به گزارش هنرآنلاین، آریامنش پس از چهار سال ۱۸ اثر نقاشی‌خط خود را به نمایش گذاشته است. این آثار با استفاده از ورقه‌های طلا خلق شده و خط کرشمه و سفیر در آنها به چشم می‌خورد که این خط‌ها به نام همین هنرمند به ثبت رسیده است.

افتتاحیه این نمایشگاه با استقبال شایان توجهی روبرو شد؛ عنایت‌الله نظری نوری هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشی‌خط و آبرنگ در حاشیه گشایش این رویداد درباره این نمایشگاه گفت: حرکت و پیچ‌وتاب‌های خط در این آثار مانند الهامی آسمانی می‌ماند که بر انسان فرود می‌آید؛ نقاشی‌خط‌های این نمایشگاه غزل‌های آریامنش است که این هنرمند آنها را با خط می‌سراید. این هنرمند خودش را در این نقاشی‌خط‌ها برای مخاطب تصویر کرده است.

نظری نوری با اشاره به عاشقانه بودن آثار نمایشگاه ادامه داد: هنرمندان با هنر خودشان را متبلور و هرس می‌کنند و روح خود را از مسایل بیرونی و آلودگی‌ها دور می‌کنند. خط و آواز در میان هنرهای دیگر شرافت بیشتری پیدا کرده است. این دو هنر می‌تواند تاثیر بیشتری روی انسان‌ها بگذارد و آنها را به هم نزدیک کند.

رضا رینه‌ای هنرمند خوشنویس نیز در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: آریامنش از حرکت‌های بداهه و بدون طراحی در تابلو بهره گرفته است. نوع نگاه این هنرمند با رنگ‌برداری است که با متریال مختلف انجام شده است. آزادی و رهایی کاملا محسوس است تا جایی که ذهن مخاطب بیشتر به سمت حس رهایی می‌رود تا اینکه به خط در نقاشی جلب شود. با این نوع روایت آزاد، هنرمند می‌تواند در قالب‌های مختلفی اثر خلق کند. امیدوارم این نوع نگاه آزاد و رها در خوشنویسی و نقاشی‌خط ادامه پیدا کند.

احمد آریامنش هم درباره عنوان نمایشگاه توضیح داد: عنوان "گذر" به معنای عبور از جایی به جای دیگر به لحاظ مکانی، زمانی و تفکر است و نگاهم بیشتر متمرکز بر گذر و عبور فکری بود. من همیشه در حال گذر هستم و مانند یک رودخانه‌ام که نمی‌توانم یک جا بمانم.

این هنرمند افزود: امضا و حال و هوای کارهایم تغییر نمی‌کند و مکمل یکدیگر هستند؛ اما همان‌طور که خودم در طول سال‌ها تغییر می‌کنم این تغییرات در آثارم دیده می‌شود زیرا آثاری که خلق می‌کنم جزئی از من هستند.

او درباره تفاوت خوشنویسی و نقاشی اظهار کرد: خوشنویس در قید و بند قواعد است اما نقاش می‌تواند رها باشد من تجربه خوشنویسی دارم اما کار من نقاشی است و من تنها با حروف بازی می‌کنم

 

این هنرمند درباره دلیل استفاده از ورقه‌های طلا در آثارش گفت: طلا رنگی انرژی‌بخش دارد و می‌تواند صافی و زلالی را بهتر به تصویر بکشد.

او در ادامه افزود: این آثار زندگی روزمره خودم را به تصویر می‌کشد؛ در ابتدای خلق یک اثر بررسی‌های لازم را انجام می‌دهم اما زمانی که شروع به کار می‌کنم دیگر از خود بی‌خود می‌شوم و نمی‌دانم در انتهای کار چه چیزی پیش می‌آید؛ در واقع خودم را رها می‌کنم.

در این نمایشگاه یک مجموعه با ابعاد کوچک‌تر از سایر آثار به چشم می‌خورد که آریامنش درباره آنها توضیح داد: این تابلوها هر کدام جزییات یک روز من را تشکیل می‌دهند؛ یک روز حال خوبی داشتم و یک روز غمگین بودم و تک‌تک آن روزها را به تصویر کشیده‌ام.

این هنرمند درباره حروف و کلمات استفاده شده در تابلوها گفت: حرف‌ها برای من ابزار هستند، نمی‌گذارم کلمات مرا محدود کنند گاهی از کلمات و حروف خاصی استفاده می‌کردم اما زمانی که احساس می‌کردم کلمات آزارم می‌دهد آنها را کنار می‌گذاشتم.

آریامنش در پایان صحبت‌هایش گفت: هنرمند باید نسبت به اثری که خلق می‌کند آگاهی کامل داشته باشد. برخی از هنرمندان نمی‌دانند که چه می‌خواهند و این ندانستن برای یک هنرمند ضعف بزرگی است.

نمایشگاه آثار احمد آریامنش با عنوان "گذر" تا 11 بهمن در گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک 27، زنگ یک میزبان هنردوستان است.