به گزارش هنرآنلاین، روز دوشنبه هفتم بهمن در ادامه برگزاری نشست‌های معرفی آثار حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، دو فیلم مستند "جایی برای فرشته‌ها نیست" به کارگردانی سام کلانتری و "مغز استخوان" به کارگردانی حمیدرضا قربانی از اقلام تبلیغاتی خود رونمایی کردند.

در ابتدای این مراسم که میثم محمدی اجرای آن را بر عهده داشت، هدا احمدبیگی بازیکن تیم ملی اسکیت هاکی ایران و یکی از شخصیت‌های اصلی این مستند به نمایندگی هم‌تیمی‌هایش و سام کلانتری کارگردان اثر در این نشست حضور داشتند.

ابتدا سام کلانتری در مورد عنوان مستند "جایی برای فرشته‌ها نیست" بیان کرد: عنوان فیلم، جمله‌ای است که در یک موقعیت خاص در فیلم بیان می‌شود و دلیلی منطقی برای این انتخاب بود، اما ترجیح می‌دهم به‌جای توضیح بیشتر مخاطب را به تماشای فیلم دعوت کنم.

وی همچنین درباره ایده اولیه فیلم نیز بیان کرد: یکی از بازیکنان همین تیم به نام بیتا حسین زاده از دوستان ما بود که یک بار به من پیشنهاد داد تا تیم اسکیت هاکی را از نزدیک ببینم، اما هیچ پیش‌زمینه‌ای از این رشته ورزشی نداشتم و فکر می‌کردم اصلاً چگونه این ایده می‌تواند برای ساخت فیلم جذاب باشد. آن زمان به‌تازگی فیلم قبلی‌ام تمام شده بود و فرصتی داشتم تا این دیدار را قبول کنم، هرچند برایم نتیجه جالبی نداشت، جز این که فقط دیدم یک ورزش خشن است، اما تصمیمی نگرفتم درباره این که فیلم بسازم یا نه. البته در همان دیدار اول با آقای مربی آشنا شدم که این بهانه‌ای برای رفت‌وآمدهای بیشتر و سرانجام تولید مستند شد.

در ادامه هدا احمدبیگی درباره تأثیرات اکران این فیلم در جشنواره سینما حقیقت گفت: خیلی از افراد با رشته ما آشنایی نداشتند اما بعد از تولید و اکرانی که پیش از این داشتیم اتفاقاتی رقم خورد تا اول از همه رشته اسکیت شناخته شود و بعد از آن موج عظیمی راه افتاد که باعث شد این رشته مخاطبان بسیاری پیدا کند و برای رشته‌های زیرمجموعه آن مثل اسکیت هاکی افراد زیادی مشتاق به یادگیری شوند. طی این روزها من تغییر نگاه و تفکر مردم را می‌دیدم و جالب این که این تغییر در تفکرات ما بیشتر رخ داد و نگرشمان نسبت به این ورزش جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر شد و انگیزه بیشتری برای تلاش مضاعف پیدا کردیم.

کلانتری دراین‌باره گفت: ورزش هاکی بهانه‌ای بود که بتوانیم جامعه زنان ایران و مشکلات و سختی‌های پیش روی‌شان را بشکافیم و دغدغه‌هایشان را درونی‌تر ببینیم. خوشحالم "جایی برای فرشته‌ها نیست" در جشنواره سینما حقیقت جایزه بهترین فیلم از دید مخاطب را کسب کرد و این نشان داد هدفی که در ذهن داشتم عملی شد.

احمدبیگی نیز اشاره کرد: الگویی که درنتیجه این مستند برای خودمان شکل گرفت این بود که در سخت‌ترین شرایط ممکن اجتماعی و اقتصادی روندی پیش بگیریم تا کمک کند به خواسته‌هایمان برسیم. بعد از اکران‌های اولیه این فیلم کمپین‌هایی شکل گرفت که شرایط ورزش بانوان را تغییر داد.

سام کلانتری همچنین درباره تأثیر مستند و به طور کلی سینما گفت: ما کمتر از دو ماه از جشنواره سینما حقیقت اکران فیلممان اتفاق افتاد و شرایطی که برای بچه‌ها رقم خورد بسیار قابل توجه بود؛ اما اول راهیم. هنوز فستیوال‌های زیادی در مجامع جهانی پیش رو داریم و مسلماً خبرهای خوبی برای این بچه‌ها در راه است. از طرفی می‌توانم بگویم دهه پیش رو دهه مستند است به شرطی که اکران و شرایط نمایش به‌خوبی برای این حوزه فراهم باشد.

وی افزود: ما در دهه‌ای از سینما هستیم که فیلم‌ها از هم تفکیک نمی‌شود و فارغ از این که فیلمی مستند، داستانی یا انیمیشن است کار با معیار کیفیت دیده خواهد شد نه مدیوم. سینمای ما به این جایگاه رسیده که مستند به اسکار معرفی می‌کند و این اتفاق اگر چند سال پیش حرفش را هم می‌زدیم خنده‌دار بود اما به جایی می‌رویم که مستند هم می‌تواند سرگروه سینمایی داشته باشد. همین الان پخش‌کننده‌هایی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند کار را خارج از گروه هنر و تجربه اکران کنند و این جای خوشحالی دارد و به این خاطر است که ما حرف دل دختران جامعه‌مان را زدیم.

