سرویس سینمایی هنرآنلاین: هشتمین روز از جشنواره در پردیس ملت همراه شد با نمایش سه فیلم "تعارض" ساخته محمدرضا لطفی در بخش نگاه نو، "پدران" سالم صلواتی بخش نگاه نو و "من می‌ترسم" بهنام بهزادی در بخش سودای سیمرغ همچنین فیلم "شین" میثم کزازی نیز در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد.

در نخستین سئانس از روز هشتم جشنواره فیلم "تعارض" ساخته محمدرضا لطفی به روی پرده رفت. "تعارض" با نام قبلی "ریست" یکی از فیلم‌های بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است که در آن رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور به ایفای نقش می‌پردازند. داستان فیلم "تعارض" روایت زندگی مردی است که حس می‌کند زندگی‌اش زیر نظر است و از طریق دوربین‌های مداربسته رصد می‌شود.

در نشست خبری این فیلم علاوه بر لطفی، سید امیر سیدزاده تهیه‌کننده، رضا بهبودی و سودابه بیضایی بازیگران، بابک قائم تدوین، حمید یراقچیان موسیقی، حسین قورچیان صداگذار، علی گراکویی صدابردار، افسانه صرفه‌جو طراح صحنه و لباس، پدرام زرگر طراح چهره‌پردازی حضور یافتند.

نشست فیلم تعارض در هشتمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

در ابتدای این نشست لطفی ضمن بیان این که خود از اهالی قلم است از عوامل خود خواست به احترام اهالی رسانه ایستاده آن‌ها را تشویق کنند.

لطفی در پاسخ به انتقادی مبنی بر طولانی بودن این اثر توضیح داد: من از شما می‌پرسم حواسمان هست اینستاگرام چه بلایی سر ما آورده است. چرا ریتم کند برای ما به‌مثابه فحش شده است. نیاز چنین فیلم‌هایی‌است که ریتم مشخص داشته باشند و ایده‌آل من این است. خاصیت و جهان‌بینی فیلم من چنین ریتمی را می‌طلبد.

در ادامه سودابه بیضایی بازیگر این فیلم نیز درباره حضورش در این فیلم گفت: فکر می‌کنم این روزها سینمای فقیری داریم. سینما از دیدگاه من راهی است تا جهان‌بینی به ما اضافه کند. سعی من بر این است نقشی را بازی کنم که دغدغه‌ داشته باشم.

در سئانس دوم این روز فیلم "پدران" ساخته سالم صلواتی به روی پرده رفت که او نیز با وجود آن که پیش از این آثار بلندی ساخته بود، اما به دلیل ویدئویی بودن پذیرفته نشد و در بخش نگاه نو حضور یافت. "پدران" درباره دو دوست است که در سانحه‌ تصادف یکی از آن‌ها فوت می‌کند و حالا دو پدر در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. در این فیلم هدایت هاشمی، علیرضا ثانی‌فر، گلاره عباسی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نشست خبری این فیلم بسیار کوتاه و مختصر برگزار شد و صلواتی درباره چرایی ساخت این فیلم بیان کرد: ما در فیلم به‌واسطه پدران می‌خواهیم داستان پسران را نشان دهیم. من پدر هستم و یک پسر 9 ساله دارم. این فیلم قرار بود پنج سال قبل ساخته شود که اگر این اتفاق در آن زمان می‌افتاد تأثیر بیشتری داشت زیرا در آن زمان مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری داشتند.

صلواتی اظهار کرد: من در سنندج زندگی می‌کنم و با هیچ منتقدی ارتباط ندارم. امروز متوجه شدم صاحبان فیلم‌ها خودشان منتقد جلسه را انتخاب می‌کنند. من خودم به منتقد این جلسه گفتم اصلاً ملاحظه نکنید. نقدها برای من کارساز است. شاید تعریف و تمجید به درد من شهرستانی نخورد. هیچ‌کس نمی‌تواند به من انگ بزند چرا فیلم کردی می‌سازم. ضمن اینکه منتقدانی نقدهای خوبی درباره ما نوشتند.

نشست فیلم پدران در هشتمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

در ادامه نیز نوبت به نمایش فیلم "من می‌ترسم" ساخته بهزاد بهزادی رسید. فیلم درباره قصه مردی است که در کارش دچار مشکل شده و کسی او را تهدید می‌کند. این تهدیدات تا جایی پیش می‌رود که از این فرد آرام و ساکت که در آرامش زندگی می‌کند یک فرد جانی می‌سازد. در این فیلم پوریا رحیمی سام، الناز شاکردوست، امیر جعفری، ستاره پسیانی به ایفای نقش می‌پردازند.

