سرویس مد و لباس هنرآنلاین:  فروزان شاه‌کوپا طراح لباس، مدرس دانشگاه و یکی از اساتید حاضر در پنجمین ورکشاپ مد، مزون‌داری و برندسازی درباره شرایط حاکم بر حوزه مد و لباس به‌ویژه جامعه طراح به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من هم در دانشگاه و هم در کارگاه‌های آموزشی متعددی که برگزار می‌شود، مباحث کاربردی گوناگونی را تدریس کرده‌ام، اما این بار و در پنجمین ورکشاپ مد، مزون‌داری و برندسازی ترجیح دادم به مبحث لباس موفق بپردازم چرا که تصورم بر این است بسیاری از فعالان این حوزه، علی‌رغم اشراف کافی بر کار خود، توانایی لازم برای رساندن نتیجه تلاش‌های خود به موفقیت را ندارند. بر همین اساس به نظر می‌رسد این کارگاه‌های آموزشی فرصت مناسبی را برای بیان فنون موفقیت در این عرصه را هرچند به شکل مختصر و اجمالی فراهم می‌کند.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه رمز رساندن یک لباس به موفقیت، شناخت مشتری است اذعان داشت: درک عناصر بصری، گرافیکی و تجسمی می‌تواند به طراحی و دوخت یک لباس موفق کمک قابل‌توجهی کند و در این بین طراحان لباس باید در زمینه ترسیم انواع فیگور و اندام خاص برای هر مشتری توانایی لازم را داشته باشند. شناخت طراحان نسبت به مشتری باید آن‌قدر زیاد باشد که چهره و فرم بهتری را برای مشتری ایجاد کنند.

او تأکید کرد: در همایش‌ها و سمینارهایی که سرعت انتقال اطلاعات کم است، باید مباحث کلیدی و کارساز عنوان شود و به‌زعم من تدریس کارهای عملی در این فرصت‌ها هم جنبه نمایشی پیدا می‌کند و هم چندان کارساز نیست.

شاه‌کوپا افزود: امروز در کشور ما طیف وسیعی از طراحان خلاق و باهوش مشغول به فعالیت هستند، اما در بسیاری از موارد به دلیل در اختیار نداشتن سرمایه لازم و کافی برای ایجاد برند از این عرصه کنار می‌روند و چه‌بسا جای خالی آن‌ها را افرادی پر می‌کنند که کمترین استعداد، اشراف و تخصص را در این زمینه دارند اما به دلیل ثروت مالی توانسته‌اند حتی از دریچه کپی آثار برندهای خارجی به توفیق رسند.

این طراح لباس با اشاره به نقش پررنگ شبکه‌های اجتماعی در رشد و توسعه فعالیت جامعه طراح مد و لباس در ایران اذعان داشت: جای خوشحالی است که با وجود تمام موانع و محدودیت‌ها، بسیاری از فعالان این حوزه به مدد فضای مجازی توانسته‌اند به شکل مستقل، شبه برندی را برای خود دست‌وپا کنند و در این میان شبکه‌های اجتماعی فضایی برای محک خوردن طراحان مد در ایران نیز به شمار می‌رود.

شاه‌کوپا درباره شرایط حاکم بر برندسازی در ایران گفت: پیشرفت ما به نسبت 20 سال پیش که من فعالیت جدی در این عرصه را شروع کردم بهتر است، با این ‌وجود تاکنون نتوانسته‌ایم در قیاس با کشورهای همسایه عملکرد موفقی داشته باشیم.

شاه‌کوپا همچنین با نقد جدی از آثار تألیفی، پژوهشی و ترجمه در حوزه مد و لباس گفت: این حوزه نیاز بسیار به پژوهش بیشتر دارد چرا که پژوهش، زیرساخت هر کار عملی موفق است. ما باید در این بخش خود را مجهز کرده و با جدیت بیشتر کار کنیم، اما در زمینه وضعیت ترجمه آثار باید بگویم که آثار ترجمه‌شده در حوزه مد و لباس بسیار ضعیف هستند و این مسئله به ضعف مترجمان در شناخت این هنر صنعت بازمی‌گردد.