به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، در این مراسم که صبح دوشنبه ۱۴ بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران برپا شد ایرج راد رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر گفت‌: زمان به سرعت می‌گذرد و به سرعت بزرگان، عزیزان و یارانی را از دست می‌دهیم که سالها خدمت گذار فرهنگ و  هنر کشورمان بوده‌اند، پیشکسوتانی که جایگزین کردن آنها بسیار دشوار است.

او با اشاره به دوره‌ای که در دانشکده هنرهای زیبا با ولی‌الله شیراندامی همکلاس بوده است خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات زندگی‌ام این است که ۴ سال در دانشکده‌ی هنرهای زیبا با آقای شیراندامی همکلاسی بودم. تمام کسانیکه با ایشان هم دوره بودند خاطرات زیادی از وقت شناسی ایشان دارند و همچنین همراهی اش با همه هم کلاسی هایش.

راد یادآور شد: ولی‌الله شیراندامی هر چند که ۱۰ سال پیش کار تئاتر را با گروه تئاتر آناهیتا آغاز کرده بود حتی حاضر بود با جوانانی که از او بسیار کم تجربه‌تر بودند همکاری کنند.

این بازیگر تئاتر ادامه داد:‌ بارها آقای اسکویی بنیانگذار گروه تئاتر آناهیتا می‌گفت ما باید روی نیمکت بنشینیم و آقای شیراندامی  به ما بیاموزد.

ایرج راد با ستایش افتادگی و انسانیت ولی‌الله شیراندامی خاطرنشان کرد: این ویژگی او همه را به خود جلب می‌کرد هرگز خنده شیرین‌اش را از یاد نمی‌برم و این که با صدای گیرا و چهره پرطراوت خود روح زندگی را به تمام اطرافیان خود می بخشید.

او اضافه کرد:‌ با آقای فرمان آرا به یاد وقت شناسی ولی‌الله شیراندامی بودیم و می‌گفتیم او امروز دیر کرده و ما را منتظر نگه داشته است.

رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر با اشاره به سالهای رونق تئاتر در گذشته اضافه کرد:‌ آن دوران بسیار طولانی به نظر می‌رسد چرا که پربار بود اما امروز متاسفم که زمان به سرعت می‌گذرد و حس می‌کنم هیچ کاری نمی‌کنیم و زمانی که عزیزی را از دست می‌دهیم می‌گوییم راحت شد. امیدوارم قدر کسانی را که باعث افتخار و اعتلای تاریخ و فرهنگ کشور شده‌اند بدانیم.

او ادامه داد: شیراندامی نه تنها در ذهن ما بلکه با تمام آثاری که ازخود به جای گذاشته است همواره برای ما زنده است و در نوامیدی به ما امید می‌دهد که دراین راه حرکتی انجام دهیم. حتی اگر این حرکت در زمان حاضر چندان موثر نباشد در بلند مدت تاثیر گذار خواهد بود.

حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از ولی‌الله شیراندامی به عنوان شخصیتی یاد کرد که نزدیک به شش دهه از عمر با برکت خود را برای اعتلای فرهنگ ، هنر و انسانیت و آزادگی گذاشت و نقش‌هایی ماندگار ایفا کرد که در خاطرات همه دوستداران فرهنگ و هنر زنده است.

او ادامه داد:‌ مهر ماه امسال توفیق دیدار این چهره ارزشمند را داشتیم و خاطره این دیدار برایم ماندگار است. هر چند که ایشان به دلیل بیماری قند در رنج بود اما عاشقانه از  کار خود و آثار خود سخن می‌گفت. از روزگاری که در مدرسه دقیقی شاپور به دلیل گویش خاص خود از معلم کتک خورده بود.

اما همه این خاطرات را با شیرینی تعریف می‌ کرد و به معلم خود احترام می‌گذاشت که به او فارسی را آموخته بود.

