سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این مجموعه حاوی نمایشنامه‌های "ضریح چشمهایت"، "پوتین‌های خاموش"، "رویای ناتمام"، "پروانه‌ها می‌خوانند"، "دو قدم تا خورشید"، "بی تو زخم‌های زمین همیشه شکفته است"، "آبی‌ترین همسفر عشق"، "رهگذر کوچه‌های بارانی"، "و خدایی که در این نزدیکی‌ست"، "آوازهای خسته"، "باد سرخ"، "بغض فریاد یک مرد" و "تولدی دیگر" است.

نمایشنامه "ضریح چشمهایت" در مورد آسیه زن جوانی است که بر مزار همسر شهیدش، اسماعیل حضور می‌یابد و با او از روزهای تلخ و شیرین سخن می‌گوید. از تنهایی و سختی‌های زندگی با همسرش حرف می‌زند و درد و دل می‌کند. آسیه از عشق و زندگی، غم‌ها و غصه‌ها، جنگ و پشت جبهه‌های جنگ می‌گوید. در نهایت بر سر مزار این شهید، از غصه جان به جان آفرین تسلیم می‌کند.

این متن نخستین بار مهر ماه 1382 با بازی فاطمه ثابت‌کار در ششمین دوره جشنواره تئاتر دفاع مقدس و بار دوم از 27دی ماه همین سال به مدت یک هفته با بازی ویدا معتقد توسط گروه تئاتر "خورشید" و به کارگردانی علیرضا پارسی در سالن تئاتر مجتمع فرهنگی هنری سردار جنگل رشت روی صحنه رفته است.

نمایشنامه "پوتین‌های خاموش" درباره دو سرباز ایرانی و عراقی است که به شکل اتفاقی پاهای‌شان روی مین می‌ماند و در فاصله حدود دو متری روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. این دو در مرحله اول با هم مشاجره دارند و هر یک دیگری را متهم می‌کند که چرا به کشورش تجاوز کرده است. در ادامه همدیگر را بهتر می‌شناسند و دوست می‌شوند. اما در یک لحظه ترکش خمپاره دشمن به سرباز ایرانی اصابت می‌کند و سرباز عراقی برای نجات او، ناگهان پایش را از روی مین برمی‌دارد و در نهایت هر دو در کنار یکدیگر به شهادت می‌رسند.

نمایشنامه "رویای ناتمام" دو شخصیت به نام‌های سیمین و سهراب دارد.

اعظم و زینت شخصیت‌های نمایشنامه "پروانه‌ها می‌خوانند" هستند که سال 1387 در رشت نوشته شده است.

در توضیح صحنه نمایشنامه "دو قدم تا خورشید" آمده است: "خاکریزی در یکی از منطق جنگی همراه با جعبه‌های مهمات؛ ظرف‌های آب و گونی‌های سنگری است. بسیجی در حالی که افسر عراقی زخمی را به کول گرفته در حرکت است".

"بی تو زخم‌های زمین همیشه شکفته است" نخستین بار به کارگردانی محمد شکوری در شهریورماه 1389 به مدت یک هفته در سالن سردار جنگل رشت به روی صحنه رفت. در این اثر دو زن در نقش دیگران بازی می‌کنند.

"آبی‌ترین همسفر عشق" نمایشنامه‌ای است که براساس نقالی نوشته شده و نخستین بار به نویسندگی و کارگردانی پارسی در آذرماه 1387 در سومین دوره جشنواره سراسری تئتر خیابانی سیره نبوی و علوی اردبیل به روی صحنه رفت و جایزه نخست کارگردانی را از آن خود کرد.

"و خدایی که در این نزدیکی‌ست" در سه تابلو روایت می‌شود.

نمایشنامه "آوازهای خسته" در سلول انفرادی زندان می‌گذرد. این اثر نخستین بار به کرگردانی محمدرضا فهیم‌گیلانی در تیرماه 1386 به مدت یک هفته در سالن مارلیک مجتمع فرهنگی خاتم(ص) اجرا عمومی داشت.

 مجموعه نمایشنامه "پروانه‌ها می‌خوانند" نوشته علیرضا پارسی در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 40هزار تومان توسط انتشارات سمام منتشر شده است.