سرویس تئاتر هنرآنلاین، نشست رسانه‌ای دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی صبح امروز ۲۸ بهمن‌ماه با حضور بهزاد صدیقی دبیر این دوره از جشنواره، روح‌اله جعفری دبیر دو بخش مسابقه مقالات رادی‌شناسی و بخش غیررقابتی صحنه‌ای جشنواره و مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی در سالن اجتماعات عمارت خانه تئاتر برگزار شد.

در ابتدای این نشست مصطفی محمودی گفت: قرار بر این بود تا دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی در دی‌ماه برگزار شود اما به دلیل مواردی پیش آمده درخصوص نبود حمایت در پشتیبانی این جشنواره از سوی برخی نهادها و همچنین اتفاقات ناگواری که در دی‌ماه رخ داد، دومین دوره از جشنواره تئاتر اکبر رادی با نظر شورای سیاستگذاری آن به تعویق افتاد و به زمانی که شرایط مناسب‎‌تر باشد، موکول شد.

او با بیان اینکه دومین دوره از جشنواره تئاتر اکبر رادی از سی‌ام بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه برگزار خواهد شد، عنوان کرد: جشنواره امسال نسبت به سال گذشته کم حجم‌تر است و بخش‌های مختلف آن شامل بخش رادیو رادی، بخش صحنه‌ای و بخش سمینار و مقالات رادی‌شناسی به ترتیب در تماشاخانه ماه حوزه هنری، عمارت نوفل لوشاتو  و سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود. همچنین مراسم پایانی این رویداد روز شنبه سوم اسفندماه ساعت 18 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار خواهد شد.

سپس بهزاد صدیقی اشاره‌ای به سبقه و سابقه جشنواره تئاتر اکبر رادی داشت و یادآور شد: طرح این جشنواره سال ۱۳۹۶ در بنیاد اکبر رادی به پیشنهاد من و مهدی میرباقری ارائه و سپس مصوب شد. از آنجا که این بنیاد پنج دوره همایش رادی‌شناسی را برگزار کرده بود به منظور برگزاری گسترده‌ و وسیع‌تر این رویداد برآن شد تا آن را در قالب جشنواره و با تشکیل یک شورای سیاستگذاریِ متغیر در هر دوره برگزار کند که سال گذشته نخستین دوره و امسال دومین دوره آن برپا می‌شود.    

او در ادامه افزود: در دوره نخست، جشنواره شامل شش بخش بود اما امسال به دلیل محدودیت‌های بودجه، این جشنواره در پنج بخش برگزار می‌شود. قرار بر آن بود تا سمینار بین‌المللی با دعوت از پژوهشگران صاحب‌نام کشورهای خارجی در این دوره از جشنواره برگزار شود اما با وجود هماهنگی و دعوت‌های صورت گرفته به دلیل کمبود و نبود بودجه و حمایت‌های لازم از سوی مدیران ارشد نهادهای فرهنگی این بخش از جشنواره حذف شد.

این نمایشنامه‌نویس همچنین اظهار کرد: بخش صحنه‌ای دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی در قالب دعوت از هنرمندان تئاتر به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود. در این بخش ما از پنج نمایشنامه‌نویس و کارگردان دعوت کردیم که در نهایت سه اثر آماده شد و دو اثر دیگر همراه این سه اثر در کتاب رادی‌شناسی منتشر شده است‌.

صدیقی در ادامه افزود: بخش جدیدی امسال به پیشنهاد محمد رحمانیان از اعضای شورای سیاست‌گذاری، با عنوان رادیو رادی به دبیری ایوب آقاخانی در جشنواره گنجانده شده است که از میان بیست و دو اثر رسیده به دبیرخانه سه نمایش به منظور اجرا در جشنواره به این بخش راه پیدا کرد.

دبیر دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی ضمن اشاره به اینکه در بخش نمایشنامه‌نویسی، امسال پنجاه و سه اثر از چهارده شهرستان به دبیرخانه جشنواره رسید، تصریح کرد: از میان پنجاه و سه اثر رسیده در بخش نمایشنامه‌نویسی در نهایت با بررسی هیئت انتخاب، سه اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد که دو روز پیش از مراسم اختتامیه نام آن‌ها اعلام خواهد شد و در نهایت در مراسم اختتامیه یک اثر برگزیده از این میان انتخاب خواهد شد.

او مهمترین رویکرد جشنواره تئاتر اکبر رادی را حمایت و تقویت جریان نمایشنامه‌نویسی کشور عنوان کرد و گفت: امسال طی فراخوان منتشر شده سخت‌گیری بیشتری اعمال شد و در نظر داشتیم تا نمایشنامه‌نویسان حرفه‌ای را به شرکت در این جشنواره ترغیب کنیم و براین اساس این شرط را گذاشتیم که نمایشنامه‌نویسانی که دو اثر از آن‌ها چاپ یا اجرا شده امکان حضور در این جشنواره را خواهند داشت و اثر متقاضی نباید جایی به چاپ رسیده باشد و یا اجرا شده باشد. بنابراین به نسبت دوره قبل که بیش از سیصد اثر به جشنواره رسید، امسال پنجاه و سه اثر در این رویداد شرکت کرد و سه اثر به مرحله نهایی راه یافت و برگزیدگان در اختتامیه معرفی می‌شوند.

