سرویس تجسمی هنرآنلاین: این روزها نمایشگاه مروری بر چهار دهه آثار سید محمد احصایی در گالری بوم برپاست. در این مجموعه نمونه‌هایی شاخص از آثار این هنرمند پیشکسوت به نمایش در آمده است که از سال ۱۳۵۴ به بعد خلق شده‌اند و شامل نمونه‌هایی از مجموعه‌های شناخته شده‌ای مانند عشق، آن، محبت، الفبای ازلی و... است.

احصایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه دربردارنده مجموعه‌ای است که در طول ۴۰ سال توسط آقای هاشم‌نیا مدیر گالری بوم گردآوری شده و آثاری که از من یا گالری‌ها و حراج‌ها خریداری کرده‌اند را به نمایش گذاشتند. این مجموعه به نوعی نماینده سال‌های مختلفی است که کار کردم و آثار کلاسیک، مدرن و مینی‌مال در نمایشگاه دیده می‌شود. حتی تعدادی از کارها آن‌قدر متفاوت از سایر آثارم هستند که ممکن است برای بیننده قابل‌باور نباشد همه این کارها را یک نفر به وجود آورده است.

او درباره شیوه کاری خود گفت: شخصی که حرفه‌ای را در هنرهای زیبا و تصویری انتخاب می‌کند، موضوعی را دستمایه کارش قرار می‌دهد که به آن علاقه‌مند یا نسبت به آن حساس است و به نوعی دلبسته آن می‌شود. افراد مختلف به نقاشی از منظره، پرتره، طبیعت بی‌جان و... می‌پردازند یا کسانی که اهل مطالعه و تفحص هستند مانند امپرسیونیست‌ها به شیوه‌های جدیدی دست پیدا می‌کنند. هرشخصی بنا به زمینه‌ها و علایق خود به یک موضوع گرایش دارد و من هم دستمایه کارم در نقاشی، کلمات فارسی و ایرانی است. می‌توانستم طبیعت بی‌جان یا پرتره بکشم اما چون قبلاً سال‌ها سابقه خطاطی داشتم و از کودکی در این زمینه کار می‌کردم، نگاهی متفاوت به خطاطی برایم موضوع خاصی بود.

احصایی ادامه داد: هدف من چیزی جدا از آن تعریف معمول خوشنویسی بود که مطالبی را به خط خوش و زیبا می‌نویسند. در شیوه کلاسیک هدف و موضوع این کار یک تعریف مشخص دارد، یعنی نوشتن مطالب زیبا با خط زیبا. اما من با توجه به درسی که خواندم به خطاطی نگاه هنری داشتم و فلسفه خاصی از آن درآوردم. آن چیزی که وسیله ارتباط‌جمعی و خوانش و انتقال مفاهیم بود را وسیله کارم کردم و از دل آن تصویری به وجود آوردم که مسئله خوانش در آن به‌کلی از بین می‌رود. ممکن است بیننده کلمه آشنایی در این میان پیدا کند و آن را دنبال کرده و به مضمون خاصی برسد. پس نگاه کردن این کارها برای هر شخص مفهوم اختصاصی خودش را دارد و این مسئله بستگی به زمینه ذهنی، تحصیلات و تمایلات درونی او دارد.

او با اشاره به اثری با عنوان "مرثیه برای دریاچه ارومیه" گفت: چون من نقاش هستم وقتی به اطراف نگاه می‌کنم خیلی چیزها مرا متأثر می‌کند و برای پرداختن به آنها انگیزه پیدا می‌کنم. خشک شدن دریاچه‌ ارومیه نیز از جمله مسائلی است که مرا متأثر کرد. چند سال پیش جنبشی توسط هنرمندان نقاش به وجود آمد که به خشک شدن دریاچه ارومیه عکس‌العمل نشان دهند. من آن زمان ایران نبودم اما وقتی که از این موضوع مطلع شدم اثری را با موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه به وجود آوردم که عناصر نمادینی مانند رنگ خاک، هجوم تلخی‌ها و فشارهایی که توسط الف‌های سیاه ایجاد شده و بستر دریاچه را تنگ کرده و در فشار قرار داده‌اند دیده می‌شود.

احصایی افزود: در همین راستا دریاچه هامون نیز ماجرای مشابه و حتی مصیبت‌بارتری دارد، زیرا اطراف آن زندگی جریان دارد اما خشک شدن دریاچه تأثیر خیلی بدی بر آن گذاشته است. این مسئله سال‌های طولانی است رخ داده و بیشتر مرا متأثر می‌کند چون یک منطقه بزرگ و آباد در ایران تبدیل به منطقه‌ای خشک و فقیر شده است. بنابراین اثر دوم را با عنوان "مرثیه برای دریاچه هامون" به صورت مستقل کار کردم.

این هنرمند افزود: این دو اثر عکس‌العملی به کسانی است که متوجه نیستند حیات‌شان ارتباط مستقیم با طبیعت اطراف‌شان دارد. اینکه آدم‌ها به طبیعتی که از آن به وجود آمده‌اند توجه نمی‌کنند و قدر آن را نمی‌دانند بسیار رنج‌آور است. این مناطق سال‌ها آباد بوده اما حالا خشک است و من دیگر طاقت رفتن به آنجا و دیدن آن مناظر را ندارم. طبعاً کسی که کمی حساس باشد و اطراف را ببیند، از آنچه اطراف دریاچه و مردم آن می‌گذرد گله‌مند می‌شوند.

نمایشگاه آثار محمد احصایی تا 16 اسفندماه در گالری بوم به نشانی خیابان ولی‌عصر، خیابان ارمغان غربی، شماره ۱۱ میزبان هنردوستان است.