سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، یکشنبه 13 بهمن با حضور سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس جشنواره، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران، دبیران بخش‌های مختلف جشنواره و جمعی از فعالان عرصه رسانه در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سیده مرضیه شفاپور در آغاز این نشست، ضمن گرامیداشت دهه فجر اظهار داشت: پس از پایان جشنواره هشتم، برنامه‌ریزی برای این دوره از جشنواره با تشکیل شورای سیاست‌گذاری آغاز شد و اعضای این شورا تلاش کردند با پرداخت مفهومی به ابعاد مختلف این رویداد، محور مشخصی را برای جشنواره مد و لباس فجر مشخص کنند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به انتخاب "فر گلستان" به‌عنوان محور موضوعی و "ایران جان و فر گلستانم آرزوست" به عنوان شعار جشنواره نهم اذعان داشت: به دلیل قدمت هفت هزار ساله منطقه شمال شرقی ایران و تنوع بسیار در زمینه اقلیمی، جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و هنری ازجمله عرصه سوزن‌دوزی در دو استان گلستان و خراسان شمالی، نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با تکیه‌بر ظرفیت‌های این دو استان برگزار می‌شود.

شفاپور در توضیح بخش‌های متعدد جشنواره گفت: امسال هم همچون دیگر ادوار جشنواره، بخش‌های مختلفی همچون علمی دانشگاهی، فرهنگی، مؤسسات و انجمن‌‌ها، زیورآلات، عفاف و حجاب، صنعت، کیف و کفش، بین‌الملل و مسابقه زنده را در جشنواره شاهد خواهیم بود و در کنار این موارد، بالغ‌بر 50 نشست تخصصی و کارگاه آموزشی را با تکیه‌بر موضوعات متعدد در محل برگزاری جشنواره برپا خواهیم کرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همچنین از انتصاب صدیقه پاک‌بین پیشکسوت عرصه طراحی لباس، مدرس و دبیر جشنواره هفتم و هشتم مد و لباس فجر به‌عنوان دبیر این دوره از جشنواره خبر داد.

رئیس نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر افزود: پس از اعلام فراخوان و تاکنون، بالغ ‌بر 7734 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. تا 16 بهمن‌ماه، داوری آثار به پایان می‌رسد و آثار راه‌یافته به بخش نمایشگاهی مشخص خواهند شد.

شفاپور درباره بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد و گفت: بالغ‌ بر 20 کشور برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند و از این میان، امسال این بخش از جشنواره با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برپا می‌شود و آثاری از 9 کشور بنگلادش، افغانستان، اسلوونی، ترکیه، عراق، عمان، ایتالیا، هند و اندونزی به نمایش درخواهد آمد.

او در ادامه با اشاره به همراهی 16 استان با این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: این استان‌ها تا حدودی به شکل هم‌زمان با جشنواره در تهران، نمایشگاه آثار برگزیده طراحان را برگزار خواهند کرد.

شفاپور به برپایی غرفه فروش غیرمتمرکز در این دوره از جشنواره اشاره و تصریح کرد: یکی از بخش‌های این دوره، برپایی غرفه محصولات و فروش غیرمتمرکز است و در این بخش، آثار به نمایش درآمده به فروش خواهند رسید.

بخش دیگر سخنان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به سایر فعالیت‌های کارگروه در ماه‌های اخیر اختصاص داشت و طی آن به موضوع تأسیس انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس اشاره کرد.

شفاپور در ادامه به افزودن بخش فعالیت‌های استارتاپی به این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: گروه‌هایی از دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و آزاد اسلامی برای همراهی با این بخش اعلام آمادگی کردند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همچنین به برپایی یک بخش ویژه درباره سردار شهید قاسم سلیمانی و سقوط هواپیمایی اوکراین در این دوره از جشنواره اشاره کرد.

ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران نیز در سخنانی بر لزوم همراهی اتحادیه‌ها و اصناف با جامعه طراحان و دانشگاهی فعال در حوزه مد و لباس کشور تأکید و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا ضمن حمایت از آثار طراحان، بخشی از آثار به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره را به تولید انبوه رسانیم.

شیرازی به اشاره لزوم صیانت از عفاف و حجاب اذعان داشت: رویکرد ما حمایت از مد جذاب و متنوع اسلامی ایرانی است و بسته حمایتی اتحادیه برای جامعه طراحان این است که در راستای رساندن این افراد به بخش تولید و صنعت از هیچ‌گونه کمکی دریغ نخواهیم کرد.

آزاده آریایی مسئول دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در ادامه این نشست بر روند داوری آثار رسیده به دبیرخانه اشاره کرد و گفت: در این بخش، موضوع آسیب‌شناسی آثار را به شکل جدی دنبال کرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم از همراهی فعالان تمامی حوزه‌های صنعت، طراحی، دانشگاه و بخش تولید و توزیع در امر داوری آثار بهره گیریم و به‌زودی موارد لحاظ شده در امر داوری آثار بخش‌های مختلف را منتشر خواهیم کرد.

حمیدرضا نیک‌طبع دبیر بخش صنعت نهمین جشنواره مد و لباس فجر در سخنانی بر لزوم همراه شدن دو بخش طراحی و تولید در چرخه مد و لباس کشور اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد ایجاد ارتباطات بیشتر میان این دو بخش از دریچه‌های رویدادهایی همچون جشنواره فجر باشیم.

مریم افغان مسئول بخش مسابقه زنده نهمین جشنواره مد و لباس فجر در سخنانی کوتاه گفت: در این بخش 10 گروه از تهران و 10 گروه از دیگر شهرهای کشور حضور خواهند داشت و مسابقه طی دو روز برگزار خواهد شد.

پوستر نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز در بخش پایانی این نشست خبری رونمایی شد.

نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از 24 تا 29 بهمن در بوستان گفتگو برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند هرروز از ساعت 10 تا 20 از آثار و غرفه‌های برپاشده در این رویداد بازدید کنند.