به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، محسن پیشدادی، طراحی پوستر نهمین دوره این رویداد را حاصل توجه به زیبایی‌های قومی خواند و  گفت: پوستر جشنواره را با الهام از سوژه فر گلستان اجرا کردم. به همین خاطر کلیت پوستر به زیبایی‌های قومی، طبیعی، اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی دو استان گلستان و خراسان شمالی اختصاص دارد.

او درباره نقوش نمادین به کار گرفته شده در این پوستر، بیان کرد: نقش بالای پوستر برگرفته از هنر سیاه دوزی قسمت ترکمن‌نشین استان گلستان است که با طرح‌های نمادین از درخت به عنوان سرسبزی و پوشش گیاهی به تصویر کشیده شده است.

این طراح تصریح کرد: همانطور که می‌دانید سوزن دوزی ترکمن که به آن سیاه دوزی نیز اطلاق می‌شود، در گذشته کاربرد فراوانی داشته و در جامعه سنتی ترکمن برای تزیین لباس‌های مردان، زنان، کودکان و همچنین پرده‌های منازل استفاده می‌شده، اما امروزه عمدتا این نقوش در لباس زنان دیده می‌شود. نوع دوخت در این سوزن دوزی‌ها شامل زنجیره فشرده و بسیار ریز است که در ترکمنی به آن "سانجیم" می‌گویند و در آن بیشتر از نقوش هندسی و قرینه به صورت ذهنی بهره گرفته می‌شود، بنابراین من نیز سعی کردم که در طراحی پوستر به این نگاه و روند زنجیره‌ای اشاره داشته باشم.

پیشدادی به سایر سمبل‌های به کار گرفته شده در این پوستر اشاره کرد و گفت: به همراه نقوشی که اشاره کردم، به نمادی از دیوار گرگان که دومین دیوار بزرگ جهان است، نیز اشاره شده است. دیوار بزرگ گرگان  دیواری تاریخی است که در گذشته از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله ادامه می‌یافته‌است. هم‌اکنون تقریباً تمام این دیوار از میان رفته‌است و تنها بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است. دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین (به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. این دیوار عظیم تاریخی که 200 کیلومتر طول دارد در 29 تیرماه سال 1378 به ثبت ملی رسیده است.

او ادامه داد: نقش استفاده شده در قسمت پایین پوستر نیز طرحی از فَرَت بافی مربوط به هنر چند صد ساله خراسان شمالی است. همچنین رنگ پس زمینه پوستر از دریای کاسپین الهام گرفته است که تایپوگرافی فجر 9 ، به دو زبان فارسی و لاتین در آن خودنمایی می‌کند.

این هنرمند ضمن ابراز خرسندی از تاکید جشنواره مد و لباس فجر بر معنای نهفته در تاریخ این مرز و بوم، بیان کرد: "فَرَت بافی" یکی از صنایع دستی سنتی استان خراسان شمالی، بخشی از فرهنگ، هنر و تجلی ذوق مردمان این دیار است که قدمتی چندصد ساله دارد و بافندگان، این شیوه بافت را بیشتر به صورت سینه به سینه به دیگران انتقال دادند و به عنوان میراثی ناملموس به ثبت ملی نیز رسیده است.

00

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، 24 الی 29 بهمن ماه در بوستان گفتگو برگزار می‌شود.