به گزارش هنرآنلاین، سعید امکانی گفت: مجموعه "سران" دربرگیرنده 45 طراحی است که با تکنیک خودکار روی مقواهایی خلق‌ شده‌اند. البته برای خلق برخی از طراحی‌ها از تکنیک کلاژ و رنگ‌روغن نیز بهره گرفته‌ام.

او افزود: این مجموعه را بر اساس کلماتی که همه مشتق از کلمه سر هستند خلق کرده‌ام و نام و موضوع هر یک از این طراحی بازی با کلمه "سر" است. همه طراحی‌ها را در ابعاد کوچک در ابعاد 30 در 20 و 40 در 30 خلق کردم تا مخاطب بهتر بتواند با آنها ارتباط برقرار کند و در مقابل هر کار درنگ بیشتری کند.

امکانی درباره چگونگی شکل‌گیری این مجموعه گفت: ایده اولیه این مجموعه در سال 1379 و در کارگاه نقاشی ناصر پلنگی شکل گرفت و نخستین ایده‌ام را در قالب کاریکاتور بر اساس کلمه "سروان" خلق کردم و پس‌ از آن به سراغ فرهنگ معین رفتم و در یک پروسه 2 ساله بسیاری از مشتقات سر را در قالب کاریکاتور به تصویر کشیدم و گزیده‌ای از این کاریکاتورها را در کتابی با عنوان "باشلار" منتشر کردم. برخی از کاریکاتورهای این مجموعه در مطبوعات نیز منتشر شده است. باشلار کلمه‌ای ترکی و به معنای سران است.

او افزود: با اینکه در تمام این سال‌ها مشغول نقاشی بوده‌ام و ایده‌های متعددی را اجرا کرده‌ام اما سران همواره دغدغه‌ام بوده و دوست داشتم که آن را به نمایش بگذارم، از این‌ رو از دو سال پیش بخشی از وقتم را صرف خلق این مجموعه کرده‌ام و در گذر زمان این طراحی‌ها نسبت به کاریکاتورهایی که پیش‌ از این بر اساس کلمه سر مشتقات آن خلق کرده‌ام به پختگی و کمال رسیده‌اند و به ضم بسیاری برخی از این طراحی‌ها به نقاشی نیز نزدیک شده‌اند.

به گفته این نقاش، طراحی‌هایش به بسیاری از مناسبات روابط اجتماعی ما گوشه می‌زند، سرهایی که هریک می‌توانند نماینده قشر خاصی از مردم جامعه ما باشند و می‌توان حتی سرخود را نیز در میان آن‌ها جست‌وجو کرد و یافت.

سرتاس، سروان، سرباز، سردار، سربلند، سربه‌زیر، سرتاس، سرگل، سرشیر، سرکوب، سرنشین،سرپیچ، سرقفلی از جمله کلماتی هستند که امکانی در این مجموعه آن‌ها را به بازی گرفته است. پوستر این نمایشگاه توسط آرش تنهایی خلق شده است.

سعید امکانی متولد 1355 تهران و دانش‌آموخته رشته نقاشی است. او تاکنون در بیش از 20 نمایشگاه گروهی نقاشی‌هایش را به نمایش گذاشته است و او پیش‌تر مجموعه شعر با عنوان و کتاب کاریکاتورهایش را با عنوان باشلار (سرها) منتشر کرده است. برخی از طراحی‌ها و کاریکاتورهای او در مطبوعات منتشر شده‌اند.

نمایشگاه سران از 11 تا 16 بهمن‌ماه در گالری گلستان میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.