سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سخن از بانویی در میان است که در شرایطی سخت و بحرانی به لحاظ سیاسی و اجتماعی، همواره در سایه عفاف و حجاب قدم برداشتند و در عین آن‌که حجاب کامل را رعایت می‌کردند، این رویه اخلاقی و انسانی را منتج به پرده‌نشینی و انزوای زنان ندانستند، بلکه شواهد بسیاری وجود دارد که آن حضرت حجاب را هرگز دست و پاگیر و مانع تلاش‌های اجتماعی و سیاسی عنوان نکردند.

در این مجال با بازخوانی برخی از احادیث و روایات در این باب، عفاف و حجاب را در سیره عملی حضرت فاطمه زهرا (س) موردتوجه قرار می‌دهیم:

"حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام از پدران گرامی‌اش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نقل فرمود که روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیه اسلام برخاست و چادربه‌سر کرد. رسول خدا فرمود: چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟ حضرت پاسخ داد: او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می‌بینم و او اگرچه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند. رسول خدا فرمود: شهادت می‌دهم که تو پاره تن منی."

"روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید: نزدیک‌ترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟ اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیه اسلام رسید. فاطمه فرمود: نزدیک‌ترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه‌اش بنشیند و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نامحرمان قرار ندهد. وقتی رسول خدا این سخن را شنید، فرمود: فاطمه پاره تن من است."

"امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید: بهترین کار برای زنان چیست؟ فاطمه علیه اسلام پاسخ داد: بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آن‌ها را نبینند."

"رسول خدا بعد از ازدواج فاطمه علیه اسلام کارها را بین او و علی علیه‌السلام تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی. فاطمه علیه‌السلام می‌فرماید: هیچ‌کس نمی‌‌داند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد."

"روزی فاطمه زهرا سلام‌الله علیها به اسماء فرمود: چه بد است این تخته‌هایی که بدن مرده را برای تشییع‌جنازه روی آن می‌گذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می‌دهند و پارچه‌ای بر بدنش می‌کشند، حجم بدن او معلوم است. اسماء گفت: من که در حبشه بودم، می‌دیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست می‌کردند و مرده را داخل آن می‌گذاشتند. سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبه‌دار درست کرد و به فاطمه علیه اسلام نشان داد. حضرت فاطمه بسیار خوشحال شد و فرمود: این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچه‌ای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمی‌شود مرده‌مرد است یا زن. و فرمود: پس از مرگم، مرا در همین تابوت بگذارید."

حضرت فاطمه زهرا (س) می‌فرمایند: "صلاح زنان در این است که طوری زندگی نمایند که نه مردان بیگانه را ببینند و نه چشم بیگانگان بدان بیفتد."