به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که شامگاه 19 بهمن ماه مهمان ویژه برنامه "شب تئاتر" بود، درباره رویکرد این رویداد هنری گفت: مرز مبهمی‌بین دولتی و غیردولتی وجود دارد، اساسا جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اینکه برگزارکننده دولتی دارد اما هنرمندان عنصر اصلی و تعیین‌کننده آن هستند و اتفاقات امسال نشان می‌دهد که هنرمندان روند برگزاری این رویداد هنری را جهت‌دهی می‌کنند. برای من بسیار باعث افتخار است که دبیری چنین رویدادی را برعهده دارم. داوری امری نسبی است و ترکیب یا سلیقه هیئت‌های داوری بر انتخاب‌ها نقش دارد.

برهانی مرند درباره رقابتی یا غیررقابتی برگزار کردن جشنواره، توضیح داد: اکثر هنرمندان بر غیررقابتی شدن جشنواره تاکید داشتند چون به استانداردهای جهانی نزدیک می‌شود، امسال ما بخش رقابتی و غیررقابتی داشتیم و حدود 250 اثر در بخش رقابتی ثبت نام کردند و تنها 50 هنرمند متقاضی حضور در بخش غیررقابتی شدند و بسیاری از هنرمندان که از غیررقابتی برگزار کردن جشنواره صحبت می‌کردند، وقتی من از جایگاه دبیری برای حضور در بخش غیررقابتی دعوت‌شان کردم، شرط گذاشتند که یا در بخش رقابتی حضور داشته باشند یا نه.

دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: ما امسال در بخش غیررقابتی آزمودیم که به جای رقابت و هیجانی که دوستان می‌پسندند، شاید به درست یا غلط، حوزه دیگری را جایگزین کنیم که متاسفانه محقق نشد. اینکه داوری را به اهل این کار که منتقدان هستند و با هنرمندان تعارف ندارند بسپاریم چون چندان هم سلیقه و ذائقه خود را در انتخاب خود دخیل نمی‌کنند.

وی همچنین گفت: ما یک وضعیت تدارک دیده داشتیم و اگر آن نظم و برنامه‌ای که مدنظر داشتیم محقق می‌شد، 20 دی ماه، یک ماه قبل قرار بود تمام اقلام تبلیغاتی، آثار و مهمانان خارجی اعلام شوند، منتهی اتفاقات اخیر تا حدودی شرایط ما را سخت کرد.

برهانی مرند اضاف کرد: در بخش انتخاب ها کوچک‌ترین دخالتی نداشتم و تنها نکته‌ای که به دوستان گوشزد می‌کردم داوری براساس کیفیت آثار بود ولی طبق فراخوان من فرصتی را به عنوان انتخاب دبیر برای خود ایجاد کرده بودم که البته در این بخش هم کیفیت مدنظرم بود.

وی درباره بخش خیابانی گفت: من معتقدم بخش خیابانی اتفاق خوبی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است و شور و نشاط را به این رویداد می‌بخشد. از تمامی‌دوستانی که در برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر همکاری کردند بسیار سپاسگزارم.

برهانی مرند درباره راه‌اندازی سایت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، توضیح داد: وقتی دبیری این رویداد هنری را پذیرفتم نیاز داشتم تا اطلاعات دوره‌های گذشته جشنواره را بررسی کنم اما علیرغم زحمات دوستان اطلاعات جامعی در اختیار نبود، حضور یک کتاب و سایت جامع از 38 دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا به امروز احساس می‌شد و ما امسال تمام تلاش خود را به کار بستیم تا سایت و کتاب جامع جشنواره تهیه شوند و خوشبختانه روز یکشنبه 20 بهمن ماه مراسم رونمایی از سایت و کتاب جشنواره برگزار خواهد شد.