سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی محبوبه خاکدامن با عنوان "در گذر زمان" در گالری گلستان برگزار شد. خاکدامن در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۰ اثر با تکنیک میکس‌مدیا بر روی بوم در این نمایشگاه دیده می‌شود گفت: دغدغه این کارها از سال ۹۴ آغاز شد و از همان زمان شروع به آزمون و خطا کردم و مجموعه‌ای شکل گرفت که گلچینی از آن در گالری گلستان به نمایش درآمد.

خاکدامن ادامه داد: گذر زمان چیزی است که تأثیر زیادی بر سطوح مختلف می‌گذارد و آن را تغییر می‌دهد. سطوح مختلف از نمای ساختمان گرفته تا فلزات، پوست انسان و... وقتی گذر زمان به آنها اضافه می‌شود تغییراتی در آنها ایجاد می‌شود که زیبایی خاصی به وجود می‌آورد و این تغییرات برایم جذاب است. شاید سطوح از آن حالت صافی و یکدستی اولیه خود در بیایند اما در عین‌حال چیزی به آنها افزوده می‌شود که معنای اضافه‌ای می‌دهد.

او درباره شیوه کار خود گفت: من نقاش انتزاعی هستم و در این مجموعه هم سعی کردم به همان شیوه کاری خودم گذر زمان را نشان دهم. دیوار ساختمان‌ها، درهای فلزی، جوی خزه بسته و هر سطح دیگری که بر اثر گذر زمان فرسایش پیدا کرده و شکل اصلی خود را از دست داده است مدنظرم بوده است، اما برای نقاشی‌های خود هیچ‌گاه توجه مستقیم به آنها نداشتم و این‌گونه نبود که از روی عکس نقاشی کنم، بلکه فقط سعی کردم این تصاویر را در اطراف ببینم و تأثیر آن را در خود جستجو کرده و در اثر انتزاعی وارد کنم.

خاکدامن افزود: پس‌ از اینکه مدتی از شروع مجموعه گذشت کم‌کم تغییرات رنگی را مدنظر قرار دادم تا حالتی کهنه و زنگ‌زده را ایجاد کنم و برای اینکه حس قدیمی‌تر بودن به وجود آید از خراش روی رنگ‌ها استفاده کردم. در ادامه از دیدی شاعرانه‌تر به موضوع نگاه کردم و برداشتم این بود که وقتی آدم‌ها از کنار دیواری عبور می‌کنند، چیزی از خودشان باقی می‌گذارند که جذب آن دیوار می‌شود. در تعدادی از این تابلوها روی دیوار کلمات و نوشته‌هایی دیده می‌شود که در واقع حرف‌هایی هستند که عابران پیاده در هنگام عبور از کنار دیوار زده‌اند و این حرف‌ها به جان دیوار نشسته است.

او درباره رنگ‌هایی که در این آثار استفاده کرده است گفت: دلیل انتخاب این رنگ‌ها در وهله اول به موضوع برمی‌گردد تا گذر زمان و کهنگی را نشان دهد. از سوی دیگر انتخاب رنگ‌ها به درون خودم برمی‌گردد و معمولا از خاکستری‌های رنگی استفاده می‌کنم چون آنها عمق بیشتری دارند و بهتر در کنار هم می‌نشینند.