بهنام بهزادی در نشست خبری این فیلم گفت: این فیلم از ترکیب دو داستان واقعی ساخته شده و قطعاً کاراکترها ما به ازا داشته‌اند. من از اول که فیلمنامه را می‌نوشتم برخی بازیگران مثل خانم پسیانی را مد نظر داشتم اما مهم‌ترین عنصر برای انتخاب بازیگر این است که بدانم از عهده نقش برمی‌آید.

وی درباره انتخاب بازیگران فیلم و تقدیم فیلمش به زنده‌یاد همایون خسروی دهکردی توضیح داد: من با افتخار فیلمم را به مهندس همایون خسروی دهکردی تقدیم کردم که متأسفانه جایشان در کنار ما خالی است. من کار و مرامشان را بسیار دوست داشتم. درباره انتخاب بازیگران هم باید بگویم که عمداً این گروه را کنار هم انتخاب کردم چون تلاشم این بود که با این کست نشان دهم که همه ما می‌توانیم وارد این بازی شویم و شکست‌خورده بیرون بیاییم.

بهزادی درباره انگیزه مهاجرت شخصیت نسیم در فیلم هم گفت: باید دلایل آن‌هایی را که مهاجرت نمی‌کنند جویا شویم نه کسانی که مهاجرت می‌کنند.

پوریا رحیمی سام بازیگر این فیلم نیز با اشاره به تجربه اولین نقش اصلی‌اش در سینما با این فیلم گفت: کار کردن با بهنام بهزادی برای من بسیار جذاب بود و پروسه همکاری‌ام با وی پروسه آموختن بود که بسیار از آن خرسندم. من دوست داشتم زودتر از این اتفاق بهتری برایم بیفتد که البته در مواقعی هم انتخاب خودم بوده است اما این شانس را داشتم که در کارنامه لاغرم، فیلم‌هایی باشد که به آن‌ها افتخار می‌کنم.

خاتمه‌بخش روز هشتم جشنواره فیلم "شین" ساخته میثم کزازی بود که در بخش خارج از مسابقه و جنبی جشنواره برای اصحاب رسانه به نمایش درآمد. فیلم که شهاب حسینی در آن به‌عنوان بازیگر و تهیه‌کننده حضور دارد، درباره زنی است که به همراه دختر و پدرش از خارج به ایران می‌آیند تا تکلیف خانه قدیمی را که متعلق به پدر است روشن کنند و راز آن خانه در این میان کشف می‌شود. جمشید هاشم‌پور، غزل نظر، محمود پاک‌نیت، هوشنگ توکلی، سیامک اطلسی، آتش تقی پور، محمود بصیری ازجمله بازیگران این فیلم هستند.

نشست فیلم من میترسم در هشتمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

نشست خبری "شین" حواشی به همراه داشت که ساعات پایانی شب هشتم را متفاوت از قبل کرد. در نشست خبری این فیلم کزازی بیان کرد: من معتقد به ژانر نیستم و این که این فیلم متعلق به ژانر وحشت باشد نیز قبول ندارم. سعی کردیم درام در بستر ترس باشد وگرنه با امکانات امروز، این انتخاب از ابتدا اشتباه می‌توانست باشد. یک زیرمتن کلی داشت که پوسته با مغز کار دو حالت متفاوت داشت در بطن کار می‌گوییم ظلم در جهان است و همیشه فرصت برای جبران مافات نیست. اصلاً در سکانس اول فیلم تمام شده است. تمام هدفمان این بود که بگوییم همیشه فرصت برای جبران نیست، خواستیم فضای فیلم متفاوت از خیانت و مثلث عشقی و… باشد ای‌کاش ژانرهای وحشت و غیره باشد و تنوع داشته باشیم. سخت است جوانی که فیلم اول را می‌سازد وقتی کمدی خوب می‌فروشد ریسک کنیم و به سمت جاهایی برویم که نمونه موفقی نداشته است.

