سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی حکمت رحمانی در گالری ثالث برپاست. رحمانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: این مجموعه با توجه به بحران‌های اجتماعی که انسان در آن قرار گرفته و مسائلی مانند روزمر‌گی، درجا زدن یا در خود گم شدن که همه ما را به عدم تحرک وامی‌دارد شکل گرفت.

رحمانی افزود: یکی از چیزهایی که همه ما درک می‌کنیم بحران انسان معاصر و بحران‌های اقتصادی است که در جامعه جهانی دیده می‌شود. سکه را به عنوان نمادی که از دوران باستان که تاکنون وجود داشته و ملیت هر کشور را نشان می‌دهد انتخاب کردم و نگاهی به بی‌ارزش بودن این عنصر داشتم. در این تابلوها سکه فضای زیادی را به خود اختصاص داده و موجوداتی دیده می‌شوند که به فرم سکه درآمده‌اند اما به جای آنکه سکه به آنها کمک کند تا به سمت جلو حرکت کنند، در جایی گیر افتاده‌اند و این مانند بسیاری از افراد دنیای امروز است.

رحمانی ادامه داد: با توجه به اینکه مجموعه را در سال خوک آغاز کردم نخستین کاری که نقاشی کردم نیز تصویری از خوک بود که سکه در بدن آن قرار گرفته و اجازه حرکت به او نمی‌دهد. مانند آن است که سال جدید دچار سکون شده و پیشرفتی در آن وجود ندارد. حیوانات دیگر نیز هرکدام برایم تعریفی داشتند. به عنوان مثال لاک‌پشت موجودی باستانی است که از دوران قدیم باقی مانده اما وقتی واژگون می‌شود مدت زیادی طول می‌کشد تا بتواند به حالت عادی برگردد و این موضوع قابل تعمیم به کشوری با قدمت فراوان است که در دنیای معاصر به وضعیت نابسامان دچار شده است. به این ترتیب حیوانات مختلف فرم خود را از دست داده و به فرم سکه درآمده‌اند. این تعریفی از جامعه امروزی است که بسیاری از اعضای آن خودشان نیستند و تغییر حالت داده‌اند.

او درباره حضور موش در آثار خود گفت: موش نماد سال ۲۰۲۰ و زمان نمایش این آثار است و درعین‌حال به عنوان موجود بی‌خاصیتی انتخاب شده که در هر شرایطی سعی می‌کند جایی برای حضور خود پیدا کند اما نقش مؤثری در وضعیت اطراف ندارد. در این تابلوها موش‌ها تنها موجوداتی هستند که حالت طبیعی دارند زیرا شرایط اطراف تأثیری بر آن‌ها نمی‌گذارد و زندگی خود را پی می‌گیرند.

رحمانی افزود: فضایی که در کارها حاکم شده است تقریباً خاکستری است، مانند هوایی که آدم امروز در آن نفس می‌کشد. در دو سالی که این مجموعه را کار کردم هر روز با یک چالش جدید مواجه بودیم که تأثیرات آنها با من بود. در این آثار سعی کردم فرم اصلی حیوانات را نگه دارم زیرا نمی‌خواستم کارها وارد فضای سورئال شوند و برایم مهم بود که مخاطب موضوع را درک کند و موجودات را تشخیص دهد.

این هنرمند افزود: قرینگی که در آثار استفاده کردم باعث شده حیواناتی دو سر به وجود آید که در مرکز به یکدیگر متصل هستند. این کار رجعتی به معماری اسلامی ایرانی و قرینگی موجود در کاشی‌کاری‌ها و معماری بود. خراش‌ها و بافت‌هایی که روی کار به وجود آوردم نیز در راستای نمایش جامعه‌ای پر از ناهنجاری است که نرمی و لطافت در آن نیست. همه فرم‌ها روحیه‌ای خشن و زمخت دارند تا ناهنجاری عصر معاصر را القا کنم.

نمایشگاه نقاشی حکمت رحمانی تا 18 بهمن در گالری ثالث به نشانی کریم‌خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ برپاست.