سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه طراحی بابک پزشکی در گالری ویستا برپاست. پزشکی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه مدیوم این آثار طراحی است و با مداد روی کاغذ و مقوا به وجود آمده‌اند گفت: مجموعه‌ای که در حال حاضر به نمایش درآمده مربوط به دو سال گذشته است اما ایده اولیه و شکل‌گیری آن به حدود ۱۰ سال پیش برمی‌گردد. طراحی کاری است که روزانه انجام می‌شود و در طول زمان شکل‌گرفته و جنبه تحلیلی دارد. من هم از ۱۰ سال پیش طراحی با موضوع انسان را شروع کردم و در دو سال اخیر روی آن متمرکزتر شدم.

او درباره دلیل انتخاب انسان به عنوان موضوع آثار خود گفت: به عنوان یک هنرمند تصمیم نمی‌گیرم که موضوعی را برای طراحی‌هایم انتخاب کنم اما خاصیت طراحی آن است که با توجه به بداهه بودن و حضور در همه لحظات زندگی هنرمند، با آنچه درون او می‌گذرد هماهنگ می‌شود. بنابراین ناخودآگاه متوجه می‌شوید که مدتی است مشغول طراحی از یک موضوع هستید و از آنجا با توجه به اتفاقات اطراف و شرایط جامعه، افکاری که درون ذهن شما است شکل منسجمی به خود می‌گیرد و باعث می‌شود به طراحی از انسان یا هر چیز دیگری بپردازید. بنابراین من تصمیمی برای طراحی از انسان نداشتم و در حین طراحی کردن به این سمت کشیده شدم.

پزشکی ادامه داد: قرار گرفتن این کارها میان یک فضای انتزاعی و فیگوراتیو باعث شده فضایی بینابینی ایجاد شود که نه فیگوراتیو و نه انتزاعی است. این موضوع بسیار مرتبط با زندگی الان من است که مدام شاهد انسان‌هایی هستم که در وضعیتی دوگانه گرفتار شده‌اند و نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند. اما به نظر من کارها بیش از آنکه انتزاعی باشند فیگوراتیو هستند، بااین‌حال دلیل آنکه از حالت واقع‌گرایی دور شده‌اند این است که من برای طراحی هیچ‌وقت کلیت موضوع را ترسیم نمی‌کنم تا بعد به جزییات آن برسم بلکه جزئیات هستند که کل را تشکیل می‌دهند. بنابراین وقتی می‌خواهم یک فیگور بکشم از یک جزء شروع می‌کنم و آن را گسترش می‌دهم و این ترفند باعث می‌شود که اثر به سمت انتزاع برود.

او درباره دفرمه شدن فیگورها گفت: دگرگونی آنها در ارتباط با فشارهایی است که بر روی آنها وجود دارد، زیرا پیکره انسان با توجه به فضایی که در آن زیست می‌کند و نفس می‌کشد شکل می‌گیرد. بنابراین من نیستم که پیکره‌ها را دفرمه می‌کنم بلکه جامعه است که دگرگونی را به آنها تحمیل می‌کند.

او با اشاره به وجود لکه‌های رنگ در آثارش گفت: در این زمینه هم من تصمیم‌گیرنده نبودم و به ناخودآگاهم اعتماد کردم که جلو بروم. عقیده دارم که هیچ‌چیزی در این دنیا سفید یا سیاه مطلق نیست بلکه همه‌چیز از نظر فرم و محتوا خاکستری است. شاید روزگار ما سیاه و سفید باشد اما لکه‌های رنگی هم در آن وجود دارد که همان امیدهایی است که گاه در زندگی پیدا می‌شود، هرچند که مانند یک حباب ممکن است بترکند و از بین بروند.

پزشکی ادامه داد: شیوه کار من این است که طراحی را با مداد شروع می‌کنم و زمانی که کار کامل شد رنگ را به آن اضافه می‌کنم. ساختاری که با مداد روی کاغذ به وجود می‌آورم آنقدر منسجم است که با لکه‌های رنگی شروع به شکستن و از بین بردن آن می‌کنم و این کار را تا جایی پیش می‌برم که احساس کنم این دو فضا با هم به تعامل می‌رسند.

پزشکی افزود: طراحی چه انتزاعی و چه واقع‌گرایانه باشد محصول نهایی رویت هنرمند از جهان بیرون است. اما آن چیزی که من در دنیای بیرون می‌بینم چندان ساختار منسجمی ندارد و عناصر تشکیل‌دهنده آن از هم گسیخته هستند. در حالی که وقتی طراحی می‌کنم چون این روند آرام‌آرام شکل می‌گیرد، تصویری که ساخته می‌شود از یک انسجام کامل برخوردار است و این در تضاد با آن چیزی است که می‌بینم. بنابراین سعی می‌کنم با شکستن این فضا آن انسجام را از بین ببرم تا کارم به فضای بیرون نزدیک‌تر شود.

نمایشگاه طراحی بابک پزشکی تا 18 بهمن در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان هنردوستان است.