سرویس موسیقی هنرآنلاین: سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر تهران چهارشنبه 30 بهمن شاهد اجرای ارکستر ملی ایران، گروه مستان نو، گروه آوای شفق، کنسرت آواز و ساز، گروه تیدا، گروه ستاره قطبی، گروه عاشیق‌های تبریز، گروه راست موغام تبریز، کنسرت شب موسیقی سیستان و بلوچستان، گروه وارنا،  گروه لیرا و ظافر یوسف خواهد بود.

تالار وحدت

ارکستر ملی ایران

تازه‌ترین کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف چهارشنبه 30 بهمن از ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

ارکستر ملی در این کنسرت سالار عقیلی را به‌عنوان خواننده در اختیار دارد.

مستان نو (پرواز همای)

کنسرت پرواز همای با همراهی گروه مستان نو چهارشنبه 30 بهمن از ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

پرواز هماى براى ورود به دنیاى موسیقى ایران و اجراى سروده‌ها و قطعات خود در سال 1385 گروه مستان را تشکیل داد و با استفاده از سوژه‌های تازه در شعر و رنگى متفاوت از موسیقى به شهرت رسید.

تالار رودکی

گروه آوای شفق

کنسرت گروه آوای شفق به سرپرستی حسین ضروری و خوانندگی سرژیک میرزاییان چهارشنبه 30 بهمن از ساعت 18:30 برگزار خواهد شد.

ارکستر و گروه کُر آوای شفق، هدف خود را زنده نگه داشتن آثار فاخر اقوام ایرانی می‌داند و از سال تأسیس گروه در سال 1391 اجراهای متعددی در تالار وحدت، تالار اندیشه حوزه هنری و ایوان شمس داشته است.

بخش ساز و آواز

کنسرت آواز و ساز مظفر شفیعی، هادی منتظری، محمد عشقی و محمود مخدوم چهارشنبه 30 بهمن برگزار می‌شود.

در این اجرا مظفر شفیعی، هادی منتظری و محمد عشقی به نواختن ساز خواهند پرداخت و محمود مخدوم نیز به آواز می‌پردازد.

سالن نیاوران

گروه بانوان تیدا

گروه بانوان تیدا به سرپرستی ترگل خلیقی و خوانندگی فایضه کامیاب چهارشنبه 30 بهمن از ساعت 18:30 به روی صحنه خواهد رفت.

تیدا یک گروه هفت نفری تماماً زنانه‌ای به سرپرستی ترگل خلیقی است. این گروه تاکنون کنسرت‌های متعددی به روی صحنه برده که بخشی از آن‌ها اجرای کنسرت بانوان بوده است. در این کنسرت‌ها قطعاتی از مهیار علیزاده، سیاوش ولی پور، حمید یوسفی و یزدان یکرنگیان توسط گروه اجرا شده است

گروه بانوان ستاره قطبی

تازه‌ترین کنسرت گروه بانوان ستاره قطبی (پلاریس) به سرپرستی بهار ایلچی چهارشنبه 30 بهمن از ساعت 21:30 برگزار خواهد شد.

گروه پلاریس فعالیت هنری خود را در سال 1388 به سرپرستی بهار ایلچی آغاز کرد. این گروه مجموعه‌ای از قطعات و نغمه‌ها را به لهجه‌ها و زبان‌های مختلف اجرا می‌کند و در همین راستا از هنرنمایی 5 خواننده توانمند و 12 نوازنده با تحصیلات آکادمیک در زمینه موسیقی بهره می‌برد.

سالن سوره

گروه عاشیق‌های تبریز

تازه‌ترین کنسرت گروه عاشیق‌های تبریز به سرپرستی حسن اسکندری در ساعت 18:30 روز چهارشنبه 30 بهمن برگزار می‌شود.

گروه عاشیق‌های تبریز در سال 1350 در شهر تبریز و به سرپرستی عاشیق حسن اسکندری پایه‌گذاری شد. عاشیق اسکندری تا به حال در قالب 40 اجرای خارجی موسیقی خود را به جهان معرفی کرده است.

گروه راست موغام تبریز

کنسرت گروه موسیقی راست موغام تبریز به سرپرستی شهریار صدیق و خوانندگی حسین صبا چهارشنبه 30 بهمن و از ساعت 18:30 برگزار می‌شود.

گروه موسیقی راست موغام تبریز در سال 1394 به سرپرستی شهریار صدیق باهران فعالیت هنری خود را آغاز کرد. این گروه طی سال‌های فعالیتش کنسرت‌های متعددی در شهرهای مختلف ایران ازجمله تبریز، زنجان، ارومیه، شاهین‌دژ و میانه داشته است.

شب موسیقی سیستان و بلوچستان

کنسرت شب موسیقی سیستان و بلوچستان چهارشنبه 30 بهمن از ساعت 21:30 برگزار می‌شود.