حق شناس ادامه داد: شیراندامی هیچ گاه نخواست میان خود و مخاطبانش فاصله‌ای بیاندازد. او در ادامه از همسر این هنرمند که  یار باوفای او بوده و در تمام این سالها شیراندامی را همراهی کرده قدردانی کرد و گفت انصافا جای چنین بزرگمردانی در کنار چنین همسرانی است و امیدوارم تا زمانی که این عزیزان در قید هستند، قدرشان را بدانیم.

در ادامه این مراسم رضا بابک متنی  را که برای درگذشت شیراندامی نوشته بود خواند.

همچنین شهرام کرمی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی به نیابت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری که این روزها در بستر بیماری است، درگذشت شیراندامی را تسلیت گفت.

کرمی ادامه داد:‌ خانه هنرمندان ایران برای ما یادآور خاطرات خوش است ولی مدتی است که حضور ما در این مکان به خاطر از دست دادن هنرمندان است. امیدوارم بتوانیم قدردان هنرمندانی که در قید حیات هستند باشیم و این کوچکترین وظیفه ماست.

او گفت: بدون شک حضور هنرمند پیشکسوتی مانند ولی‌الله شیراندامی در جامعه هنری  و در میان مردم همراه با خاطراتی خوش است. اگر بخواهیم از خصوصیات ایشان یاد کنیم بی‌ادعایی این هنرمند همواره مدنظر بوده است. همیشه رفتار  و منش و آثارش توام با خصوصیات اخلاقی بود وحضور و هنرش سرمشقی برای هنرمندان جوان که اصالت تئاتر را از او بیاموزند. فقدان ایشان برای جامعه هنری همراه با درد و رنج بسیار است.

سپس مجید رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان ایران با بیان این که امیدوارم قدردان همه هنرمندان باشیم برای خانواده شیر اندامی و جامعه هنری آرزوی آرامش کرد.

 او از بازی زیبای شیراندامی در سریال مختارنامه یاد کرد و اظهار امیدواری کرد این هنرمند امشب مهمان حضرت اباعبدالله باشد.

در پایان این برنامه افروز نادروندی همسر ولی‌الله شیراندامی با صدایی بغض آلود از همه حاضران و همینطور از خانه هنرمندان ایران، خانه تئاتر و خانه سینما و...  قدردانی کرد.

او به دلیل تاثر زیاد خود نتوانست سخن بیشتری بگوید.

دراین برنامه هنرمندان چون بهمن فرمان‌آرا، قطب‌الدین صادقی، اکبر زنجان پور، حبیب اسماعیلی، علیرضا شجاع نوری، خسرو احمدی ، اسماعیل محرابی، سیروس گرجستانی، کاظم بلوچی، بیوک میرزایی، بیژن افشار، کاظم هژیرآزاد، مهدی شفیعی، شهرام گیل آبادی، هوشنگ قوانلو، شکر خدا گودرزی، سعید امیرسلیمانی و .... حضور داشتند.

در پایان پیکر ولی‌الله شیراندامی با حضور این چهره ها به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

مراسم یاد بود ولی‌الله شیراندامی روز پنج شنبه از ساعت ۱۳ تا ۱۴ و ۳۰ در مسجد نور برگزار می‌شود.

شیراندامی عصر جمعه، 11 بهمن‌ماه در بیمارستان درگذشت. 

او متولد ۱۳۱۰ در شهر "مرو" بود. او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی تئاتر در دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا به پایان رساند و مدرک درجه یک کارگردانی (معادل دکترا) را از وزارت فرهنگ دریافت کرد.

این بازیگر در بیش از ۳۰ تئاتر بازی و یا کارگردانی کرده و در فیلم‌هایی همچون "جایی برای زندگی"، "خانه‌ای روی آب"، "بوی کافور عطر یاس"، "شازده احتجاب"، "شیر سنگی"، "شب دهم"، "روز باشکوه"  و "وسوسه" هم بازی داشته است.