به گزارش هنرآنلاین، امیرحسین ردایی دبیر اجرایی سومین نمایشگاه فیگوراتیو گفت: انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در دوره‌های پیشین و فعلی جدا از برگزاری نمایشگاه‌هایی مثل چهارسوی خیال و اکسپو که با موضوع آزاد برگزار می‌شود اقدام به برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهایی می‌کند تا بتواند آثاری با مختصات مشخص را در قالب یک مجموعه به نمایش بگذار مانند نمایشگاه مجسمه‌های کوچک، فیگوراتیو، زیر35 سال.

 ردایی ادامه داد: بی‌شک آثار فیگوراتیو بخش مهمی از هنر مجسمه‌سازی را دربرمی گیرد و برگزاری نمایشگاهی با این عنوان می‌تواند توانمندی‌های این بخش را به نمایش بگذارد. یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه برگزاری آن به صورت متوالی و فاصله چند سال از هم است و امسال نیز سومین دوره آن برگزار شد تا زمینه‌ای فراهم کند که بتوانم روند فعالیت هنرمندانی که در حوزه فیگوراتیو فعالیت می‌کنند را بررسی کنیم و به نگاهی اجمالی در این حوزه دست یابیم.

 او افزود: ویژگی بارز این نمایشگاه که آن را از دوره‌های پیشین متمایز می‌کرد، امکان ارائه آثار با استفاده از رسانه‌های مختلف  بود. کما این‌که حتی در عنوان نمایشگاه هم از کلمه مجسمه استفاده نشده بود،به طوری که در این دوره در مرحله  نخست داوری در کنار مجسمه شاهد پذیرفته شدن پرفورمنس، چیدمان و عکس هم بودیم. هدفم از بیان این موضوع این بود که برخورد مجسمه‌سازانه در استفاده از سایر رسانه‌ها مد نظر شورای سیاست‌گذاری و داوری بوده است.

 ردایی ادامه داد: همچنین این امکان برای شرکت‌کنندگان وجود داشت که ابتدا با طرح و ایده در این نمایشگاه شرکت کنند و در صورت انتخاب در مدت 45 روز اثر پیشنهادی خود را اجرا کنند.البته ارسال رزومه تصویری هم الزامی بود تا شورای انتخاب آثار با توجه به سابقه و توانایی افراد در ساخت آثار فیگوراتیو در مورد طرح‌های پیشنهادی تصمیم بگیرند.

او در مورد تم نمایشگاه گفت: طی صحبت‌هایی که در شورای سیاست‌گذاری داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با توجه به وضعیت فعلی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم "بیماری" می‌تواند تم مناسبی برای این نمایشگاه باشد. البته همان‌طور که در فراخوان هم اشاره شده منظور از"بیماری" صرفا بیماری تَن نیست و معنای گسترده‌ای را شامل می‌شود و طیف مختلفی از آثار و ایده‌ها می‌توانند در محدوده این تم قرار بگیرند. کما این که در نمایشگاه نیز شاهد رویکردهای متفاوت و مختلف هنرمندان نسبت به این تم بودیم.در هر دوره به فراخور شرایط موجود جامعه و تصمیم شورای سیاست‌گذاری تم این رویداد تغییر می‌کند و به نظرم تم این دوره بسیار خوب بود و شاهد برخوردهای متفاوتی از سوی هنرمندان نسبت به این تم بودیم.

به گفته ردایی استقبال از این نمایشگاه از سوی مجسمه‌سازان بسیارخوب بود 263 اثر از142 هنرمند به دبیرخانه این رویداد رسید و در مرحله نخست 26 هنرمند به نمایشگاه راه پیدا کردند و پس از داوری نهایی آثار19 هنرمند در این نمایشگاه به نمایش درآمدند. 

او درباره همکاری انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با گالری ایرانشهر برای برگزاری این رویداد گفت: گالری ایرانشهر با فضای خوبی که در اختیار دارد، به نظرم زمینه خوبی را برای نمایش آثار این نمایشگاه فراهم کرد و این نمایشگاه با استقبال خوبی از سوی مجسمه‌سازان و مخاطبان روبرو شد.

نگار نادری پور یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه فیگوراتیو گفت: "بدن" نحوۀ بودن ما در این جهان است؛ بودنی زمانمند و مکانمند. نقطه صفر جهت‌گیری و نظرگاه ما به عالم است که توامان به هستی خود شکل بخشیده و از آن شکل می‌گیرد. هنر به ویژه مجسمه‌سازی با بدن و امر فیگوراتیو همبستگی ذاتی و پیوند تاریخی دارد.                                                                            

 او افزود:سومین نمایشگاه "فیگوراتیو" انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در این دوره به موضوع  "بیماری" پرداخته است. امروزه فقدان بیماری به منزله سلامت نیست، بلکه در تعریف جهانی، سلامتی به معنای برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است که این مفهوم به شدت تحت تاثیر و وابسته به عدالت اجتماعی است.                                                                                                           

نادری پور ادامه داد: رویداد حاضر متاثراز ماهیت نمایش‌های گروهی، متشکل از رویکردهای گوناگونی است که گسترۀ وسیعی از انواع روش‌ها و سبک‌های ساخت فیگور در سنت مجسمه‌سازانه تا اجرا و رسانه‌های جدید را در برمی‌گیرد. این هم‌نشینی، از یک سو بیانگر تنوع در تلقی و مواجهۀ شخصی هنرمندان نسبت به مقولۀ بدن و بیماری بوده و از سوی دیگر راه را بر گفتگو و امکان کشف معانی جدید می‌گشاید. "بیماری" در این مجموعه بستری برای پرداختن به "بودن در وضعیت حاضر" است.

هلیا دارابی، هومن سلیمی و نگار نادری‌پور اعضای شورای سیاست‌گذاری سومین نمایشگاه فیگوراتیو را بر عهده داشتند و هلیا دارابی، مجتبی رمزی و نگار نادری‌پور انتخاب آثار را برعهده داشتند.

در سومین نمایشگاه فیگوراتیو انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، آثار حسین آزادی، فاطمه الساعدی، نگین باقری، آرمین پورفهیمی، اسماعیل تقوی، سارا تقوی، گروه چلنجر، فرخ‌لقا حیدر، محمدحسین خاتمی‌فر، فرهاد رضایی، محمدرضا رونده، سعید محمودی، سمانه مسیح، کامران مشک‌زاد، آشنا مصطفوی، مژگان ملاحسینی، ماهان مومنی، ونوش میرحسینی و روزبه نعمتی شریف در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

سومین نمایشگاه فیگوراتیو محصول همکاری گالری ایرانشهر با انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران به دبیری امیرحسین ردایی از ۲۰ دی ماه تا اول بهمن ماه در گالری ایرانشهر برگزار شد.