بهزاد صدیقی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: جایزه و اعتبار جشنواره اکبر رادی با نشان و مدال اکبر رادی است. آیین‌نامه‌ای در این باره آماده شده که پس از جشنواره در سایت اکبر رادی که به زودی ایجاد می‌شود، منتشر خواهد شد.

او در ادامه چند نکته درباره کتاب "رادی نامه" عنوان کرد: دفتر نخست "رادی نامه" شامل تک‌گویی‌هایی براساس آثار اکبر رادی منتشر شده اما ما در نظر داریم طی سال با سفارش به نمایشنامه‌نویسان پیشکسوت و جوان آن را ادامه داده و دفتر دوم با آثاری از هنرمندانی چون محمد رحمانیان منتشر خواهد شد. دفتر نخست با حمایت نشر عنوان منتشر شده و این حمایت در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

صدیقی همچنین افزود: سه کتاب رادی‌شناسی نیز توسط نشر قطره و نودا منتشر شده و جلد چهارم آن توسط نشر خاموش منتشر می‌شود. در سال نود و نه سه کتاب رادی شناسی منتشر خواهد شد و تقریبا ناشران آن مشخص شده‌اند.

او در ادامه اضافه کرد: تاسیس و راه‌اندازی خانه موزه اکبر رادی امری حیاتی و مهم است و امیدواریم این اتفاق در سال نود و نه با حمایت شورای اسلامی شهر تهران که پیگیری آن را برعهده دارند، بیافتد. رویکردی به منظور برگزاری سومین جشنواره تئاتر اکبر رادی در نظر داریم و آن این است که سال آینده ترجمه آثار رادی را به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسه در دستور کار قرار دادیم و به این منظور رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

بهزاد صدیقی در پایان گفت: شورای اسلامی شهر تهران قرار است یک خیابان اطراف خانه هنرمندان را به نام اکبر رادی نام‌گذاری کند و همچنین فیلم مستندی از سوی این شورا تولید شده که در مراسم اختتامیه شرایط تولید آن اعلام می‌شود.

در ادامه این نشست روح‌اله جعفری دبیر دو بخش مقالات رادی‌شناسی و بخش صحنه‌ای عنوان کرد: در حوزه مقالات رادی‌شناسی هجده چکیده مقاله به دبیرخانه جشنواره رسید که مجموع شرکت‌کنندگان هفده نفر بودند و دو نفر یک مقاله فرستادند. پس از داوری هفت چکیده مقاله به منظور تکمیل و نگارش انتخاب شد و در نهایت از این میان یک مقاله انتخاب شد که در روز سمینار ارائه می‌شود. مقاله برگزیده در کتاب رادی‌شناسی منتشر خواهد شد. شش مقاله دیگر که دارای کیفیت لازم هستند در صورت تکمیل براساس متر و معیار جشنواره، این فرصت را دارند تا در کتاب رادی‌شناسی منتشر شوند.

جعفری با بیان اینکه بخش مونولوگ جشنواره به صورت غیررقابتی و به سفارش ستاد جشنواره برگزار می‌شود، تصریح کرد: پنج مونولوگ توسط محمد چرمشیر، ابراهیم پشت‌کوهی، مهدی میرباقری، مژگان خالقی‌ و مهسا طالبی رستمی نوشته شده است که این پنج مونولوگ در قالب کتاب "رادی‌نامه" منتشر شده است. از این پنج اثر، سه اثر در جشنواره در عمارت نوفل لوشاتو اجرا خواهد شد. با توجه به مذاکراتی که  با چند سالن نمایشی داشتیم قرار بر این است تا اجرای عمومی این سه اثر نیز فراهم شود.

او با اشاره به اینکه با توجه به دوره گذشته جشنواره، یکی از اهداف برگزاری بخش سمینار و مقالات، احیای سرمایه ملی و اجتماعی است، گفت: متاسفانه در چند سال گذشته شاهد افول سرمایه اجتماعی و فرهنگی بوده‌ایم چندین بار هشدار داده‌ام که امنیتی‌زدایی از عرصه فرهنگی و تغییر نگاه به فرهنگ باید در دستور کار قرار گیرد. پس از برگزاری سمینار و مقالات رادی‌شناسی در تاریخ 30 بهمن ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر ، جلسه پرسش و پاسخ و تحلیل مقاله برگزار می‌شود.

مصطفی محمودی در پایان نشست گفت: فردا سه‌شنبه 29 بهمن ماه ساعت 17:30 مراسم رونمایی از کتاب "رادی‌نامه" با حضور پنج نویسنده آن و هنرمندان در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند بلیت اجرای سه اثر نمایشی دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی را از سایت تیوال تهیه کنند.