سرویس استان‌های هنرآنلاین: این جشنواره با گشایش نمایشگاه عکس به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز و افشین بختیار، داور بخش عکس جشنواره، این نمایشگاه را افتتاح کرد. از مجموع یک هزار و ۱۹۲ تک‌ عکس و ۳۸۵ مجموعه عکس، فقط ۳۴ تک‌عکس و چهار مجموعه به بخش نهایی این نمایشگاه راه یافته است.

افشین بختیار، داور بخش عکس این جشنواره در حاشیه این رویداد هنری با بیان اینکه آثار ارسالی به بخش عکس جشنواره سروناز از نگاهی خاص برخوردار بوده‌اند، گفت: افسوس می‌خورم که چرا باید این تعداد محدود عکس انتخاب شود، چرا که عکس‌های با کیفیت بسیاری به جشنواره ارسال شده بود و برگزیدن عکس از میان آنها بسیار دشوار بود.

وی حاصل این نمایشگاه را عکس‌هایی درجه یک توصیف و بیان کرد: از آنجا که تعداد عکس نهایی برای برپایی نمایشگاه از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود، این تعداد عکس مدنظر جشنواره بود که در واقع به معنای بد بودن یا فاقد کیفیت بودن سایر عکس‌ها نیست.

بختیار ادامه داد: عکس خوب، آن است که با نگاهی ویژه گرفته شود، عکس‌های دم‌دستی و تکراری بسیار گرفته شده است، اما آنچه یک عکس را از دیگر مجموعه‌ها متمایز می‌کند، همین نوع نگاه است و بسیاری از عکس‌های برگزیده در یک کادر موضوع‌های گوناگونی را در خود گنجانده‌اند.

داور عکس جشنواره سروناز اضافه کرد: حوزه عکس و نمایشگاه مربوط به آن را باید از سینما و دیگر حوزه‌ها به‌ صورت مجزا برگزار کرد، گرچه اکثر کسانی که سینماگر هستند نگاه عکاسانه دارند، بهترین فیلمبردارها عکاسانی بوده‌اند که به عرصه فیلم پا گذاشته‌اند و به بیان دیگر عکس نباید در حاشیه یا زیر مجموعه سینما قرار گیرد.

وی در یک ارزیابی کلی این مجموعه را شایان توجه دانست و بیان داشت: با توجه به کیفیت عکس‌ها جایزه‌هایی که به این بخش تعلق می‌گیرد، اندک است.

بختیار درباره کیفیت فعالیت عکاسانی که در شهرها و استان‌های گوناگون عکاسی می‌کنند، گفت: در خارج از پایتخت، در عرصه هنر عکاسی بسیار با نگاه‌های خاص مواجه می‌شویم، به‌گونه‌ای که نمی‌توان کیفیت عکس‌ها را با توجه به حیطه فعالیت آنها مرزبندی کرد.

این عکاس دارنده نشان درجه یک هنری، افزود: همه ایران را برای عکاسی زیر و رو کرده‌ام و بیشترین عکاسان ایران را می‌شناسم، آنان نگاه بسیار زیبایی دارند و برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای سبب می‌شود حاصل کار آنان دیده شود.

جشنواره منطقه‌ای باعث شناخته‌شدن عکاسان سراسر ایران می‌شود

در ادامه این رویداد هنری، دهمین دوره دانش‌افزایی مربیان انجمن سینمای جوانان ایران نیز با حضور مربیان از شهرهای گوناگون در زمینه فیلمنامه‌نویسی برگزار شد.

سعید رحمانی، مدرس این دوره با اشاره به ضرورت ایجاد انگیزه در هنرجویان، آموزش تئوریک را در گام دوم تجربه آموزش هنر دانست و بیان داشت: در علوم مهندسی، دانشجو ناگزیر است فرمول‌ها را بپذیرد اما در هنر اینگونه نیست، باید هنرجویان را عاشق کرد در ادامه آنها خودشان راه را می‌یابند.

وی ادامه داد: ورود ناگهانی به علوم و فنون و تکنیک‌ها در عرصه فیلم‌سازی باعث زده شدن مخاطب از هنر می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه باید برای پیدا کردن نگاه به هنرجویان کمک کرد، گفت: یافتن نگاه هنرجویان را دغدغه‌مند می‌کند و در ادامه باید به صورت همزمان، مفاهیم کارکردی را به تکنیک‌های کاربردی تبدیل کرد.

هنرجویی که خطا نکند، آموزش‌ ناپذیر است

مدرس انجمن سینمای جوانان ایران همچنین اظهار داشت: در این مرحله باید تبیین کرد هنرمند کیست، فیلمنامه‌نویسی و سینما، هنری است که هنرجو باید حتما در آن خطا کند، کسی که خطا نکند، آموزش‌ناپذیر است، گارد دارد و چیزی نمی‌آموزد، تجربه نیز ثابت می‌کند هنرجویان متوسط با تلاش بسیار موفق‌تر از دیگران عمل کرده‌اند.

وی با تاکید بر آموزش با استفاده از شیوه مقایسه، گفت: شگرد مقایسه‌ باعث می‌شود هنرجویان روش را بیاموزند در عین حال نوع نگاه قابل آموزش نیست و باید تربیت شود.

رحمانی افزود: باید با تعریف فیلم خوب شروع کنیم و در این تعریف از تعاریف صرفا تئوریک جدا شویم.

یکی از تعاریف این است که فیلم خوب بتواند برای مخاطب به تجربه حسی نزدیک به واقعیت تبدیل شود، این تعریف ساده اما بزرگ است.

وی ادامه داد: اگر این مورد به هنرجو منتقل شود، می‌تواند شیوه نگاه را پیدا ‌کند، از این منظر باید از هر تعریف پلی به زندگی زد و آموخت که با زیست و زندگی است که می‌توان هنرمند شد.

مدرس انجمن سینمای جوانان ایران، از مکانیزم خاطره‌سازی به عنوان فاصله‌ای بین زندگی و فیلمنامه یاد کرد و بیان داشت: حس وقتی فرآوری شود به احساس بدل می‌شود، ما با حواس پنجگانه‌مان به دنیا مرتبط هستیم.

رحمانی با اشاره به اینکه جادوی سینما در ارایه تجربه یک عمر در چند دقیقه است، گفت: حیرت‌انگیز بودن سینما در همین است، مفهومی را به مخاطب می‌دهد که مخاطب می‌بیند و می‌شنود و وقتی تمام می‌شود، می‌تواند آن را به عنوان تجربه بپذیرد.

در نخستین روز جشنواره فیلم کوتاه سروناز ۲۶ فیلم در چهار بخش نمایش داده شد.

الهه بهرامی