به گزارش هنرآنلاین، آئین شب‌چراغ نمایش "کابوسهای مرد مشکوک" به کارگردانی ملیکا رضی، جمعه 25 بهمن‌ماه با حضور بهزاد فراهانی، بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر برگزار شد.

بهزاد فراهانی در این مراسم بیان کرد: بسیار خرسند است که چراغ تماشاخانه سنگلج که یادگار دوران بسیار شریف تئاتر ایران است کماکان روشن است. در سال‌های دور، نمایش‌هایی از اساتید بزرگ تئاتر همچون بهرام بیضایی، اکبر رادی، غلامحسین ساعدی و عباس جوانمرد در این تماشاخانه با استقبال بسیار زیاد تماشاگران روبه‌رو شد و هرشب مردم در صف‌های  طویل مشتاقانه برای تهیه بلیت این نمایش‌ها به انتظار می‌ایستادند. این تماشاخانه در گذشته به نوعی مرکز شکوفایی تئاتر در آسیا بود و تئاتر ملی ما به این تماشاخانه مباهات می‌کرد و همواره در آن آثاری به روی صحنه رفتند که هر کدام بخش مهمی از تاریخ نمایش ایران رو رقم زدند.

او که پیشتر و در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی این نمایش را دیده است اذعان کرد: کابوس‌های مرد مشکوک نمایش بسیار خوبی است و من از دیدن آن لذت برده‌ام. بدون شک به روی صحنه رفتن نمایش‌های ایرانی مانند این نمایش  خدمت به تئاتر و نمایش ملی و آئینی ماست.

نمایش "کابوس‌های مرد مشکوک" که متن آن توسط دکتر محمدحسین ناصربخت به رشته تحریر درآمده هرشب ساعت 18:30 در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه خواهد رفت. علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت اینترنتی تیوال مراجعه کنند.

 

حمیدرضا نعیمی در تازه‌ترین اثر خود با بازیگر فرانسوی همراه می‌شود

حمیدرضا نعیمی قصد دارد در جدیدترین تجربه گروه تئاتر "شایا"، نمایش "فردریک" را از ۷ فروردین ۹۹ در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببرد.

نمایش "فردریک" نوشته اریک امانوئل اشمیت نمایشنامه‌نویس مطرح فرانسوی که توسط شهلا حائری ترجمه شده، به عنوان سی و پنجمین اثر از گروه تئاترِ "شایا" و با کارگردانی حمیدرضا نعیمی روی صحنه می‌رود.

این ملودرام کمیک با همرامی ۵۰ طراح و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون از هفتم فروردین‌ ۹۹ در سالن اصلیِ مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود.

نمایش "فردریک" داستانی است شورانگیز در ستایشِ عشق؛ شرح زندگیِ "فردریک لومتر" بازیگر شهیر و افسانه‌ای تئاترِ قرن نوزدهمِ فرانسه.

به زودی گروه طراحان و بازیگران این اثر نمایشی معرفی می‌شوند.

 

"یرما" یک شب در ارسباران به  صحنه می‌رود

فرهنگ‌سرای ارسباران در روز دوشنبه، 28 بهمن، به مدت یک شب ساعت 17 میزبان نمایش "یرما"، بر اساس نمایش‌نامه‌ معروف فدریکو گارسیا لورکا خواهد بود.

سمیرا رجبی طراحی، طراحی حرکات موزون، بازنویسی نهایی متن و کارگردانی این نمایش را برعهده دارد و برای اجرا از ترجمه‌ احمد شاملو استفاده کرده است. بازیگران "یرما" عبارتند از: حمید رحیمی، امیررضا عدلی، شبنم عباسی، نگین راک، علی‌رضا شایانی، فاطمه هاشمی، مهرناز عدلی، مهشید نبویان، محمدسعید دبیری‌فر، رویا رضایی، شادی سعیدخو، علی‌رضا کهالی، رعنا رعنایی‌مهر، یلدا میرزاخانی، الناز شاهوردی، کیمیا کرمی، سعید احمدخانی، آذین رضایی، سلمان ذنوبی، بهزاد ناجی، سینا ویژه، حمید سیدصادقی و هدی استواری.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیاران کارگردان: امیررضا عدلی و شبنم عباسی، تنظیم و ضبط موسیقی: علی بحرینی، وکال: سمیرا رجبی، دانیال اسماعیلی و طراح پوستر: فرهاد درویشی.

سمیرا رجبی پیش از این نمایش فیلم بلند داستانی "لواسان" و مستند "قلم عشق" (زندگی‌نامه استاد غلام‌حسین امیرخانی) را کارگردانی کرده بود.

نمایش "یرما"، روز دوشنبه، 28 بهمن ماه، رأس ساعت در فرهنگ‌سرای ارسباران به روی صحنه می‌روند.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از طریق وب‌سایت ایران‌نمایش تهیه کنند.

 

اجرای نمایش "کاش یلدای کوتاهی باشد" در مهرگان

نمایش "کاش یلدای کوتاهی باشد" نوشته و کاری از امیر عباسی در سالن نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

اجرای "کاش یلدای کوتاهی باشد" نمایش داستان چند دوست که دور هم در شب یلدا گردهم آمدهاند و شرایط برای آنها طوری رقم می‌خورد که در نظرشان پیش نمی‌رود.

شیوه اجرایی کاملا رئال بوده و نگاهی طنزگونه به شرایط امروز جامعه برخی از خانواده‌ها دارد.

عرفان حقیقت، کیمیا کرمعلی، حامد آرامی، نازنین دیده ور، طاهر رجبی، مریم پایمرد، مرجان دانشور و امیر عباسی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. 

