به گزارش هنرآنلاین، کافه خانه تئاتر با نام "کافه خانه" با حضور اعضای خانه تئاتر، هنرمندان و پیشکسوتانی چون؛ ایرج راد، شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، غلامرضا کاظمی دینان دبیر انجمن روابط عمومی ایران، اسماعیل خلج، مسعود دلخواه، اردشیر صالح پور، ناصر آقایی و سهراب سلیمی افتتاح شد.

ایرج راد در ابتدای این مراسم گفت: امیدوارم که این کافه جایگاه کافه‌های گذشته را بگیرد و بستری رونق‌بخش در امتداد کافه‌هایی همچون کافه نادری باشد و محلی امن برای تعامل و گپ‌وگفت حضور هنرمندان حوزه‌های مختلف باشد.

سپس گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر از عرصه ارتباطات در نسبت با کافه و کافه نشینی گفت: کافه محلی برای جنسی از ارتباط رودروست که فارغ از فضاهای مجازی، کارکرد نگاه‌داری سنت حضورهای گرم و صمیمانه را دارد، گپ هایی که منجر به همدلی و صمصیمت خواهد شد.

این استاد علوم ارتباطات افزود: بسیاری از سبک‌ها و جریانات فرهنگی هنری در جهان همچون سبک کوبیسم از دل همین کافه‌ها شکل گرفته و "کافه خانه" به عنوان مرکز تلاقی تمامی ایده‌ها می‌تواند تاثیرگذارترین عنصر برساخته از دل تئاتر، جریان‌ساز رونق بخش‌ترین حرکت‌های فرهنگی باشد.  

 درادامه نقالی قهوه‌خانه‌ای با اجرای فهیمه باروتچی برای حاضران به نمایش درآمد.

سپس اردشیر صالح پور با اشاره به پژوهش‌های اخیرش با موضوع کافه‌ها، روایتی تاریخی از نقش کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها در ایران داشت و عنوان کرد: نقش کافه‌ها در دهه‌های متمادی در شکل‌گیری جنبش‌های فرهنگی هنری غیر قابل انکار است.

نمایش عروسکی کافه‌ای به کارگردانی مهنوش نراقی و با حضور محمد صاحبی و داود پژمان فر از جمله بخش‌های جذاب این هم‌نشینی صمیمانه بود.

اسماعیل خلج با اشاره به اینکه برای ترسیم نزدیک و دقیق قهوه‌خانه در آثار نمایشی‌اش شاید به هزاران قهوه‌خانه در تهران سر زده است گفت: این قهوه‌خانه رفتن‌ها به قصد پیدا کردن و دست یافتن به زبان قهوه‌خانه‌ای بوده است و حتی گاهی بازیگران گروه را می‌فرستادم و یا هر جایی که امکان داشت به تجمع مردمی دست پیدا کرد و از آنها می‌خواستم از گپ‌وگفت‌هایی که می‌شنوند گرته‌برداری کنند تا از زبان قهوه‌خانه در آثارم دقیق‌تر بنویسم.

در ادامه غلامرضا دینان دبیرانجمن روابط عمومی ایران به خاطرات جوانی‌اش و حضورش در کافه‌ها و نقشی که کافه‌ها با ماهیت مدرن در تناسب با جریان معاصر همچنان می‌توانند در ایجاد هم‌اندیشی و سطح کیفی ارتباطاتی برقرار کنند، پرداخت و اعلام کرد: جهان امروز نیازمند به مهربانی‌ست، در عصر ارتباطات و فضای مجازی برای رهایی از فردگرایی و ایجاد روابطی رخ در رخ و صمیمانه‌تر و همچنین شکل‌گیری جریان‌سازی‌های فرهنگی در گپ و گفت‌های غیر رسمی، کافه‌ها مقری می‌توانند باشند برای این هدف انسانی و کافه خانه تئاتر می‌تواند برندی شود برای حضورهای ناب و پررونق از روشنفکران، هنرمندان و اجتماعی از تاثیرگذاران در امر اجتماعی و امر فرهنگی.

 

در پایان سعید صدیقیان مدیر کافه خانه عمارت خانه تئاتر از چگونگی شکل گیری ایده ی کافه خانه گفت : به اصغر همت نازنین گفتم که کافه ى این خانه هم باید دیالوگ بگوید. باید اتاقِ فکرِ تولید باشد . باید پایگاهى و پاتوقى براى گردهمایى، گپ و گفت، مجادله و مکاشفه باشد، همراه با نوشیدنِ یک فنجان قهوه ى برزیلى یا یک استکان چاى خوش طعمِ گیلانى.

که چوبِ این میزها در نور فرهیختگانى که دورِ آن مى نشینند، ریشه هایى بزند براى روییدن یک شعر،یک داستانِ کوتاه، یک ملودى زیبا، یک متن نمایشى یا شکل گیرى یک اجراى خوب.

و دیگر ... دیگر رفاقت هاى پایدار ، عشق، بى رنگى و صافى.

از برنامه های متنوع این رویداد فرهنگی اجرای قطعات موسیقیایی کافه ای گروه موسیقی به سرپرستی محمدرضا صفوی بود وهمچنین برش کیک تولد کافه خانه عمارت خانه تئاتر بود .