این کارگردان درباره بازخورد مخاطبانی که تاکنون کار را دیده‌اند، گفت: بهترین بازخورد را از یک خانم اصفهانی گرفتیم که دختری ورزشکار داشت و می‌گفت فیلم شما دلخوری بین من و دخترم را بعد از هشت سال برطرف کرد و پس از آن بازخورد مثبتی که دختران کوچک و کم سن و سال درنتیجه تماشای فیلم بروز دادند.

احمدبیگی نیز گفت: طی هفته‌های اخیر روزهای سختی داشتیم و شاهد بودیم که برخی هنرمندان نخواستند در جشنواره فجر حضور داشته باشند و این ترس برای ما هم بود که نکند کارگردان ما هم بخواهد انصراف دهد ولی خوشبختانه با ایده‌ای بهتر ادامه دادند و تشکر می‌کنم از سام کلانتری که به ما اجازه داد سهم کوچکی در کمک به فرهنگ مردم کشورمان داشته باشیم.

تا جشنواره 38

فیلم داشتن در جشنواره شرایط سختی ایجاد می‌کند

در ادامه این برنامه نوبت به معرفی فیلم "مغز استخوان" رسید که با حضور حمیدرضا قربانی کارگردان و حسین پورمحمدی تهیه‌کننده برگزار شد.

پورمحمدی در ابتدا با بیان این که این پروژه دو سال طول کشید تا به سرانجام برسد، گفت: تجربه خیلی خوبی برای همه ما بود و قطعاً این کار سختی‌های خود را داشت اما همین که نتیجه را می‌بینیم و کار به جشنواره فیلم فجر رسیده جای خوشحالی دارد.

قربانی که امسال دومین فیلمش به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده با اشاره به این که نویسنده کار علی زرنگار است، بیان کرد: حدود چهار سال طول کشید تا فیلم دومم ساخته شود به این دلیل که سعی می‌کردم به آن مدل فیلمسازی پایبند باشم اما شرایط فیلمسازی سخت‌تر شده و در این شرایط باید سوژه‌ای پیدا می‌کردم که از فضای کار قبلی دور نباشد. البته با توجه به تمرکزی که بر تفکراتم داشتم تصمیم گرفتم تغییراتی را با نگاهی ویژه‌تر به طیف مخاطب در این کار اعمال کنم. احساس می‌کنم فیلم اولم بیشتر مورد پسند مخاطب خاص است و در این اثر مخاطب عام هم می‌تواند بیننده کار من باشد.

وی افزود: ما دو سال پیش قصه‌ای را با نویسنده دیگری شروع کردیم که به سرانجام نرسید، اما بعد از جلساتی که با علی زرنگار داشتیم و طرحش را که خواندیم مشخص شد، می‌توانیم همکاری خوبی داشته باشیم. این اثر را زرنگار 8 بار بازنویسی کرد تا موردپسند خودش و عوامل قرار گرفت. از نظر تفکر، عشق مادر به فرزند همچون فیلم قبلی در این فیلمنامه هم وجود دارد و خواسته من از نویسنده فقط این بود که نگارش به‌گونه‌ای باشد که مخاطب عام هم بتواند درگیر شود.

این کارگردان درباره عنوان فیلم گفت: در ابتدا نام خاصی برای اثر انتخاب نکرده بودیم و همچنان که پیش می‌رفتیم فکر کردیم این عنوان با محتوای قصه منطبق است.

در ادامه تهیه‌کننده "مغز استخوان" درباره انگیزه خود از تولید این اثر گفت: بعد از کار اولم پیشنهادهای زیادی از طرف فیلمسازان داشتم و خودم هم به سینماگرانی پیشنهاد دادم، اما همیشه اولویتم کیفیت فیلمنامه بود و کاری به اعتبار نام عوامل نداشتم. تا زمانی که با آقای قربانی صحبت کردیم و متوجه شدم او هم دغدغه فیلمنامه خوب دارد.

وی افزود: با تجربه‌ای که زرنگار پیش‌تر در سینما داشت تصمیم به صحبت گرفتیم البته سختگیری‌هایی هم وجود داشت تا به نتیجه رسید و همین روند دو سال طول کشید. زمانی که طرح کار تأیید شد بلافاصله پیش‌تولید را آغاز کردیم و سراغ انتخاب بازیگران رفتیم.

کارگردان همچنین درباره انتخاب بازیگران گفت: پریناز ایزدیار از زمان نگارش فیلمنامه انتخاب شد و مطمئن بودم برای نقشی که در نظر داریم مناسب است. در مقوله انتخاب بازیگر غالباً ترجیح می‌دهم در شخصیت بازیگر، المان‌های مشترکی با نقش وجود داشته باشد و در گفت‌وگو با خانم ایزدیار دریافتم که انتخابمان اشتباه نبود.