همچنین شیوا سترگی نور و صدا، سامان شمس تهیه‌کننده و دستیار کارگردان، سعید آرین مجد طراح صحنه و لباس، مسعود قاسمی و شهاب رضایی طراح و ساخت تیزر و نوید کشوری  عکاسی و طراح پوستر این اثر را برعهده دارد.                                

نمایش از ٢٠ بهمن تا ٣ اسفند  ساعت 21 به مدت 75 دقیقه در سالن شماره 2 مهرگان اجرا می‌شود.

علاقمندان جهت تهیه ورزرو بلیت می‌توانند به سایت تیوال و حضوری به گیشه تماشاخانه مهرگان مراجعه کنند.

 

"کلوچه دارچینی" برای هنرمندان روی صحنه می‌رود

نمایش "کلوچه دارچینی" به کارگردانی مریم کاظمی شنبه 10 اسفند میزبان هنرمندان خواهد بود.

این نمایش که نوشته دیوید وود است و سید حسین فدایی حسین آن را به فارسی برگردانده است، با طراحی، کارگردانی و اشعار مریم کاظمی در سالن سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (خیابان وزرا) روی صحنه است و روز شنبه 10 اسفند ماه میزبان هنرمندان می‌شود.

در نمایش "کلوچه دارچینی" ماجراهای جذاب ساکنان یک آشپزخانه و کوکوی ساعت را در شبی خاص که یک کلوچه دارچینی پخته می‌شود به تماشا می‌نشینیم. کلوچه دارچینی برای نجات کوکوی ساعت به دیدار کیسه چای تنها می‌رود و با همراهی دوستانش آقای نمک و خانوم فلفل با موش می‌جنگد تا این که...

کلوچه دارچینی که با استقبال بی نظیر مخاطبان و خانواده ها همراه شده هر روز غیر از شنبه‌ها در ساعت 19 و صبح ها ویژه مدارس و مهدهای کودک اجرا می‌شود.

 در این نمایش سیدجواد زیتونی، مریم کاظمی، هومن رهنمون، پریسا فلاح‌زاده، حسام کلانتری، مهراد زمانی، نازنین صفا، عرفان میدانلو، هایده حسین‌زاده، فاطمه خدابنده‌لو ، سمیه بیگی، شادی کارآیین، زهرا روشن‌ضمیر، نرگس صفامنش، فربد تجویدی و مهدی رمضان‌زاده ایفای نقش می‌کنند.

تعدادی از هنرجویان بازیگری آموزشگاه تئاتر مستقل (پنجمک) نیز در نقش پرده‌ها که جانبخشی شده‌اند و یلدا فرهبد در نقش میان پرده در این نمایش حضور دارند.

طراحی‌صحنه این نمایش را رضا مهدی‌زاده انجام داده و آهنگسازی را فرید نوایی، طراحی‌لباس را زهرا بداغ‌آبادی، طراحی ‌و ساخت‌ عروسک را سهیلا باجلان، طراحی پوستر را پریسا فلاح زاده و طراحی‌گریم را افسانه قلی‌زاده برعهده دارند.

امیرعابدی عکاس، جواد اعرابی مدیراجرا،زهرا شایان‌فر روابط‌عمومی، مهراد زمانی دستیار کارگردان، شقایق اصلانی و ریحانه کوثری مدیران‌صحنه،  ریحانه دینی دستیار طراح‌ لباس و سعید معروف‌پور دستیار طراح‌صحنه، فاطمه عابدینی و سهیلا آقایاری پاسخگوی رزرو، از جمله همکاران گروه‌ تئاتر مستقل در اجرای کلوچه دارچینی هستند.

کارآموزان مدیریت‌ صحنه مدیسا قاضی، مهرنوش شصتی،  ساغر احمدی، اکرم هادیان، عاطفه خانی، کیانا کریمی، احمدرضا آقایی، سینا خدابخشی و مونا شریفی با این اجرا همراهند.

شماره 09371756644 برای هماهنگی حضور در اجرای ویژه هنرمندان اعلام شده و رزرو صندلی میهمانان صرفا از طریق این شماره انجام می‌پذیرد. 

 

پوستر نمایش "اضافه حقوق" منتشر شد

پوستر نمایش اضافه حقوق به کارگردانی محمدمهدی سجادی منتشر شد.

نمایش "اضافه حقوق" نوشته ژرژ پرک که زهره ناصحی آن را ترجمه کرده و قرار است با کارگردانی محمدمهدی سجادی از اول اسفند ساعت 19.30 در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه برود منتشر شد.

طراحی پوستر و بروشور این نمایش را حامد عدالتی برعهده داشته و بهروز محمودی تهیه کنندگی اثر را انجام داده است. سپیده مجنونی و دانیال رضایی به عنوان مشاوران کارگردان در این پروژه نمایشی همکاری دارند.

در این نمایش بازیگرانی همچون اسما اسدی زاده، ملیکا اصل پور، محسن بخشی، صالح خواجه، نیوشا دلشادیان، محمد دهملائی، سینا شیبانی، آنیتا قجری و علی یار احمدی حضور دارند.

برای خلاصه داستان نمایش اضافه حقوق آمده است: "وقتی تصمیم می‌گیری بخاطر شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی ، فرهنگی، هنری و بهداشتی و در هر شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنری و بهداشتی به دیدن رییس بالا دستی بروی تا از او درخواست اضافه حقوق کنی." که عنوان دیگر این نمایشنامه است.

بلیت‌های این نمایش از طریق سایت تیوال پیش فروش می‌شوند.