سرویس مد و لباس هنرآنلاین: جمعه 25 بهمن، دومین روز از نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، گرم‌تر از روز نخست و با استقبال بیشتر مخاطبان برپا شد و مهم‌ترین رخداد آن، آغاز نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همچنین بازدید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بود.

در این گزارش بیشتر به آنچه در نشست‌های تخصصی جشنواره گذشت می‌پردازیم:

کارگاه‌ها و نشست‌های نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بخش‌های علمی و دانشگاهی، مؤسسات، صنعت و زیورآلات در حالی در این رویداد نخستین روز خود را تجربه کرد که با استقبال پرشوری از سوی علاقه‌مندان و فعالان این حوزه روبرو شد.

در دومین روز برگزاری این دوره جشنواره، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی از سوی بخش دانشگاهی و بخش مؤسسات، صنعت و زیورآلات جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد.

"مجموعه‌سازی بر مبنای اصول و فرهنگ ایرانی و اسلامی" یکی از این مجموعه نشست‌ها و کارگاه‌ها بود که آموزشگاه مجازی "کوک طلایی" آن را برگزار کرد و مهدیه احمدی به عنوان مدرس در آن به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به استایل‌های متداول در طراحی و تولید لباس همچون کژوآل، رسمی، غیررسمی، راحت‌پوش و... گفت: در این میان استایلی که مبحث اصلی این نشست است و باید در مجموعه‌سازی بر مبنای آن دقت لازم را داشته باشیم "حجاب استایل" است که در همه استایل‌های مورد اشاره می‌توان تنها با در نظر گرفتن برخی مؤلفه‌ها و المان‌ها نسبت به تبدیل کردن آن‌ها به حجاب استایل اقدام کرد.

مدرس و سخنران کارگاه "مجموعه‌سازی بر مبنای اصول و فرهنگ ایرانی و اسلامی" تصریح کرد: باید توجه داشت که اغلب "حجاب استایل" در مورد لباس‌های رسمی و همچنین سبک کژوآل و یا لباس‌هایی که به شکل غیررسمی و البته در اجتماعات مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاربرد دارد و لذا با رعایت برخی از مسائل از جمله اشتراک در به‌کارگیری برخی المان‌ها که به‌ویژه در مجموعه‌سازی باید مورد توجه قرار گرفته و تکرار شود و استفاده به ندرت از برش پارچه و مواردی از این دست، تولیداتی براساس "حجاب استایل" داشت.

_MG_1445

وی در ادامه این نشست همچنین در زمینه برخی مسائل از جمله رقابت در زمینه تولیدات "حجاب استایل" با سایر برندهای فعال در این زمینه و بهره‌مندی از برخی شاخصه‌ها از جمله توجه به نیاز و سلیقه مخاطب به منظور بازاریابی و جذب مخاطب و مشتری مطالبی را مطرح کرد.

یکی دیگر از نشست‌های کارگاهی که جمعه در بخش علمی و دانشگاهی این دوره از جشنواره مد و لباس فجر برگزار شد به موضوع "نقش ارتباطات سیستم‌های رسانه‌ای در صنعت مد و لباس" اختصاص داشت که سید محمد مهاجر؛ مدرسی آن را به عهده داشت.

مهاجر در این نشست با اشاره به مقوله مهمی تحت عنوان "پرسونال برند" یا برندسازی شخصیت گفت: به‌ویژه این مبحث در حوزه مد و لباس بسیار حائز اهمیت است و شما به عنوان فعال در این عرصه باید بتوانید کارهای خود را شاخص جلوه داده و آن‌ها را به شکلی مؤثر مطرح نمایید.

وی به شخصیت حرفه‌ای و زندگی شخصی کریستیانو رونالدو، فوتبالیست سرشناس پرتغالی اشاره کرد و گفت: درآمد این فوتبالیست از محل بازی فوتبال سالانه 30 میلیون یورو است و این در حالی است که درآمد او از طریق شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه اینستاگرام بالغ بر 40 میلیون یورو است، ابزاری که او و بسیاری دیگر از فعالان در آن هزینه زیادی برای ایجاد صفحه و پیج در آن متحمل نشده‌اند و لذا مشاهده می‌کنید که با استفاده از چنین امکاناتی به راحتی قادر خواهید بود در این عرصه و در ارائه محصولاتتان موفق باشید و تبلیغ مناسبی داشته باشید.