موسیقی سیستان و بلوچستان موسیقی اسرارآمیز و مسحورکننده‌ای است و می‌توان با توجه به جغرافیای استان موسیقی آن را به سه قسمت موسیقی مکران و سرحد در منطقه بلوچستان و موسیقی سیستان در منطقه زابل و شهرهای اطراف تقسیم کرد.

برج آزادی

گروه وارنا

تازه‌ترین کنسرت گروه وارنا به سرپرستی آرین رسولی و خوانندگی نیما اخگر از ساعت 21:30 روز چهارشنبه 30 بهمن برگزار خواهد شد.

این گروه با اجرای کنسرت در اولین یادبود زنده‌یاد محمد نوری در سال 1390 فعالیتش را آغاز کرد و از آن سال تاکنون اجراهای مختلفی در شهرستان رشت داشته است.

گروه لیرا

آخرین کنسرت برج آزادی در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، به گروه لیرا به سرپرستی آرش هژیرآزاد اختصاص دارد.

دوئت "لیرا" حاصل هم‌نشینی یک زوج هنرمند یعنی آرش هژیرآزاد (نوازنده پیانو و آهنگساز) و همسرش یگانه حسینى نیا (نوازنده ویولن) است. این دو هنرمند فارغ‌التحصیل رشته نوازندگی از دانشگاه تهران هستند و یگانه حسینى نیا مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز در رشته نوازندگی ویولن از دانشگاه هنر کسب کرده است.

سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران

ظافر یوسف

کنسرت ظافر یوسف خواننده، آهنگساز و نوازنده تونسی چهارشنبه 30 بهمن از ساعت 21:30 برگزار خواهد شد.

ظافر یوسف استاد نوازنده ساز عود، خواننده و آهنگساز تونسی، متولد 19 نوامبر 1967 است. وی در سن شش سالگی پژواک و طنین صدای خود را کشف کرد و چند سال بعد به‌عنوان خواننده به گروه موسیقی محلی آواز پیوست و سپس شروع به نواختن عود در مرکز جوانان شهر زادگاهش طبلبه کرد و برای ارکستر انتخاب شد. در تونس، او به هنرستان موسیقی پیوست. پس از مدتی برای تحصیل در رشته موسیقی‌شناسی به اتریش نقل مکان کرد اما دریافت که دیگر علاقه‌ای به آموزش آکادمیک ندارد. وی سرانجام با گرهارد ریتر نوازنده اتریشی پرکاشن آشنا شد و اولین گروه موسیقی خود را با نام "Zeryab" تأسیس کرد. در سال 1996، تجربیات متعدد وی در وین به انتشار نخستین آلبومش با نام "مسافر" انجامید. موسیقی وی با انتشار آلبوم "مالک" در سال 1998 به بلوغ رسید که تلفیقی از سازهای ملودیک جاز اروپایی و فرمی خاص از ریتم‌های مدیترانه‌ای بود. ظفر یوسف در سال 2001 آلبوم "صوفی التریک" را ضبط کرد، که اولین محک وی در زمینه موسیقی الکترونیکی بود. او در سال 2003 آلبوم "پیشگویی دیجیتال" را ضبط کرد و همان‌طور که موسیقی او قدرت بیشتری به دست آورد، در سال 2003 دو بار نامزد جوایز جهانی موسیقی بی‌بی‌سی شد. "سایه‌های الهی" آلبوم بعدی او در سال 2005 بود که نامزدی سوم جایزه موسیقی بی‌بی‌سی را در سال 2006 به همراه داشت. استعداد ظفر یوسف به دنیای موسیقی فیلم هم بسط یافت وی در موسیقی متن فیلم "طلای سیاه" که توسط جیمز هورنر افسانه‌ای در سال 2011 ساخته شده است، نوازندگی خارق‌العاده‌ای داشت. "مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز" و همچنین همکاری با آلبرتو اگلسیاس در موسیقی فیلم "خدایان و پادشاهان" در سال 2014 دیگر حضورهای او در سینما را رقم می‌زند. این هنرمند در سال 2013 آلبوم تحسین‌شده "مرثیه پرندگان" را منتشر کرد که با 100 کنسرت و فروش بیش از 50 هزار نسخه و اجرای چندین ارکستر ازجمله ارکستر سمفونیک لندن همراه شد. آلبوم "دیوان زیبا و عجیب" نیز با همکاری بهترین موسیقی‌دانان صحنه جز نیویورک در سال 2016 منتشر شد. در واقع، او امروز به‌عنوان مبتکرترین نوازنده عود و رهبر جنبشی از موسیقی معاصر یاد می‌شود که موسیقی شرقی و غربی را تلفیق می‌کند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه 23 بهمن در تهران آغاز شد و پنجشنبه اول اسفند به کار خود خاتمه می‌دهد.