سرویس تئاتر هنرآنلاین، شهرام زرگر عضو هیئت انتخاب بخش تئاتر صحنه‌ای سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به تفاوت تئاتر کلاسیک و مدرن افزود: در همه جای دنیا رویکرد مدرن بر تئاتر کلاسیک قالب شده است. در اصل شیوه مدرن به معنی بازنگری چیزی است که تا الان وجود داشته ولی لازم است شیوه‌های نوینی برای اجرای دوباره آن به کار برد تا موردپسند مخاطبان باشد.

او ادامه داد: در حال حاضر تراژدی‌های یونانی جایگاه قبلی خود را در تئاتر ندارند، زیرا مخاطبان دیگر پذیرای اینگونه تئاترها نیستند. البته تعدادی از کارگردان‌های پیشکسوت که با علم جهانی تئاتر آشنایی دارند هنوز از تراژدی‌های یونانی استفاده می‌کنند. کارگردان‌های نسل جدید نیز سرشار از شناخت این شیوه‌ها هستند.

زرگر با اشاره به آثاری که امسال به جشنواره راه یافته‌اند گفت: آثارهایی که امسال به بخش رقابتی جشنواره راه یافته‌اند، عمدتا آثاری مدرن هستند. کارگردان‌ها در مواردی حتی تئاترهای رئالیستی را به صورت مدرن طراحی کرده‌اند.

عضو هیئت انتخاب بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره با بیان این که تلاش شده است در انتخاب آثار دقت زیادی لحاظ شود، بیان کرد: اثری که به جشنواره می‌رسد، باید در حد و اندازه جشنواره باشد. پیشنهادی که به جشنواره دارم این است که هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره را از ابتدای سال مشخص کنند تا داورها آثار را روی صحنه ببینند. زیرا تماشای تئاتر روی صحنه و در حال اجرا تفاوت زیادی با دیدن آثار از روی فیلم دارد و باعث می‌شود داوری‌ها بهتر انجام شود.

زرگر گفت: به نظرم جشنواره قرار نیست ویترین کاملی از فعالیت سالانه هنرمندان باشد. داوران جشنواره‌های مختلف معمولا سعی می‌کنند اثری را انتخاب کنند که با مضمون جشنواره همخوانی داشته باشد. تئاترهایی که انتخاب می‌شوند باید مناسب با نیازهای روزمره مردم باشد.

این کارگردان و بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: ورود سرمایه‌های کلان یا استفاده از بازیگرهایی که برای هر اجرا پول زیادی می‌گیرند در صورتی درست است که جوهره تئاتر حفظ شود. کارگردان‌ها اگر این شیوه را انتخاب کردند حداقل باید توجه داشته باشند بازیگری را انتخاب کنند که یک هنرمند واقعی باشد و ارزش تئاتر را بداند.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن ماه در حال برگزاری است.