این مدرس حوزه مد و رسانه تصریح کرد: البته فعالیت در چنین فضاهایی آفت و آسیب‌های خاص خود را نیز داراست و ممکن است به دلایلی از جمله فیلتر شدن آن‌ها و بسته شدن صفحه شخصیتان نتوانید فعالیتی داشته باشید و در عین حال کلیه سوابق و فعالیت شما نیز از دسترس خارج شود و در این صورت پیشنهاد می‌شود برای عمق‌بخشی به کار و فعالیت خود در این عرصه و برجای ماندن سوابقتان برای سالیان متمادی به دنبال ایجاد وب سایتی برای معرفی فعالیت‌ها و بارگذاری تصاویر و ویدئوی محصولاتتان باشید.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این بهترین شیوه برای ماندگاری شما در عرصه تبلیغاتی مؤثر و دوربرد در فضای مجازی باشد و همچنان که شاهد هستید بسیاری از چهره‌های مطرح در حوزه‌های گوناگون به‌ویژه فرهنگی و هنری حتی پس از وفاتشان نیز به واسطه برجای ماندن و یا ادامه فعالیت وب سایت‌هایشان همچنان ماندگار و پویا در عرصه فعالیتی خود باقی می‌مانند.

در ادامه این نشست، سید محمد مهاجر الزامات و نکات کلیدی که باید در زمینه فعالیت حوزه مد و لباس در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار داد را با شرکت‌کنندگان در این نشست کارگاهی در میان گذاشت.

اما در دیگر نشست تخصصی نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از ساعت 15 در بخش مؤسسات، صنعت و زیورآلات جشنواره، کامران ذاکری؛ مدیرعامل مؤسسه طراحان مد، راهکارهای چگونگی استخدام در حوزه مد و لباس را برای علاقه‌مندان برشمرد.

وی با اشاره به این که ما در کسب و کار عرصه مد و لباس دو راه بیشتر نداریم و این که یا باید کسب و کار راه بیندازیم و یا استخدام شویم، گفت: برای استخدام در گروه، مؤسسه و یا شرکت‌های این حوزه نیازمند داشتن نگاه تخصصی به این حوزه هستیم و این‌گونه نیست که با دارا بودن مجموعه اطلاعات و دانش سطحی بتوان این انتظار را داشت که نظر یک مؤسسه و شرکت را جلب کرده و استخدام شویم.

ذاکری تصریح کرد: بارها اتفاق افتاده است که فرد خود را به عنوان طراح لباس برای استخدام در یک مؤسسه معرفی کرده است در حالی که در عمل مشخص می‌شود که آنچه او انجام داده است، تصویرسازی است و نه تصویرسازی و ناباورانه متوجه می‌شویم که او فرق میان تصویرسازی و طراحی را نمی‌داند.

وی در ادامه گفت: پس از تسلط و اشراف بر یک نگاه تخصصی که بتوان خود را در آن به‌خوبی معرفی کرد باید به دنبال یک زبان مشترک میان صنعت و مقوله‌ای هنری همچون طراحی لباس بود و در یک کلام باید گفت که قرارگیری در موقعیتی که از آن به بعد قرار است توقع استخدام شدن در این حوزه را داشت، نیاز به کسب دانش و اطلاعات جامع با جزئیات کامل در آن است.

مؤسسه خلاقان پارچه و لباس روحی در بخش مؤسسات، صنعت و زیورآلات نیز کارگاهی را با عنوان "فضای مجازی در دنیای مد" برگزار کرد که مدرس آن سیامک ناظمی بود و در آن در مورد تأثیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در رونق کسب و کار در حوزه مد و لباس صحبت به میان آمد.

ناظمی فضای مجازی را فضایی مناسب برای کسب درآمد در حوزه مد و لباس برشمرد و گفت: در گذشته نه‌چندان دور برای توفیق در بازار کسب و کار باید میزان پول بسیاری برای تبلیغات هزینه می‌شد و باید گفت که پول در توفیق این امر حرف نخست را می‌زد اما در شرایط کنونی با وجود این که پول مقوله مهمی است اما حرف اول را در این زمینه نمی‌زند.

_MG_1449

وی ادامه داد: تصور کنید که در آستانه برگزاری رویدادی، برگزارکننده از طریق شبکه‌های اجتماعی تنها دو نفر را برای حضور در آن رویداد دعوت کند. همین میزان کافی است که آن دو نفر مدعو از برگزاری آن رویداد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استوری بگذارند، مشاهده می‌کنید که فرد برگزارکننده و متولی آن رویداد در هر زمینه‌ای از جمله کسب و کار با کمترین هزینه و زحمتی در یک لحظه توانسته است برگزاری رویداد خود را به سمع و نظر حداقل چند صد کاربر برساند.

ناظمی در ادامه درباره راهکارهای تبلیغات، بازاریابی و معرفی شایسته و مناسب فعالیت‌های مد و لباس در فضای مجازی توضیحاتی را ارائه کرد.

در مجموع در روز نخست برپایی کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، مجتمع نمایشگاهی شهرداری تهران شاهد شرکت جمع کثیری از علاقه‌مندان مخاطب مباحث حوزه‌های گوناگون مُد و لباس بود که با وجود تعطیلی روز جمعه اما با حضور خود موجب گرمی‌بخشی بیشتر فضای جشنواره شدند.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از 24 تا 29 بهمن 98 در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار می‌شود.