سرویس سینمایی هنرآنلاین: در دومین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم "شنای پروانه"محمد کارت، "بی‌صدا حلزون" بهرنگ دزفولی‌زاده و "تومان" مرتضی فرشباف در کاخ جشنواره به روی پرده رفت و در انتها نیز مستند "قصه دختران فروغ" ساخته خاطره حناچی و فیلم کوتاه "دابر" ساخته سعید نجاتی نیز نمایش داده شدند.

هیجان در دومین روز از جشنواره با فیلم "شنای پروانه" محمد کارت رونق گرفت و تنور جشنواره با این فیلم داغ شد. همه منتظر بودند تا ببینند این استعداد درخشان حوزه مستند و فیلم کوتاه حالا در نخستین ساخته بلند سینمایی خود چه کرده است. برهمین اساس نشست خبری این فیلم را می‌توان شلوغ‌ترین نشست خبری این دو روز نامید.

کارت معتقد است پروسه ساخت این فیلم پیچیده بوده و فیلمنامه‌ای پرفرازونشیب داشته که تحقیق آن ۳۰ سال طول کشیده است، چرا که او نیز بچه همین قشر از جامعه است.

 دومین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

در ادامه پانته‌آ بهرام که به خاطر تراشیدن سر برای بازی در این فیلم با کلاه در این نشست حاضر بود و مورد توجه عکاسان قرار گرفت، بیان کرد: کارت می‌دانست که من اهل ریسک هستم و زمانی که از من خواست تا سرم را بتراشم من خیلی راحت آن را  پذیرفتم. یکی از دلایلی که بازی در این نقش را پذیرفتم، تفاوت در کاراکتری بود که باید بازی می‌کردم. مسئله دیگر این بود که "شنای پروانه" یک اثر کاملاً فمنیستی در دل یک فیلم مردانه است، در واقع می‌توان گفت که زنان این فیلم همه به نوعی قربانی شده‌اند. در نهایت باید بگویم بی‌شک بسیاری از بازیگران زن دوست داشتند چنین نقشی را بازی کنند.

از نکات حائز اهمیت در این فیلم ایفای نقش جواد عزتی به همراه همسرش مه‌لقا باقری در نقش یک زوج است که می‌توان پس از بابک حمیدیان و مینا ساداتی از آن‌ها یاد کرد.

اما دومین فیلم در دومین روز اختصاص یافت به فیلم "بی‌صدا حلزون" که بهرنگ دزفولی‌زاده کارگردانی آن را برعهده داشت و در بخش نگاه نو با آثار دیگر به رقابت می‌پردازد. فیلمی که درباره ناشنوایان است و کارگردان این اثر معتقد است در حق اثر او در جشنواره فیلم فجر اجحاف شده و این فیلم می‌توانست در بخش‌های متعددی کاندید شود. نشست خبری این فیلم به همراه اجرای زبان اشاره برای ناشنوایان بود. 

دزفولی‌زاده ادامه داد: به ناشنوایان فقط در هفته ناشنوایان توجه می‌شود اما من می‌خواستم از هیچ تلاشی فروگذار نکنم. برایم مهم بود از بازیگرانی استفاده کنم که تکلیف‌شان با حرکت‌های دست‌شان مشخص باشد ضمن اینکه دوست داشتم فیلم اکران عمومی شود و افراد نسبت به جامعه ناشنوایان شناخت پیدا کنند قطعا بازیگر چهره در این زمینه خیلی می‌توانست کمک کند. خانم توسلی جزو جسورترین بازیگران ما هستند چون باید زبان اشاره یاد می‌گرفتند.

هانیه توسلی بازیگر این فیلم نیز اظهار کرد: من باید یک سری چیزها مثل زبان اشاره یاد می‌گرفتم و باید روی صدایم کار می‌کردم تا مثل صدای یک نیمه شنوا باشد. ممکن است چنین نقشی در نیاید پس کمی با ترس به سراغش رفتم ولی برایم جذاب بود. هرچه نقش سخت‌تر باشد برای بازیگر جذاب است. من به هر حال در جوی بودم که تعدادی ناشنوا و شنوا وجود داشت و با هم بر سر موضوع فیلم صحبت می‌کردیم در همین فیلم بود که متوجه شدم برخی ناشنوایان دوست ندارند کودکان خود را عمل کنند تا بشنوند.

در ادامه نیز نوبت به فیلم "تومان" ساخته مرتضی فرشباف رسید که نشست آرامی داشت. مخاطبان اغلب به دلیل طولانی بودن زمان فیلم گلایه داشتند و کارگردان این اثر معتقد است این زمان مناسب‌ترین زمانی بود که برای این فیلم می‌شد در نظر گرفت. 

 دومین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

فرشباف در این نشست بیان کرد که خود از اقلیم گنبد است و نسبت به مسائلی که در آنجا می‌گذرد آشنایی کامل دارد و قصدش از ساخت این فیلم نمایش آدم‌هایی است که یک شبه راه صد ساله را طی می‌کنند. 

اما در ادامه فیلم مستند و فیلم کوتاه " قصه دختران فروغ" و "دابر" به نمایش درآمدند تا پرونده روز دوم به این شکل بسته شود. 

همچنین در دومین روز فیلم‌های "دشمنان" ساخته علی درخشنده،" تعارض" محمدرضا لطفی و "سینما شهر قصه" کیوان علیمحمدی در پردیس چارسو به نمایش درآمد. 

فیلم‌های "درخت گردو" ساخته محمدحسین مهدویان،" شنای پروانه" محمد کارت" و "خروج" ابراهیم حاتمی‌کیا آثاری هستند که در دومین روز به سئانس فوق‌العاده رسیدند.