سرویس موسیقی هنرآنلاین: علی‌اصغر بیانی آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده باسابقه موسیقی ایرانی و عضو گروه موسیقی فرهنگستان هنر، پنجشنبه 10 بهمن به علت مسمومیت غذایی در سفر به کویر منطقه خور و بیابانک از دنیا رفت. او 68 ساله بود.

کاوه خورابه عضو گروه موسیقی فرهنگستان هنر دراین‌باره به ایسنا گفت: متأسفانه روز پنجشنبه حال استاد بیانی در سفری که به کویر داشت، بد ‌شد و وقتی او را به بیمارستانی در نائین رساندند، دیگر فوت کرده بود. تاکنون علت فوت او مسمومیت غذایی اعلام شده است، اما باید منتظر بمانیم تا نتیجه کالبدشکافی‌ اعلام شود.

علی‌اصغر بیانی در 18 اسفند 1330 در تهران و در خانواده‌ای فراهانی‌الاصل متولد شد. او تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته هنرهای تجسمی به پایان رساند و هم‌زمان به فراگیری موسیقی مشغول شد و از محضر استادان موسیقی بهره برد. بیانی ردیف میرزا عبدالله را نزد استاد محمدرضا لطفی مشق کرد و یکی از ردیف‌دانانی بود که موسیقی را به روش شفاهی و با توجه به اصول و مبانی سنتی آن آموزش می‌داد.

بیانی چندین سال به تحقیق در موسیقی مقامی ایران پرداخت و مسئولیت گروه تحقیق موسیقی خراسان را در مرکز پژوهش‌های فرهنگی بر عهده داشت. از فعالیت‌های هنری دیگر او می‌توان به عضویت در شورای عالی موسیقی، عضویت در هیئت موسیقی مقامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئول هنری جشنواره بزرگ موسیقی در آوینیون فرانسه، داوری در جشنواره‌های مختلف موسیقی، سخنرانی و اجراهای متعدد در داخل و خارج از کشور اشاره کرد.

او در زمان ریاست علی معلم دامغانی بر فرهنگستان هنر، معاون هنری این فرهنگستان بود. بیانی در مهر 1395 در "شب موسیقی و اندیشه" تجلیل شد.

علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر در پیامی درگذشت استاد بیانی را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: بی‌تردید فعالیت‌های استاد بیانی در رهنمایی علاقه‌مندان به فراگیری موسیقی ردیف دستگاهی، و نیز پیگیری مداوم در شناخت و معرفی بزرگان موسیقی نواحی ایران و پژوهش در حکمت و ادب مفاخر گذشته ایران فرهنگی، مُهر و نشان خود را در تاریخ موسیقی معاصر ایران بر جای خواهد گذاشت.