سرویس موسیقی هنرآنلاین: سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر روز سوم خود را در حالی تجربه کرد که فرهنگسرای نیاوران در نخستین سئانس خود به میزبانی گروه بانگ نو رفت. در شب 25 بهمن این گروه به سرپرستی نسترن هاشمی و خوانندگی مهیار شادروان، قطعات خود را با رویکرد موسیقیایی مبتنی بر مدهای موسیقی دستگاهی ایران و نگرش چند صدایی، به گوش علاقه‌مندان این سبک موسیقی رساندند.

"تصنیف منگر این چنین" آغازگر این اجرا بود و مقدمه مناسبی برای جذب مخاطبان حاضر در سالن شد. بعد از آن نوبت به تک‌نوازی رسید تا صدای سنتور گوش‌نواز شود و مهارت نوازندگان که در کل اجرا مشهود بود، بیشتر نمایان شود. "ضربی بیداد" در امتداد "تصنیف خیال" قرار گرفت و پس از آن "ضربی بوسلیک"، "سوز و گداز" و "غبار" هر یک به‌نوبت اجرا شدند.

"تصنیف شعر زن" بعد از "غبار" ادامه‌دهنده اجرا بود. سپس "ضربی نوازی"، "ضربی دشتی"، "ساز و آواز دشتی"، "تصنیف رؤیا" و "رنگ دشتی" نواخته شدند و همراهی منظم اعضای گروه با یکدیگر رقم خورد.

نسترن هاشمی، سرپرست، نوازنده سنتور و همخوان، مهیار شادروان، خواننده، امیرعلی لطفی، نوازنده تار، میلاد قریشی، نوازنده کمانچه، عرفان کنعانی، نوازنده عود، سام خواجه وند، نوازنده دف، آذین یوسفان، نوازنده کمانچه، سمر عراقی، نوازنده بم تار و کوروش کشاورز، نوازنده ویولنسل، اعضای گروه بانگ نو را تشکیل می‌دادند.

حمید رضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و پیمان خازنی، آهنگساز و نوازنده تار، از مهمانان این اجرا بودند.

این گروه که تاکنون در کارنامه کاری خود تجربه چندین کنسرت را در تهران و شهرستان‌های کشورمان دارد، در این جشنواره نیز توانست توجه مخاطبان موسیقی را به‌خوبی به خود جلب کند.

گروه موسیقی اقبال آذر و اشعاری از حافظ، سعدی و فروغی بسطامی

جمعه همچنین گروه موسیقی اقبال آذر به سرپرستی و خوانندگی سبحان مهدی‌‌پور در فرهنگسرای نیاوران به تجربه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر رفت. این گروه موسیقی که به احترام آوازخوان صاحب سبک، اقبال آذر، نام‌گذاری شده است، در دومین سئانس این روز جشنواره قطعات خود را با اشعاری از حافظ، سعدی، فروغی بسطامی، .... اجرا کرد.

این گروه برنامه خود را با یاد اقبال آذر آغاز کرد، مژده انتشار قطعاتی را نیز در سال آینده داد و سراغ نخستین قطعه با نام "پیش‌درآمد آواز افشاری" از علی اکبر شهنازی رفت. بعد از آن شعر حافظ با صدای خواننده در میان نوای سازها، شنیده شد.

تصنیف "در بهار امید" از محمدعلی امیر جاهد، خوانده شد تا نوبت به "ضربی صدری" با کلامی از سعدی برسد و هماهنگی شایسته اعضای گروه را به نمایش بگذارد. ساز و آواز با کلامی از فروغی بسطامی ادامه‌دهنده طنین سنتور با همراهی دیگر سازها شد تا این قطعه نیز مانند دیگر قطعات با تأثیرپذیری از شیوه آوازی اقبال آذر شنیده شود.

در انتها این گروه به عنوان حسن ختام، ضربی رهاب را به روایت اقبال آذر اجرا کردند و مورد تشویق ممتد حضار قرار گرفتند.

سبحان مهدی‌پور، سرپرست و خواننده، امین دادوری، نوازنده دف، حمیدرضا برزویی، نوازنده سنتور، کامران یعقوبی، نوازنده تنبک، مرتضی صنایعی، نوازنده نی، علی درویش نوری، نوازنده تار و عود اعضای گروه موسیقی اقبال آذر را تشکیل می‌دادند.

اقبال آذر پیش از این چند اجرا در تهران و شهرستان‌ها روی صحنه برده است و دو آلبوم موسیقیایی را تحت عنوان "یادواره اقبال آذر ۱ و ۲" منتشر کرده است‌.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از 23 تا چهارشنبه 30 بهمن در شش سالن وحدت، رودکی، نیاوران، سوره، برج آزادی و میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود.