سرویس سینمایی هنرآنلاین: انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) بامداد یکشنبه به‌وقت ایران در دو مراسم هم‌زمان در لس آنجلس و نیویورک، برندگان هفتاد و دومین دوره جوایز سالانه خود در بخش‌های سینما، تلویزیون، مستند، رسانه جدید، رادیو، اخبار، متن‌های تبلیغاتی، بازی‌های ویدیویی و انیمیشن را اعلام کرد.

در بخش فیلم‌های سینمایی، بونگ جون هو و جین وون برای فیلم کره‌ای "انگل" جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را به خانه بردند. برای اولین بار است که یک فیلم خارجی‌زبان جایزه WGA را دریافت می‌کند. جون هو و وون برای دریافت این جایزه بالاتر از سام مندس و کریستی ویلسن-کرنز برای "1917"، نوا بامبک برای "داستان ازدواج"، ریان جانسن برای "چاقوها بیرون" و امیلی هالپرن، سارا هاسکینز، سوزانا فوگل و کیتی سیلبرمن برای "درس‌خوان" قرار گرفتند.

جون هو پس از دریافت جایزه خود در نیویورک گفت: یک بار دیگر پاکت‌ها رو نگاه کردم که اشتباه نشده باشد!

او همچنین از اعضای انجمن نویسندگان آمریکا برای خواندن ترجمه فیلمنامه "انگل" تشکر کرد و گفت: شما ساختار داستان ما و تفاوت‌های ظریف دیالوگ‌های ما را درک کرد. این شگفت‌انگیز است.

کارگردان و فیلمنامه‌نویس 50 ساله با اشاره به سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: بعضی آدم‌ها دیوارها را بلندتر می‌کنند. ما نویسنده‌ها دوست داریم دیوارها را خراب کنیم.

Taiki Waititi and Bong Joon Ho at WGA Awards in New York

بونگ جون هو و تایکا وایتیتی

"انگل" نامزد اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی هم هست که برندگان آن دوشنبه آینده در نود و دومین دوره جوایز اسکار مشخص می‌شود. فیلمنامه‌های "چاقوها بیرون"، "داستان ازدواج" و "1917" نیز در این بخش نامزد شده‌اند. "روزی روزگاری در هالیوود" نوشته کوئنتین تارانتینو، فهرست نامزدهای اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را کامل می‌کند.

"روزی روزگاری در هالیوود" یکی از فیلمنامه‌های مهمی بود که برای رقابت در جوایز انجمن نویسندگان آمریکا واجد شرایط شناخته نشد.

انجمن نویسندگان آمریکا که حدود 12 هزار عضو دارد، فیلمنامه‌هایی را که تحت دستور عمل‌ یا با توافق این انجمن نوشته نشده‌اند، همین‌طور فیلمنامه‌های نویسندگان غیر عضو را واجد شرایط نمی‌داند. گذشته از این اعضایی که از انجمن استعفا داده باشند امکان رقابت در این جوایز را ندارند. از آنجا که تارانتینو عضو WGA نیست برای رقابت در جوایز این انجمن نیز واجد شرایط نیست.

از سوی دیگر، انجمن نویسندگان آمریکا جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را به تایکا وایتیتی برای "جوجو خرگوش" اعطاء کرد. وایتیتی فیلمنامه این فیلم را بر مبنای کتاب "آسمان محبوس" نوشته کریستین لوننس نوشت. او در بخش فیلمنامه اقتباسی با فیلمنامه‌نویسان فیلم‌های "یک روز زیبا در محله"، "ایرلندی"، "جوکر" و "زنان کوچک" رقابت کرد.

"جوجو خرگوش"، "ایرلندی"، "جوکر" و "زنان کوچک" نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز هستند. "دو پاپ" نوشته آنتونی مکارتن پنجمین نامزد این بخش است. مکارتن برای رقابت در جوایز انجمن نویسندگان آمریکا واجد شرایط بود، اما نامزد نشد.

با وجود فیلمنامه‌‌های ازقلم‌افتاده، جوایز انجمن نویسندگان آمریکا همچنان یک شاخص نسبتاً قابل اعتماد برای پیش‌بینی برندگان جوایز اسکار در دو بخش فیلمنامه غیراقتباسی و اقتباسی است. در بخش فیلمنامه اقتباسی در 10 سال گذشته پنج برنده، مشترک بوده‌اند. در بخش فیلمنامه غیراقتباسی نیز در 10 سال اخیر شش برنده انجمن نویسندگان آمریکا جایزه اسکار آن سال را هم برده‌اند.

البته سال گذشته این اتفاق نیفتاد. در حالی که "کلاس هشتم" جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی از نگاه انجمن نویسندگان آمریکا را از آن خود کرد، بعداً جایزه اسکار این بخش به "کتاب سبز" رسید. از سوی دیگر، WGA در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی "هیچ‌وقت می‌توانی من را ببخشی؟" را انتخاب کرد ولی "کو کلاکس کلان سیاه‌پوست" برنده اسکار این بخش شد. دو سال قبل هر دو برنده انجمن نویسندگان آمریکا - "برو بیرون" و "با اسم خودت به من زنگ بزن" – برنده اسکار هم شدند.

از سوی دیگر، الکس گیبنی برای "مخترع: خون‌خواهی در سیلیکون‌ ولی" جایزه بهترین فیلمنامه مستند را از WGA دریافت کرد. این چهارمین جایزه گیبنی از انجمن نویسندگان آمریکاست. او امسال در بخش مستند به‌جز "مخترع: خون‌خواهی در سیلیکون‌ ولی" برای فیلمنامه "شهروند خ" هم نامزد بود. فیلمنامه‌نویس‌های فیلم‌های "فاستر"، "جوزف پولیتزر: صدای مردم" و "سیاست‌گذار پشت پرده" دیگر رقبای این بخش بودند.

در بخش تلویزیون نیز فیلمنامه‌نویسان سریال‌های "جانشینی"، "نگهبانان"، "بری"، "چرنوبیل"، "فاسی/وردون" و "Dead to Me" جایزه گرفتند.

فهرست برنده‌های جوایز سالانه انجمن نویسندگان آمریکا در بخش سینما و مستند به این شرح است:

فیلمنامه غیراقتباسی: "انگل"، فیلمنامه از بونگ جون هو و جین وون، بر مبنای داستانی از بونگ جون هو؛ نئون

دیگر نامزدها: "1917"، نوشته سام مندس و کریستی ویلسن-کرنز؛ یونیورسال پیکچرز / "درس‌خوان" نوشته امیلی هالپرن، سارا هاسکینز، سوزانا فوگل و کیتی سیلبرمن؛ یونایتد آرتیستس ریلیزینگ / "چاقوها بیرون"، نوشته ریان جانسن؛ لاینزگیت / "داستان ازدواج"، نوشته نوا بامبک؛ نتفلیکس

فیلمنامه اقتباسی: "جوجو خرگوش"، فیلمنامه از تایکا وایتیتی، بر مبنای کتاب "آسمان محبوس" نوشته کریستین لوننس؛ فاکس سرچ‌لایت

دیگر نامزدها: "یک روز زیبا در محله"، نوشته نوا هارپستر و مایکا فیتزرمن-بلو، با الهام از مطلبی با عنوان "می‌توانی بگویی... قهرمان" نوشته تام جونو؛ تری‌استار پیکچرز / "ایرلندی"، فیلمنامه از استیون زیلیان، بر مبنای کتاب "شنیدم خانه‌ها را رنگ می‌زنی" نوشته چارلز برانت؛ نتفلیکس / "جوکر"، نوشته تاد فیلیپس و اسکات سیلور، بر مبنای شخصیت‌های دی‌سی کامیکس؛ برادران وارنر / "زنان کوچک"، فیلمنامه از گرتا گرویگ، بر مبنای رمان لوییزا می الکات؛ سونی پیکچرز

فیلمنامه مستند: "مخترع: خون‌خواهی در سیلیکون‌ ولی"، نوشته الکس گیبنی؛ واحد فیلم‌های مستند اچ‌بی‌او

دیگر نامزدها: "شهروند خ"، نوشته الکس گیبنی؛ گرینویچ اینترتینمنت / "فاستر"، نوشته مارک جاناتان هریس؛ واحد فیلم‌های مستند اچ‌بی‌او / "جوزف پولیتزر: صدای مردم"، نوشته رابرت سایدمن و اورن رودافسکی؛ فرست ران فیچرز / "سیاست‌گذار پشت پرده"، نوشته لورن گرینفیلد؛ واحد فیلم‌های مستند شوتایم