به گزارش هنرآنلاین، متن فراخوان مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس به شرح زیر است:

با عنایت به الطاف الهی، به‌منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در ارائه سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و در راستای تحقق اهداف کلان انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران، این انجمن در نظر دارد نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس را با نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و همچنین با مشارکت و همکاری پارک علوم و فناوری‌های نرم و‌ صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ، جامعه هنرمندان، فعالان و دست‌اندرکاران عرصه طراحی مد و لباس کشور برگزار کند.

این رویداد با اهدافی همچون شناسایی و معرفی طراحان برتر پوشاک مدارس کشور، ایجاد فضای رقابتی سالم میان طراحان عرصه مد و لباس در حوزه پوشاک مدارس، تشویق طراحان به ارائه طرح و الگوهای متناسب با نیاز دانش‌آموزان و با در نظر گرفتن شأن جامعه دانش‌آموزی، کمک به ارتقای سطح طراحی پوشاک مدارس با الهام از نمادهای هنر ایرانی ـ اسلامی و کشف استعدادهای نو و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی و معرفی به بخش تولید برگزار می‌شود.

این مسابقه در دو بخش "طراحی خطی (اسکیس)" و "آثار اجراشده (طرح فیزیکی)" به شرح زیر برگزار می‌شود:

ـ متقاضیان شرکت در این بخش از مسابقه می‌توانند در قالب‌های طراح مستقل، مراکز آموزشی و تولیدی با ارائه آثار که دارای نام، موضوع و نگاهی کاربردی متناسب با فرهنگ و موازین ایرانی اسلامی باشد، شرکت کنند.

ـ به‌منظور توجیه و هماهنگی نحوه حضور و در راستای ارتقای سطح کیفی آثار و ارائه اطلاعات پیش‌فرض درباره جزئیات مسابقه، کارگاه‌هایی آموزشی با حضور اساتید برگزار خواهد شد.

شرایط و مقررات حضور در بخش طراحی لباس

معیارهای عمومی

 ـ توجه به فرهنگ عمومی پوشش

ـ توجه به عنصر خلاقیت در مجموعه‌سازی

ـ ارائه حداکثر سه اثر در هر یک از بخش‌ها

ـ ارائه مشخصات و سایر توضیحاتی که طراح برای مجموعه مورد نظر ضروری می‌داند در شناسنامه اثر درج شود. (چارچوب /فرمت ارائه‌شده)

ـ آثار در بخش طراحی پس از ارزیابی اولیه هیئت داوران و در صورت عدم تأیید برای راه‌یابی به مسابقه به‌منظور رفع اشکال و کاربردی شدن آثار از طریق مشاوره به طراحان عودت داده شده تا ظرف مدت 48 ساعت اقدام به اصلاح طرح نمایند تا امکان حضور در مسابقه و داور نهایی را داشته باشند.

ـ رعایت ضوابط و شاخص‌های طراحی، تولید در پوشاک مدارس

معیارهای تخصصی

ـ در نظر گرفتن نگاه حرفه‌ای به آناتومی پوشش در طراحی لباس دانش آموزان

ـ خلاقیت، نوآوری و ابتکار در طرح و تناسب رنگ

ـ روانشناسی طرح متناسب با نوع لباس و مقطع تحصیلی

ـ دقت در انتخاب صحیح پارچه با توجه به طرح و کاربرد لباس در مقاطع تحصیلی

ـ استفاده از متدهای الگوسازی روز، برای رسیدن به تن خور مناسب طرح نهایی اجراشده

ـ استفاده صحیح از تکنولوژی دوخت بر اساس پارچه و مواد (متریال) مورد استفاده

ـ قابلیت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در فرآیند تولید

ـ استفاده از پارچه و محصولات تولید داخل در تهیه‌ اثر، امتیاز ویژه خواهد داشت.

ـ تطابق با شاخص‌های فرهنگ عمومی و نمادهای اسلامی، ایرانی در امتیاز و بررسی اثر شایان توجه است.

ـ استفاده مناسب از ملحقات برای لباس‌ها

ـ قابلیت تولید انبوه و تجاری شدن

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند آثار اجراشده خود را به دبیرخانه انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس به نشانی خیابان شهید بهشتی، بعد از تقاطع سهروردی، پلاک 148، طبقه چهارم و آثار طراحی خطی (اسکیس) را با درج در پایگاه الکترونیکی انجمن به نشانی iranmodeschool@gmail.com یا به واتساپ انجمن به شماره 09398510088 ارسال کنند.

مهلت ارسال آثار در هر دو بخش مسابقه تا پایان وقت اداری 25 اسفندماه سال جاری تعیین شده است.