سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه صبح چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی، اسامی نامزدهای چهل و پنجمین دوره جوایز سزار را که از آن به عنوان اسکار سینمای فرانسه یاد می‌شود، اعلام کرد.

"یک افسر و یک جاسوس" به کارگردانی رومن پولانسکی با 12 نامزدی ازجمله در بخش‌های بهترین فیلم و بهترین کارگردان پیشتاز است. فیلم نامزد اسکار "بینوایان" به کارگردانی لاد لی برای 11 جایزه شامل بهترین فیلم و بهترین کارگردان رقابت می‌کند.

"La Belle Epoque" به کارگردانی نیکلا بدوس هم 11 نامزدی کسب کرده است. "پرتره یک بانو در آتش" سلین سیاما 10 نامزدی به دست آورده و "آتلانتیک" به کارگردانی ماتی دیوپ در سه بخش نامزد شده است.

اعضای آکادمی سزار با رأی خود نامزدها را از بین فیلم‌های واجد شرایط انتخاب کردند.

به گزارش هالیوود ریپورتر، پولانسکی که تابعیت فرانسوی و لهستانی دارد و پس از فرار از آمریکا در 1978 در پاریس زندگی می‌کند، امسال بار دیگر به تجاوز متهم شد، این بار توسط ولانتین مونی بازیگر فرانسوی. این اتهام در کنار چند اتهام دیگر علیه او در سال‌های اخیر قرار می‌گیرد، همین‌طور پرونده سامانتا گیمر 13 ساله که باعث شد پولانسکی در چهار دهه گذشته فراری باشد.

آنچه این بار تفاوت داشت این بود که اتهام جدید تنها چند روز پیش از آغاز اکران "یک افسر و یک جاسوس" مطرح شد که بحث‌هایی داغ و گسترده درباره این که اصلاً باید این فیلم را دید یا بایکوت کرد، به همراه داشت.

درام تاریخی "یک افسر و یک جاسوس" درباره "ماجرای دریفوس" در قرن نوزدهم است، یک افسر توپخانه یهودی ارتش فرانسه که در 1894 به‌اشتباه و به دلایل یهودستیزانه به جرم دادن اطلاعات محرمانه ارتش فرانسه به سفارت آلمان مجرم شناخته شد. این فیلم امسال در جشنواره فیلم ونیز جایزه بزرگ هیئت داوران را برد و دوشنبه‌شب در پاریس، جایزه لومیر بهترین کارگردان را برای پولانسکی به همراه آورد.

"بینوایان" در جوایز لومیر که اغلب از آن به عنوان گلدن گلوب فرانسوی یاد می‌شود، سه جایزه ازجمله بهترین فیلم را از آن خود کرد. این فیلم که با الهام از ناآرامی‌های سال 2005 در فرانسه ساخته شده است، اولین بار دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن روی پرده رفت و برنده جایزه هیئت داوران شد.

"روزی روزگاری در هالیوود " کوئنتین تارانتینو و "انگل" بونگ جون هو جزو نامزدهای جایزه سزار بهترین فیلم خارجی هستند.

چهل و پنجمین دوره جوایز سزار 28 فوریه (9 اسفند) در پاریس برگزار می‌شود.

آکادمی مطبوعات خارجی فرانسه در 1995 تشکیل شد و در حال حاضر حدود 100 روزنامه‌نگار و خبرنگار از 20 کشور عضو آن هستند.