سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس‌های کوروش ادیم با عنوان "اتفاق انتخابی" در گالری دنا برپاست. ادیم در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جدیدترین نمایشگاه عکس خود گفت: منشاء اصلی این نمایشگاه کتابی با عنوان "لبخند شاعر است" که سال ۹۵ با عکاسی از ۷۰ شاعر معاصر جمع‌آوری کردم. در این کتاب پرتره‌هایی از شاعران که در حال لبخند زدن بودند به چاپ رسید و امسال در نمایشگاه کتاب عرضه شد.

ادیم ادامه داد: زمانی که کتاب در چاپخانه در حال تست افست بود از هر کار چند نمونه چاپ می‌شد تا رنگ‌های آن بررسی شود و در این زمان به شکل اتفاقی بعضی از عکس‌ها روی هم می‌افتاد. این موضوع برایم جالب بود و آن نسخه‌های زائد را از چاپخانه گرفتم و مدتی روی آنها کار کردم. رنگ‌هایی را به صورت دستی روی آنها اضافه کردم تا حال و هوای نوستالژیک پیدا کند و از آن حالت کاغذ سفید چاپ دربیایند.

او با بیان اینکه در این نمایشگاه ۲۹ اثر روی دیوار رفته است گفت: در این عکس‌ها چهره شاعران تا حدودی قابل‌شناسایی است اما ممکن است در تصویری عکس دو شاعر روی هم افتاده باشد که یکی قابل شناسایی و دیگری پنهان است. این تصاویر شبیه کارهای فتومونتاژ شده است اما در واقع این‌طور نیست و آنها حاصل اتفاقی هستند که توسط من انتخاب شده‌اند و به همین دلیل نام نمایشگاه را "اتفاق انتخابی" گذاشته‌ام.

ادیم ادامه داد: این کارها آثاری عکاسانه هستند که قابل تکرار نیست، مگر اینکه اسکن شوند. آنها مانند فایل عکس نیستند که بتوان چند نسخه از آنها را چاپ کرد و از این جهت در نوع خود قابل توجه است. تصاویر ماهیت عکاسانه دارد اما تابع اتفاق است و یکتا و تک‌نسخه هستند.

او با اشاره به اینکه عکس‌های اولیه مجموعه سیاه و سفید بودند، درباره رنگ‌هایی که به آنها اضافه شده است گفت: در طول بیست و هشت سالی که عکاسی می‌کنم همواره تجربیات زیادی در زمینه تئوری و عملی این رشته داشته‌ام. در این مدت همیشه از ادبیات و شعر متأثر بودم و با توجه به اینکه این عکس‌ها نیز نشان‌دهنده پرتره شعرا هست یک حس شاعرانه را برایم تداعی می‌کرد. بنابراین فکر کردم رنگی را انتخاب کنم که این حس شاعرانه را تشدید کند و کمی نوستالژیک باشد، به همین دلیل رنگ زیتونی قهوه‌ای را به تصاویر سیاه‌وسفید اضافه کردم.

او درباره نحوه نمایش عکس‌ها گفت: هر تصویر در یک قاب قرار گرفته اما شیطنتی در پاسپارتو کردن آنها انجام شده و تصاویر در وسط کادر نیامده‌اند. اما 3 عکس از این مجموعه به شکل دیگری ارائه شده است و فرم عکس‌ها باعث شد که به این شیوه کار کنم. به این ترتیب که با توجه به آن روی هم افتادگی تصاویر در چاپخانه، یک قاب افقی شکل گرفته بود و من بر اساس خط‌هایی که ایجاد شده بود تصاویر را به سه قسمت تقسیم کردم. دو قسمت از این کارها در یک قاب آمده و قسمت سوم در یک قاب دیگر قرار دارد.

ادیم در انتها گفت: کتاب "لبخند شاعر" با حضور ۷۰ شاعر و دو پرتره از هر کدام آنها شکل گرفته است، با این حال همچنان تعداد قابل توجهی از شاعران معاصر ایران وجود دارند که در این کتاب دیده نمی‌شوند. من از تعداد دیگری از شاعران عکس گرفتم و همچنان این کار را ادامه می‌دهم و امیدوارم بتوانم جلد دوم کتاب لبخند شاعر را منتشر کنم.

 نمایشگاه عکس کوروش ادیم تا 14 بهمن در گالری دنا برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک 4، طبقه 2 مراجعه کنند.