سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی فیلم اسپانیا، شنبه‌شب، برندگان سی‌ و چهارمین دوره جوایز گویا را در مراسمی در مالاگا معرفی کرد.

فیلم شبه‌زندگی‌نامه‌ای "رنج و افتخار" (Pain and Glory) به کارگردانی پدرو آلمودوار با دریافت هفت جایزه ازجمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد (آنتونیو باندراس)، فاتح جوایز گویا امسال شد که از آن به‌عنوان معادل اسپانیایی جوایز اسکار یاد می‌شود.

فیلم آلمودوار جوایز بخش‌های بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن و بهترین بازیگر زن مکمل (خولیتا سرانو) را هم از آن خود کرد.

"رنج و افتخار" اولین بار در دنیا در ماه مه 2019 در بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و جایزه بهترین بازیگر جشنواره را برای باندراس به همراه داشت. این فیلم همچنین به‌عنوان نماینده اسپانیا به فهرست پنج نامزد بخش فیلم‌ بلند بین‌المللی جوایز اسکار 2020 راه پیدا کرد.

"رنج و افتخار" با بازی باندراس و پنه‌لوپه کروز دو همکار قدیمی آلمودوار، درباره یک کارگردان سالخورده سینماست که با انتخاب‌های خود در گذشته و حال دست‌وپنجه نرم می‌کند. کروز در فیلم نقش مادر شخصیت اصلی را بازی می‌کند که در فلاش‌بک‌ها دیده می‌شود.

به گزارش ورایتی، شب بزرگ آلمودوار در مراسم گویا یک ایراد هم داشت و این زمانی بود که او در مراسم فرش قرمز به‌طور تصادفی فاش کرد پنه‌لوپه کروز در جوایز اسکار امسال جایزه بهترین فیلم‌ بلند بین‌المللی را اعطاء می‌کند. کروز و باندراس در سال 2000 وقتی آلمودوار برای فیلم "با او حرف بزن" برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد، جایزه را به او اعطاء کردند.

سی‌ و چهارمین دوره جوایز گویا شبیه یک ماراتن بود، به‌طوری که فیلم آلمودوار و "هنگام جنگ" به کارگردانی آلخاندرو آمنابار یکی بعد از دیگری جوایز این مراسم را که سه ساعت و نیم طول کشید، به خود اختصاص می‌دادند. درنهایت، "هنگام جنگ" که روایتی از جنگ داخلی اسپانیا در دهه 1930 است، با پنج جایزه مراسم را ترک کرد.

بدون تردید احساسی‌ترین سخنرانی مراسم را باندراس انجام داد. باندراس که اولین بار در 1982 در فیلم "هزارتوی شور" با آلمودوار همکاری کرد بعد از دریافت جایزه از او به خاطر دوستی و درس‌هایی که در زندگی و در سینما به او داده است، تشکر کرد.

او گفت: در این 40 سال، هیچ‌ هنرمند دیگری را ندیدم که به‌اندازه تو به سینمای خودش وفادار باشد. من از تو خیلی چیزها یاد گرفتم، نه درباره دنیای هنر، بلکه درباره زندگی. برای رسیدن به اینجا باید با تو آشنا می‌شدم. بهترین کارهای من با تو بوده است.

باندراس در پایان گفت: سه سال پیش دچار حمله قلبی شدم. الان نه‌تنها زنده‌ام، بلکه بسیار هم احساس زنده بودن دارم.

بازیگر 59 ساله اسپانیایی برای کار خود در فیلم جدید آلمودوار نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد هم شده است و در این بخش با ستاره‌هایی چون واکین فینیکس و لئوناردو دی‌کاپریو رقابت می‌کند.

در بخشی از مراسم، ماریانو باروسو رئیس آکادمی فیلم اسپانیا با اشاره به وضعیت فعلی سینمای اسپانیا گفت: بیش از 105 میلیون تماشاگر در اسپانیا در 2019 در سینماها فیلم دیدند، هشت درصد بیشتر از سال‌های قبل که 97.8 میلیون نفر به سینما رفتند و این بالاترین رقم در یک دهه گذشته است. فیلم‌ها درمجموع 624.1 میلیون یورو فروش داشتند که در مقایسه با سال 2018 هفت درصد بیشتر است.

