سرویس سینمایی هنرآنلاین: علیرضا ثانی‌فر یکی از پرکارترین بازیگران این دوره جشنواره فیلم فجر بود و در سه فیلم "ابر بارانش گرفته" ساخته مجید برزگر، "پدران" به کارگردانی سالم صلواتی و "قصیده گاو سفید" ساخته بهتاش صناعی‌ها در نقش‌هایی متفاوت ظاهر شد.

او که خواستگاهش تئاتر است در این سال‌ها به‌واسطه حضور در فیلم‌های کوتاه خوش درخشیده است و امسال این بار در سینمای بلند داستانی حضوری پررنگ پیدا کرد.

ثانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چرایی حضور در سینمای داستانی بیان کرد: من سه فیلم در جشنواره امسال داشتم که کارگردان آن‌ها هر سه دوست من در حوزه فیلم کوتاه بودند و به این حوزه اشراف کامل دارند. آن‌ها کارهای من را دیده بودند. پیش از این آقایان صناعی‌ها و برزگر کارهای من را دنبال می‌کردند و بین ما انس و الفت بود، اما فیلم کوتاه "تشریح" و سایر آثار من در این حوزه در انتخاب دوستان اثرگذار بود.

این بازیگر در ادامه درباره تفاوت‌ها و شباهت‌هایی که در این آثار دیده می‌شود، توضیح داد: شباهتی میان نقش‌هایم نمی‌بینم. کاراکتر من در فیلم "ابر بارانش گرفته" درونی نیست؛ بسیار نقش فعالی است که نیاز به بازی کاملاً کنترل‌شده داشت. در کار "پدران" نیز نقش پدری را بازی می‌کنم که معلم است. او به لهجه همدانی صحبت می‌کند و خیلی درون‌گرا نیست، بنابراین حضور در این نقش جنس بازی متفاوتی را می‌طلبید. در فیلم "قصیده گاو سفید" نیز بازی متفاوتی از جنسی دیگر را به نمایش گذاشتم. درمجموع، تمام تلاشم را کردم تا هیچ‌یک از این نقش‌آفرینی‌ها شبیه دیگری نباشد.

فیلم قصیده گاو سفید

ثانی فر در نمایی از فیلم "قصیده گاو سفید"

بازیگر فیلم کوتاه "تشریح" توضیح داد: برای رسیدن به هر کدام از نقش‌ها مسیر خاص خود را طی کردم. بخشی از این مسیر به من و بخش دیگر به کارگردان برمی‌گردد، چرا که برخی بازی‌ها کنترل‌شده هستند و برخی از نوع دیگر؛ این که از کدام مسیر به آنچه مدنظر است برسیم یک تصمیم دوطرفه است و کارنامه من نشان می‌دهد که تاکنون تا چه اندازه متفاوت بازی کرده‌ام.

ثانی‌فر ادامه داد: برای رسیدن به این مسیر از یک روش استفاده نکردم چرا که من تحصیل‌کرده رشته تئاتر هستم و با اتکا به خود فیلم و آگاهی نسبت به متد کارگردان به این نتیجه می‌رسم که لازم است از بیرون نقش را طراحی کنم و به درون آن برسم یا برعکس. اعتقاد ندارم هر بازیگری باید یک روش خاص داشته باشد. به نظرم کسی که صاحب دانش و علم این حرفه است، متدهای مختلفی برای رسیدن به نقش دارد و بر اساس فیلم، فیلمنامه و کارگردان از آن متدها استفاده می‌کند.

او درباره استفاده از داشته‌های خود و رجوع به بانک اطلاعاتی‌اش اظهار کرد: بازی کردن در هر نقش به تجربیات خودزیسته من برمی‌گردد. گاهی این فایل‌های اطلاعاتی وجود دارد. گاهی نیز برای یک نقش هیچ فایلی در ذهنم ندارم که از آن استفاده کنم، اما بیشتر اوقات زندگی فایل‌های متعددی برای ما باز می‌کند که می‌توان از آن‌ها برای رسیدن به هر نقش استفاده کرد.

بازیگر نقش رضا در فیلم "قصیده گاو سفید" درباره حضورش در این فیلم گفت: هیچ‌وقت این موقعیت را تجربه نکرده بودم و طراحی ذهنی خودم بود، اما لحظاتی هست که رضا غم، اندوه و رنج بسیاری را تحمل می‌کند و من برای آن‌ از فایل‌هایی که در ذهن و احساسم داشتم، بهره گرفتم.

او در پاسخ به این سؤال که از میان سه اثری که در جشنواره امسال داشت با کدام یک بیشتر احساس نزدیکی دارد، بیان کرد: از آنجا که عمدتاً در آثاری حضور پیدا می‌کنم که نقش را دوست داشته باشم، تمام کارهایم را دوست دارم، اما در مورد "قصیده گاو سفید" این علاقه بیشتر است.

فیلم پدران

ثانی فر و هدایت هاشمی در نمایی از فیلم "پدران"

ثانی‌فر درباره فعالیت‌های اخیر خود در حوزه فیلم کوتاه اظهار کرد: امسال پنج فیلم بازی کردم. وابسته به این مدیوم هستم و بسیار برایم جدی است و از حضور در آثار فیلم کوتاه ابایی ندارم. در حال حاضر نیز در پیش‌تولید یک اثر جدید هستیم و پیش از جشنواره نیز بازی در دو فیلم کوتاه را به پایان رساندم.

این بازیگر در پاسخ به این سؤال که فیلمسازان فیلم کوتاه تا چه اندازه می‌توانند در فضای سینمای بدنه موفق عمل کنند، عنوان کرد: مسیر فیلم کوتاه از سینمای بلند جدا نیست؛ اما در سینمای بدنه به دلیل زیاد بودن حجم ممیزی و سانسور اغلب کارها اخته و ابتر می‌شوند، در حالی که در فیلم کوتاه به دلیل کم بودن ممیزی‌ها عمدتاً دست فیلمساز بازتر است؛ نگاه روشن و جهان‌بینی درست‌تری می‌تواند داشته باشد که این مزیت این مدیوم است. وقتی فیلمسازان فیلم کوتاه وارد سینمای بدنه می‌شوند عمدتاً چون این شرایط آرمانی وجود ندارد تن به ممیزی‌های سیستم می‌دهند و از تفکر و سلیقه خود دور می‌شوند. برای من سینمای بدنه، فیلم کوتاه و مستند همه در یک مجموعه می‌گنجد که وقتی تبدیل به سینما می‌شوند، ارزشمند هستند، اما سینمای واقعی را در فیلم کوتاه بیشتر می‌توان دید.

او درباره داوری‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در بخش بازیگری و نادیده گرفته شدن بازی‌اش در این دوره از جشنواره نیز گفت: گلایه و نقدی ندارم. جشنواره فجر سال‌هاست که به ما یاد داده است با سلیقه‌های مختلف مواجه هستیم. هیئت داوران نیز ممکن است از نظر ما دور و یا به آن نزدیک باشند. بنابراین انتظاری از جشنواره ندارم ولی وقتی این اتفاق نیفتاد و بازی من در این دوره از جشنواره دیده نشد، فقط فکر کردم که باید با انگیزه صدچندان به کارم ادامه بدهم.

ثانی‌فر در خاتمه درباره اکران آثارش توضیح داد: در تازه‌ترین اثر مانی باغبانی و "لتیان" علی تیموری حضور داشتم که در جشنواره امسال حضور نداشتند و امیدوارم به‌زودی اکران شوند.