قربانی ادامه داد: نوید پورفرج که در "مغزهای کوچک زنگ‌زده" به‌خوبی درخشید در این جنس بازی که مدنظر ما بود انتخابی منطقی به نظر می‌آمد و بهروز شعیبی هم که بارها با هم کار کرده بودیم و می‌دانستم با این شخصیتی که قرار است بازی کند باورپذیر خواهد بود.

وی گفت: بابک حمیدیان انتخاب اول من نبود اما بازیگری که صحبت کرده بودیم پارسا پیروزفر بود که به دلیل مشغله کاری و عدم هماهنگی در زمان، امکان همکاری وجود نداشت اما الان از این انتخاب راضی هستم و متوجه خواهید شد که یک بازی جدید از بابک حمیدیان را خواهید دید. درمجموع ترکیب جدیدی از بازیگران را ملاحظه می‌کنید که درنهایت اتفاق درستی در فیلم رقم زدند.

قربانی همچنین درباره تجربه حضورش در جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره ویترین تولیدات سینماست و کارگردانان در نسل‌های مختلف انتخاب می‌شوند هر چند که معتقدم همه این‌ها بر اساس سلیقه است و آن‌ها که بیرون گذاشته شدند، صرفاً فیلم بد نیستند. من از این حضور تشکر می‌کنم و می‌دانم که اتفاقاً فیلم داشتن در جشنواره شرایط سختی است. برای من دیده شدن کار مهم است و اگر جایزه بگیرد هم خوشحال می‌شوم ولی جایی است که تماشاگر و منتقد با هم اثر را می‌بینند و امیدوارم به‌درستی دیده و نقد شود.

وی افزود: امیدوارم شرایط به سمتی پیش برود که مورد استقبال مردم و منتقدان قرار گیرد. من فیلم اولم را در جشنواره توانستم بسنجم و با این که مورد توجه قرار گرفت اما خودم متوجه ایرادهای فیلم شدم و کمک بزرگی برای بهتر شدن کار خودم به من کرد. مسئله اینجاست که هر فیلمی در جشنواره هم ممکن است دیده شود و هم اتفاقاً ممکن است دیده نشود و قابل پیش‌بینی نیست که چه سرنوشتی در انتظار ما خواهد بود. قطعاً کار دوم من هم خالی از اشکال نیست اما تلاشم را کردم از تجربیات فیلم اولم به‌درستی استفاده کنم.

کارگردان "مغز استخوان" نیز عنوان کرد: تاکنون کسانی که فیلم را دیدند تعریف کردند اما منتظریم نظر مردمی را بشنویم که بی‌واسطه فیلم را می‌بینند. قصه این فیلم درباره مادری است که در رابطه با نجات فرزندش باید کاری غیرمتعارف انجام دهد و از عرف جامعه عدول کند اما در فضایی به تصویر می‌آید که بیننده هم با او همراهی می‌کند.

پورمحمدی نیز درباره تجربه اولین حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم ما از جنسی است که نیاز به جشنواره دارد، هم برای دیده شدن کار عوامل و هم نوع فیلم. قطعاً جشنواره به فیلم ما نیاز ندارد بلکه ما به جشنواره نیاز داریم. ما به دنبال حاشیه‌سازی در جشنواره نبودیم و تعاملی که با یکی از بازیگران پیش آمد، یک شوخی بود که به درازا کشیده شد. به هر حال امیدوارم کار ما مورد پسند منتقدان و روزنامه‌نگاران قرار گیرد و برایمان مهم است که در سینمای مردمی جزو پرمخاطبان جشنواره باشد و درواقع باید بگویم سیمرغ مردمی برایم خیلی جذاب است.

این تهیه‌کننده بیان کرد: هیچ پیش‌بینی درباره این که این اتفاق برای ما بیفتد یا نه ندارم اما فکر می‌کنم مردم از تماشای کار رضایت داشته باشند. مشکل بزرگ ما این است که مردم خیلی جذب قصه‌ها نمی‌شوند و فکر می‌کنم "مغز استخوان" از این مرحله عبور می‌کند و ارتباط می‌گیرد.

قربانی در بخشی از این نشست گفت: اصغر فرهادی، کیانوش عیاری و بهرام بیضایی سال‌های گذشته در این جشنواره بودند و کارهای زیبایشان را دیدیم و لذت بردیم. در این دوره برخی دوستان در این موقعیت احساس کردند که نباید حضور داشته باشند و من هم به نظرشان احترام می‌گذارم ولی از زمانی که وارد سینما شدم، فیلم دیدن در جشنواره فارغ از هر حاشیه‌ای برایم جذاب بود و همین فیلمسازان بزرگ سال‌های پیش بودند که راه ورود برای جوانان را هموار کردند. تا کسانی به سینما معرفی شوند که حرفی برای گفتن دارند. به نظرم نباید نگاهی سیاسی داشت و جشنواره را محلی برای گفت‌وگو دانست.

ویژه‌برنامه "تا جشنواره 38" به همت معاونت اجتماعی شهرداری تهران و برج میلاد با همراهی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تا سه‌شنبه 8 بهمن از ساعت 14 تا 20:30 در مرکز همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است.