شهاب حسینی در ادامه این نشست گفت: من مطمئنم جلسه‌ای که امشب برگزار شده بخشی از آن مربوط به "شین" است، نه همه آن. دوست دارم مطالبی را بگویم که در این چند وقت نتوانستم عنوان کنم. بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند. امکان ندارد در هیچ گوشه‌ای از این سرزمین اتفاق تلخی بیفتد و قلب ما به درد نیاید و رنجش را متحمل نشویم. می‌خواهم از صمیم قلب با تمام داغداران وقایع اخیر همدردی کنم. تفکیک هم نمی‌کنم. زنده نگه‌داشتن یاد آن عزیزان چاره ماست. حضور در فجر برای من در بخش خارج از مسابقه امتیاز ویژه نیست. چهار سال است اصلاً در جشنواره نبوده‌ام. دینی به این جشنواره هم ندارم که از آن دفاع کنم. من از چیز دیگری دفاع کردم؛ از وحدت بین مردم دفاع می‌کنم، از جدا نکردن طیف‌های مختلف. هرچقدر تلاش می‌شود تفرقه بیفتد، سعی می‌کنم از جلوگیری از آن دفاع کنم. جشنواره فجر مثل هر فستیوال دیگری در دنیا یک امتیاز است. من با فیلمسازان جوان کار دارم. من برنمی‌تابم و نمی‌توانم ساکت بنشینم که یک استاد پیشکسوت سینما که هر سال برخورد ناراحت‌کننده با آثارش شده است، امسال فیلمی می‌سازد که می‌داند نسبت به آن هم واکنش منفی نشان خواهند داد و برای همین روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند و سنگ بنایی می‌گذارد که نتیجه آن جز تفرقه‌افکنی نیست و بقیه را در آمپاس اخلاقی می‌گذارد. این عین بی‌انصافی است. چرا یک نفر باید آن‌قدر آدم خودخواهی باشد که ملاحظه هیچ‌کس را نکند. این که به من می‌گویند به خاطر حمایتت از جشنواره فجر به شما امتیاز ویژه داده شده تا فیلمت در خارج از مسابقه اکران شود، می‌گویم، خیر، این‌طور نیست ما آدم‌های مدنی هستیم سعی می‌کنیم از حقوق قانونی خود دفاع کنیم.

هشتمین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

وی افزود: ما طبق قانون فیلم را آوردیم فیلم‌های دیگر هم می‌توانستند درخواست حضور کنند این جلسه هم به درخواست من بود، چراکه ظرف چند وقت گذشته یک طرفه حرف خورده‌ام. اگر قرار است یک بار از خودم دفاع کنم بهتر است اینجا باشد. ضرر را با ضرر جبران نمی‌کنم.

حسینی با اشاره به قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی افزود: اگر ۱۷۶ عزیز را در سانحه از دست دادیم و این اتفاق وحشتناک رخ داده است. اینکه این موضوع را سر یک سری نخبه دیگر خالی کنیم، شد راه‌حل؟! من همیشه به خاطر احترام به مخاطب با همکارانم درگیر شده‌ام که هر مزخرفی را به‌عنوان فیلم نسازید و تحویل مخاطب ندهید. من حرفم را زده‌ام. از همان موقع که مصاحبه کردم، خط فکری من مشخص بوده است. من سال‌هاست این حرف‌ها را زده‌ام، اما ما که دم از دموکراسی می‌زنیم نمی‌توانیم حرفمان را راحت بزنیم. این دیگر مشکل من نیست مشکل جامعه است.

در ادامه این روز فیلم‌های "ابر بارانش گرفته" مجید برزگر،" روز بلوا" بهروز شعیبی و "خوب، بد، جلف 2: ارتش سری" پیمان قاسم‌خانی در پردیس چارسو به روی پرده رفتند. همچنین به گفته مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم‌های "روز صفر"سعید ملکان، "درخت گردو"محمدحسین مهدویان، "خورشید"مجید مجیدی، "شنای پروانه" محمد کارت و "خروج" ابراهیم حاتمی‌کیا در هشتمین روز جشنواره به سئانس فوق‌العاده رسیدند.

حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معصومه ابتکار در کاخ جشنواره نیز ازجمله اتفاقات حاشیه‌ای بود که در روز هشتم رقم خورد. سید عباس صالحی با حضور در کاخ جشنواره به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و از عزت و اقتدار ملی با نگاه به پیشرفت‌های آینده، نهاد خانواده، فاصله گرفتن از فردگرایی مضر و همگرایی اجتماعی به‌عنوان محورهای تولیدات سال‌های آینده سینمای ایران سخن گفت.