 1392 توسط نیوشا بریمانی، نوازنده کمانچه، شکل گرفت و به‌مرور فعالیت خود را گسترده کرد. این گروه موسیقی بانوان، در حال حاضر متشکل از یک گروه بین‌المللی، یک گروه بانوان و یک گروه مختلط است و تاکنون اجراهای مختلفی را روی صحنه برده و انتشار آلبومی با همین نام، نوشه، را نیز در کارنامه فعالیتی خود دارد.

از کوک ماه تا چریکه سنه سنندج در شب موسیقی بانوان جشنواره

در نوبت دوم اجراهای سه‌شنبه‌شب  دو گروه موسیقی بانوان دیگر هنرنمایی کردند. گروه کوک ماه و گروه چریکه سنه به ترتیب به سرپرستی لیلا جعفر پور و شرمین زرنشان در این شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، کنسرت خود را به‌طور ویژه برای بانوان اجرا کردند.

ابتدا گروه موسیقی کوک ماه روی صحنه آمد و پس از به پایان رسیدن صدای تشویق حضار، سراغ نخستین قطعه رفت. همنوایی نوازندگان به زیبایی قطعات می‌افزود و نظم آن‌ها موجب اجرایی دلچسب می‌شد.

لیلا جعفر پور علاوه بر سرپرستی گروه، خوانندگی قطعات را نیز بر عهده داشت و در به اجرا درآوردن قطعات گروه خود را همراهی می‌کرد. هنر نوازندگی هر یک از بانوان نوازنده در میان قطعات به چشم می‌آمد. مخاطبان شور و اشتیاق خود را برای ادامه اجرا، با دست زدن‌های مرتب پس از هر قطعه اعلام می‌کردند.

"عزیزم بنشین کنارم"، "گل سنگم"، "شانه"، "خواب"، "جان جانانم"، "شمع و پروانه"، "ساری گلین"، "پرنده"، "عاشقت هستم بمون"، "سیمین بری"، "دل کوچولو"، "گل آفتاب گردون"، "تنها با گل‌ها"، "به سوی تو"، "تو مثل من رویاتو می‌بافی"، "بیداد زمانه" و "تک‌درخت" قطعات رپرتوآر نخستین بخش سئانس دوم بودند.

پس از لحظاتی، گروه موسیقی چریکه سنه به‌عنوان دومین گروه این شب به روی سن وارد شد. در این اجرا شرمین زرنشان به‌عنوان نوازنده سنتور، قانون و همخوان، شادی غلامی به‌عنوان نوازنده دف، کمانچه و همخوان، روژینا وحیدی پور با ساز دف، منا ملائی با ساز دف و دهل، شیبا صادقی با ساز تار و لعیا طبیبی با ساز کمانچه این گروه موسیقی را همراهی می‌کردند. آزیتا ابراهیمی نیز خوانندگی قطعات را عهده‌دار بود.

"اگر کیته"، "مقام نه مام"، "دف‌نوازی و کوبه‌ای"، "سنه"، "تک‌نوازی قانون"، "بوچ ده لی"، "عاشق شیته"، "لای لای"، "شیرینه سه روزه" و "شیرین شیرین" قطعاتی بودند که به ترتیب شنیده شدند.

 چریکه سنه اولین گروه موسیقی بانوان در سنندج است و موفق شده است نخستین کنسرت بانوان را در سال 83 در سنندج برگزار کند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه 23 بهمن در تهران آغاز شد و پنجشنبه اول اسفند به کار خود خاتمه می‌دهد.