سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این مجموعه شامل نمایشنامه‌های "پاشا" اثر اکبر شریعت، "ستارخان" نوشته نادر ساعی‌ور، "آدسیزلار" نوشته وحید ملک، "سرد سرخ تبریز" اثر نیما حسن‌بیگی، "معلم تاریخ" اثر پریسا کیومرثی و "سپه سالار" نوشته الهه امکانی است.

سه نمایشنامه نخست به زبان ترکی آذربایجانی و سه عنوان بعدی به زبان فارسی نوشته شده‌اند و تمامی آن‌ها برداشتی آزاد از وقایع تاریخی هستند.

نمایشنامه "پاشا" با پرداختن به نقش و سهم چشم‌گیر زنان در شکل‌گیری مبارزات مشروطه روایتی جدید از مشکلات و زندگی مردم عامی تبریز در این دوران را بیان می‌کند.

"ستارخان" اثری با موضوع و اتفاقات داستان مشروطه و قیام مشروطه‌خواهان در تبریز است.

نمایشنامه "سرد سرخ تبریز" در عهد قاجار و دوران سلطنت احمدشاه می‌گذرد. تمام نمایش از شامگاه تا سحرگاه روز عاشورای 1330 هجری قمری مصادف با 5 دی ماه 1290 خورشیدی رخ می‌دهد.

وقایع نمایشنامه "معلم تاریخ" در شهر تبریز می‌گذرد. زمان اوایل تیرماه سال 1287 شمسی است.

"سپه سالار" اثری است که با الهام از وقایع تلخ دوره مشروطیت نوشته شده ولی سندیت تاریخی ندارد.

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم سیروس مصطفی دبیر این جشنواره، آمده است: "جای بسی خوش‌وقتی است که انجمن دانش‌آموختگان تئاتر تبریز برای برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی، جایزه ایوب آقاخانی اهتمام داشت. جشنواره‌ای که در سرچشمه ادبیات نمایشی کشور برگزار می‌شود و به نام نخستین نمایشنامه‌نویس ایران مزین است و جایزه نخستین دوره‌اش منقش به نام یکی از فرزندان معاصر و خلف آذربایجان شده است. تبریز و آذربایجان همواره نقش تاثیرگذاری در ساحت نمایش ایران زمین داشته و دارد و زمان آن فرارسیده تا صاحب ادبیات نمایشی نیز شود".

مجموعه نمایشنامه" تبریز تیاتر" با زیرعنوان برگزیده آثار نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی/جایزه ایوب آقاخانی، در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 50 هزار تومان به سفارش حوزه هنری آذربایجان شرقی منتشر شده است.

کتاب مجموعه نمایشنامه تبریز تیاتر