سرویس موسیقی هنرآنلاین: سرودها و آهنگ‌هایی که برای پیروزی انقلاب اسلامی در 1357 ساخته شدند به نوعی شناسنامه و لوگوی این انقلاب هستند که همواره با خاطرات مردم گره خورده‌اند.

پخش مکرر این سرودها تصاویری را در ذهن مردم به یاد می‌آورد که بازگوکننده برهه‌ای از تاریخ این ملت است، تاریخی که در آن خود مردم در خیابان‌ها حاضر بودند و با شعارهایی که سر می‌دادند الهام‌بخش سرودهای انقلابی می‌شدند. بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این سرودها را متمایز می‌کند روحیه انقلابی مردم آن دوران است که منبع الهام ساخت چنین قطعاتی توسط ترانه‌سرایان و آهنگسازان مطرح شده است.

هر سال با فرا رسیدن روز 22 بهمن و مرور قطعات انقلابی و سرودهای خاطره‌انگیز به این فکر می‌افتیم که راز ماندگاری این قطعات چیست و چه کسانی و چگونه آن‌ها را ساختند. در ادامه این مطلب به معرفی چند سرود ماندگار و معروف انقلابی خواهیم پرداخت که با گذشت 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز فراموش نشده‌اند:

یار دبستانی من

قطعه "یار دبستانی من" یکی از خاطره‌انگیزترین و ماندگارترین سروده‌های انقلابی ایران است که آهنگسازی آن را منصور تهرانی انجام داد. این سرود که در سال 1359 به اجرا درآمده، هرگز فراموش نشده است و با توجه به متن ترانه که مخاطبان تحصیل کرده را مورد خطاب قرار می‌دهد، همواره جزو سرودهای مورد علاقه دانش‌آموزان و دانشجویان بوده است.

بوی گل سوسن و یاسمن آید

"بوی گل سوسن و یاسمن آید" یکی دیگر از سرودهای ماندگار انقلاب است که برای مردم همواره یادآور لحظه ورود امام خمینی (ره) به ایران است. شعر و آهنگ این اثر متعلق به محمدعلی ابرآویز است.

خجسته باد این پیروزی

"خجسته باد این پیروزی" نام یکی از سرودهای معروف انقلاب اسلامی است که محمد گلریز آن را با شعر حمید سبزواری و آهنگسازی احمد علی راغب اجرا کرد.

الله‌ الله

سرود الله الله، با صدای آشنای رضا رویگری به یک نشانه برای روزهای دهه فجر تبدیل شده است. قطعه "الله الله" را فریدون خشنود در سال 57 با الهام گرفتن از شعار "الله اکبر" مردم آهنگسازی و تنظیم کرده است.

به لاله در خون خفته

"به لاله در خون خفته" نام یکی از سرودهای انقلابی مشهور ایران است که در سال ۱۳۵۷ و در اوج انقلاب توسط مجتبی میرزاده ساخته شد و هنوز با گذشت چندین سال از انقلاب اسلامی در مناسبت‌های مختلف انقلابی از سوی مردم خوانده می‌شود. شاعر این سرود جهانبخش پازوکی است.

آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو

"آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو" با صدای اسفندیار قره‌باغی یکی از سرودهای معروف انقلابی است که موسیقی آن را احمدعلی راغب ساخت و شعر آن را حمید سبزواری سرود.

بهاران خجسته باد

یکی از نخستین سرودهای انقلابی که آهنگسازی آن را اسفندیار منفردزاده برعهده داشت، "بهاران خجسته باد" بود که در گرامیداشت سالروز کشته‌شدن خسرو گلسرخی و کرامت‌الله دانشیان به‌دست حکومت پهلوی از رادیو و تلویزیون پخش شد.