سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مائده امیری با عنوان "درآمدی بر ویرانی" در گالری فرمانفرما برپاست. امیری در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۱ اثر با تکنیک رنگ‌روغن و چاپ سیلک روی بوم و مداد روی کاغذ در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: همیشه در آثار خود به موضوع ویرانی فکر می‌کردم اما در مجموعه جدیدم این موضوع پررنگ‌تر شد و کاملاً به آن پرداختم. البته هدفم تنها نمایش مرحله نهایی ویران شدن نیست بلکه به چرایی ویران شدن و مراحل آن توجه دارم، مانند کسی که آگاهانه به ماجرا نگاه می‌کند تا ببیند یک اتفاق چگونه رخ می‌دهد.

امیری ادامه داد: به نظر من در دل هر ویرانی یک ساختن وجود دارد. گرچه چیزی به ظاهر خراب می‌شود اما در بطن ماجرا چیزی در حال ساخته شدن است، بنابراین قصد من فقط نمایش ویرانی نهایی نیست. در کارهای من پروسه ساختن و ویران کردن هم‌زمان است و همه آنها با هم شکل گرفته‌اند.

او افزود: برای کشیدن این تابلوها از بعضی تصاویر و عکس‌ها ایده‌هایی گرفتم اما قصدم صرفاً بازنمایی آن تصاویر نبوده است بلکه اتفاقات مختلف و چیزهایی که در ذهنم وجود داشت باعث شد که این نقاشی‌ها به وجود آیند. پدرم نیز مجموعه عکسی از جنگ دارد و از کودکی ویرانی را در آن عکس‌ها دیده بودم و به همین دلیل در ذهنم این تصاویر همیشه وجود داشت.

امیری درباره آنچه در تابلوها به تصویر کشیده است گفت: در این تابلوها بیشتر فضای داخلی ساختمان‌ها دیده می‌شود و به همین دلیل بیشتر فضای کارها با سطوح پوشیده شده است. علاوه بر آنها پرتره‌هایی در کارها هست که با چاپ سیلک به وجود آمده‌اند و چهره خودم یا استن لورل را نشان می‌دهند. این چهره‌ها به عنوان شاهد در صحنه حضور دارند و ناظر اتفاقاتی هستند که در محیط می‌افتد.

او درباره تکنیک آثار خود گفت: رنگ‌روغن به نقاش این امکان را می‌دهد که تا زمان خیس بودن آن هر کاری می‌خواهد انجام دهد، علاوه بر این چاپ سیلک هم این امکان را ایجاد می‌کند که پشت هم چاپ بگیرید و در نهایت ممکن است تصویر جدیدی به وجود بیاید که شباهتی به تصویر اولیه ندارد. این دو تکنیک کمک زیادی در به وجود آوردن این آثار کرد. در انتخاب رنگ‌ها نیز تعمدی نداشتم. شاید من از یک تابلوی پر از رنگ بسیار لذت ببرم اما این رنگ‌ها در کار خودم وارد نمی‌شوند و در پروسه کاری این اتفاق افتاد که خاکستری‌ها بیشتر استفاده شوند.

امیری ادامه داد: ساختمان‌هایی که در تابلوها آمده متعلق به جغرافیا و محل خاصی نیستند و اشاره به جایی ندارم، بلکه بیشتر تصاویر ذهنی هستند. در مواردی هم که دوست داشتم المانی از یک محل خاص در کارم وارد شود، سعی کردم چیزی مثل آن را بکشم اما هیچ قصدی برای بازنمایی آنها وجود نداشت. فضای این تابلوها گاه به تصاویر انتزاعی نزدیک شده است و این حالات هم به صورت اتفاقی در کارم به وجود آمد.

 نمایشگاه آثار مائده امیری تا 25 بهمن در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.