خشایار حقایق، طراح لباس با تاکید بر عدم کاربردی بودن دروس دانشگاهی رشته طراحی لباس به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: متاسفانه دروسی که در دانشگاه های کشور تدریس می شود به هیچ عنوان کاربردی نیست در واقع اغلب اطلاعات و منابع درسی مربوط به زمان گذشته است و اثری از به روز شدن اطلاعات در آن نیست.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که در سیستم علمی کشور همگامی با متد روز دنیا برای رشته طراحی لباس در نظر گرفته نمی‌شود؛ به نحوی که در اغلب مواقع اساتید از اطلاعات روز و تحقیقات و پژوهش های انجام شده در دنیا بهره نمی گیرند به همین خاطر دانشجویان از یک سیستم قدیمی فارغ التحصیل می شوند که چندان برای موفقیت در بازار پوشاک کشور موثر نیست.

این طراح لباس تصریح کرد: ناکارآمد بودن دروس سبب فارغ التحصیلی دانشجویان بدون داشتن توانایی کافی در این رشته می شود در نتیجه اغلب تولیدی ها حاضر به سرمایه گذاری بر روی طرح های آن ها نیستند که خود سبب بیکاری می شود.

حقایق کمبود امکانات موجود در دروس عملی را مشکل اساسی دانشگاه های داخلی دانست و بیان کرد: علاوه بر اصلاح دروس و به روز کردن آنان نیاز اساسی برای ارائه امکانات کافی به دانشجویان در رشته عملی وجود دارد اما اما متاسفانه اینچنین نیست ،در زمان دانشجویی شاهد بودم که یک کلاس درس عملی با 30 دانشجو توسط 8 چرخ خیاطی در مدت زمان 2 ساعت و با راهنمایی یک استاد برگزار می شد که به هیچ عنوان کافی نیست.

این طراح لباس تلاش شخصی دانشجویان رشته طراحی لباس را لازم دانست و گفت: بخشی از به دست آوردن اطلاعات و به روز شدن طرح ها بر عهده دانشجویان است به همین خاطر باید به صورت مداوم با دنیای پوشاک در ارتباط باشند چرا که بر خلاف تصور عموم که معتقدند ما از دنیای جهانی پوشاک و صادرات دور هستیم برخی از محصولات ما در حال صادرات و یافتن جایگاه مناسبی در سطح دنیا هستند اما متاسفانه این روند در مورد همه بخش های پوشاک داخلی صادق نیست.

وی دنیای مد را منطبق بر خواسته عامه مردم خواند و اعلام کرد: مد در تمام دنیا بر اساس نگاه به خواسته عامه مردم شکل می گیرد به همین خاطر نگاه به رنگ و مسائلی از این دست طی دوره های مختلف متفاوت است.

این طراح لباس ادامه داد: متاسفانه در بازار امروز ایران همه گیر شدن یک مدل به صورت موج وار ادامه دارد به نحوی که یکباره شاهد مدل خاصی با رنگ و مواردی از این دست هستیم و عملا هیچ نوع تحقیقی در مورد سلیقه های مختلف بازار صورت نمی گیرد.

حقایق درباره ویژگی های طرح لباس ملی گفت: ارائه طرح هایی با رنگ های یکسان و داشتن چند بته جقه به معنای طرح های ملی نیست بلکه تحقیق در مورد متدهای رایج در دنیا و تطبیق دادن آن با استفاده از پژوهش با فرهنگی بومی و ملی، طراحی درست نامیده می شود.

انتهای پیام/61