آنچه باروسو اشاره نکرد این بود که در 2019 سهم فیلم‌های اسپانیایی 15.9 میلیون تماشاگر بود که تنها 15 درصد فروش کلی فیلم در این کشور را شامل می‌شود و بدترین رقم در شش سال گذشته است.

از دیگر لحظه‌های جالب مراسم جوایز گویا 2020، اعطای جایزه بهترین بازیگر زن تازه‌کار به بندیکتا سانچزِ 84 ساله برای فیلم "آتش می‌آید" بود.

اسامی برندگان سی‌ و چهارمین دوره جوایز گویا به شرح زیر است:

فیلم: "رنج و افتخار" (Pain and Glory)

کارگردان: پدرو آلمودوار برای "رنج و افتخار"

کارگردان تازه‌کار: بلن فونس برای "دختر یک دزد" (A Thief’s Daughter)

بازیگر مرد: آنتونیو باندراس برای "رنج و افتخار"

بازیگر زن: بلن کوئستا برای "سنگر بی‌پایان" (The Endless Trench)

بازیگر مرد مکمل: ادوارد فرناندز برای "هنگام جنگ" (While at War)

بازیگر زن مکمل: خولیتا سرانو برای "رنج و افتخار"

بازیگر مرد تازه‌کار: انریک اوکر برای "چشم در برابر چشم" (Eye for an Eye)

بازیگر زن تازه‌کار: بندیکتا سانچز برای "آتش می‌آید" (Fire Will Co)

فیلمنامه غیراقتباسی: پدرو آلمودوار برای "رنج و افتخار"

فیلمنامه اقتباسی: بنیتو زامبرانو، دانیل رمون و پابلو رمون برای "بیرون در فضای باز" (Out in the Open)

فیلم بلند انیمیشن: "بونوئل در هزارتوی لاکپشت‌ها" (Buñuel in the Labyrinth of the Turtles) به کارگردانی سالوادور سیمو بوسوم

مستند بلند: "Ara Malikian: una vida entre las cuerdas" به کارگردانی ناتا مورنو

فیلم اسپانیایی‌زبان خارجی: "بازنده‌های حماسی" (Heroic Losers) به کارگردانی سباستین بورنستین (آرژانتین)

فیلم اروپایی: "بینوایان" (Les Miserables) به کارگردانی لاد لی (فرانسه)

فیلمبرداری: مائورو هرته برای "آتش می‌آید"

موسیقی متن: آلبرتو ایگلسیاس برای "رنج و افتخار"

ترانه: "Intemperie" از خاویر روئیبال برای "بیرون در فضای باز"

تدوین: ترسا فونت برای "رنج و افتخار"

طراحی صحنه: کارلا پرز دی آلبانیز برای "هنگام جنگ"

طراحی لباس: سونیا گرانده برای "هنگام جنگ"

کارگردانی هنری: خوان پدرو دی گاسپار برای "هنگام جنگ"

چهره‌پردازی و مو: آنا لوپز-پوتسرور، بلن-لوپز پوتسرور و ناچو دیاز برای "هنگام جنگ"

جلوه‌های ویژه: ماریو کامپوی و اینیاکی ماداریاگا برای "سکو" (The Platform)

صدا: اینیاکی دی‌یز، آلازن آمزتوی، سانتی سالوادور و ناچو رویو-ویانووا برای "سنگر بی‌پایان"

فیلم کوتاه داستانی: " Suc de Síndria" به کارگردانی آیرین موری

فیلم کوتاه انیمیشن: "مادرید 2120" (Madrid 2120) به کارگردانی خوزه لوییس کیروس و پاکو سائز

مستند کوتاه: "زندگی ما به‌عنوان کودکان پناهنده در اروپا" (Our Life as Refugee Children in Europe) به کارگردانی سیلویا ونگاس

جایزه گویا افتخاری: پپا فلورس یا ماریسول خواننده و بازیگر